Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg har et matematisk spørsmål.

Sett at vi har to stener, en med masse 2 kg og en med masse 3 kg. Disse ligger 4 meter unna hverandre. Hvor lang tid, om vi følger newtons gravitasjonslov (YMm/r2, Y=kontant) tar det før de treffer hverandre og hvor på strekningen treffer de hverandre?

Dette er vel integrasjon av r iforhold til tid er det ikke? :O

 

Nei, det er heller ikke noe leksespørsmål, bare noe jeg har tenkt på lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et matematisk spørsmål.

Sett at vi har to stener, en med masse 2 kg og en med masse 3 kg. Disse ligger 4 meter unna hverandre. Hvor lang tid, om vi følger newtons gravitasjonslov (YMm/r2, Y=kontant) tar det før de treffer hverandre og hvor på strekningen treffer de hverandre?

Dette er vel integrasjon av r iforhold til tid er det ikke? :O

 

Nei, det er heller ikke noe leksespørsmål, bare noe jeg har tenkt på lenge.

 

 

hæh? to stener som ligger på flat mark? hvorfor skal de flytte seg mot hverandre.

Lenke til kommentar

Pga friksjon vil de ikke nærme seg hverandre, men i verdensrommet vil de trekke på hverandre slik at de vil kollidere før eller siden (sett at gravitasjonen fra andre planeter ikke er større enn tiltrekningskraften mellom steinene). Det går sikkert an å regne ut hvor lang tid det vil ta, men makter ikke nå.

Lenke til kommentar
Pga friksjon vil de ikke nærme seg hverandre, men i verdensrommet vil de trekke på hverandre slik at de vil kollidere før eller siden (sett at gravitasjonen fra andre planeter ikke er større enn tiltrekningskraften mellom steinene). Det går sikkert an å regne ut hvor lang tid det vil ta, men makter ikke nå.

Jeg vet at i praksis ivl det ikke skje, det er et tenkt eksperiment. Hvor lang tid, i teorien, vil det ta før de treffer hverandre om KUN de trekker på hverandre og ingen andre krefter er med.

Lenke til kommentar
Kan to objekter med forskjellig masse, ha samme gravitasjonskraft på overflaten av massen?

 

Er kanskje litt rart, men jeg tror ja, men hva jeg tror samsvarer ikke alltid med fakta :/

 

Det jeg tenker er at gravitasjonene avtar med kvadratet av avstanden (mener jeg å huske, kan være dette er feil, men den avtar jo lengre vekk man kommer)

 

Uansett, hvis man ser på jorden. På jorden trekker all masse på oss, men det er mye masse som trekker på oss med stor avstand, siden jorden er så stor.

 

Hvis man teoretisk hadde tatt en midnre masse (si 75%), hadde det ikke da teoretisk mulig å pakke denne så godt sammen at siden all massen trekker på deg fra så nærme, at overflaten på denne kulen ville trukket på deg med 1g?

 

Hvis noen ikke skjønner spørsmålet, så bare si ifra. Kan prøve å formulere det bedre.

Spørsmålet kan vel omformuleres til om to objekter med lik masse kan ha luke tyngdekraft på overflaten. Svaret er ja. Jorda er en masse, men tyngdekraften varierer med ca 0,5% avhengig av hvor man måler. Variasjonen skyldes flere faktorer:

- rotasjon

- avstand fra jordas massesentrum

- tettheten av massen mellom stedet man måler og jordas massesentrum

 

Ser man på to objekter med ulik masse så kan de godt ha samme tyngdekraft ved overflaten. F.eks grunnet ulik tetthet.

 

Hvem fant opp denne smileyen? :green: <---- Den der. :green:

Et smilefjes er ikke en oppfinnelse. Akkurat som maleriet "Mona lisa" ikke ble oppfunnet av Leonardo Da Vinci, men malt av Leonardo Da Vinci. Eller sagt på en annen måte: Jeg kan lage Simens spesialpannekaker uten å ha funnet det opp. Oppfinnelser kan patenteres. Spesialpannekaker, malerier og tegninger kan ikke patenteres. De kan derimot merkevarebeskyttes eller beskyttes av opphavsrett.

Lenke til kommentar
Pga friksjon vil de ikke nærme seg hverandre, men i verdensrommet vil de trekke på hverandre slik at de vil kollidere før eller siden (sett at gravitasjonen fra andre planeter ikke er større enn tiltrekningskraften mellom steinene). Det går sikkert an å regne ut hvor lang tid det vil ta, men makter ikke nå.
Jeg vet at i praksis ivl det ikke skje, det er et tenkt eksperiment. Hvor lang tid, i teorien, vil det ta før de treffer hverandre om KUN de trekker på hverandre og ingen andre krefter er med.

Svært lang tid uten at jeg orker å regne på det. 2-3 kg gir så ekstremt liten tyngdekraft at det er snakk om ekstremt små krefter. Det vil altså ta lang tid før de treffer hverandre. Vill gjetting fra min side: mellom 1 måned og 10 år.

 

Angående treffpunkt så gjelder tyngdekraften likt på de to objektene. Totalmassen er 5. De vil altså møtes når den på 2kg har beveget seg 3/5 av avstanden mellom de og den på 3kg har beveget seg 2/5 av avstanden.

Lenke til kommentar
Svært lang tid uten at jeg orker å regne på det. 2-3 kg gir så ekstremt liten tyngdekraft at det er snakk om ekstremt små krefter. Det vil altså ta lang tid før de treffer hverandre. Vill gjetting fra min side: mellom 1 måned og 10 år.

 

Angående treffpunkt så gjelder tyngdekraften likt på de to objektene. Totalmassen er 5. De vil altså møtes når den på 2kg har beveget seg 3/5 av avstanden mellom de og den på 3kg har beveget seg 2/5 av avstanden.

Men er det ikke mulig å gjøre det om til et uttrykk med hensyn på tid? Og ja, jeg vet det vil ta lang tid, men det er jo en fast tid om man ser på det mekanisk.

Lenke til kommentar
Jeg lurer fælt på hva Simens spesialpannekaker er for noe. :)

Det er pannekaker som sublimerer på tungen. :p

Det burde jeg kanskje ha skjønt. :p

 

Hva er kasus (se nederst forrige side)?

Kasus er et grammatisk fenomen som enkelte språk har, og andre ikke. Det går ut på at ord (substantiver, artikler, pronomen, adjektiver) bøyes ulikt etter hvilken funksjon de har i setningen. På norsk finnes ikke kasusbøyning i særlig stor grad, hovedsakelig i personlige pronomen ("jeg slo til ham, og han skallet meg ned" - vi skiller mellom subjekt- og objektform) og i større grad i en del dialekter.

 

Alle som har hatt tysk på skolen kjenner til kasusbøyning. På tysk finnes det fire kasus, nemlig nominativ, akkusativ, dativ og genitiv. De to førstnevnte er de som mest tilsvarer de to variantene vi kan se i norsk språk (subjekt/objekt), dativ finnes i dialekter, og genitiv (eieform) lager vi på norsk ganske enkelt ved å sette til en -s til slutt i ordet, og ikke ved å lage egne bøyninger. Fransk har så vidt meg bekjent ikke kasus. Latin har syv eller åtte, og finsk har femten.

 

Siden jeg egentlig ikke er så mye av en språkviter, anbefaler jeg overraskende nok Wikipedia.

Lenke til kommentar

Så på QXL at noen solgte to femtilapper og serienummeret var rett etter hverandre, jeg sitter her med 2 hundrelapper med serienummer etter hverandre, men finner ikke igjen auksjonen. Så jeg lurer på om noen har link til auksjonen eller vet hvor mye han solgte for.

 

Håper på å kunne tjene penger på dette :D

 

EDIT: Og hvordan vet jeg om de er usirkulerte

Endret av Latterkongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...