Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir man mer frisk i ansiktet og får en finere hudfarge i ansiktet av å spise mye frukt?

Betakaroten som finnes i mange frukter, bl.a gulrøtter skal gi huden en gyllen farge pga. at det lagres som et pigment i hudcellene. Skal også holde deg brun lengre pga. mindre pigmenttap, i tillegg til å beskytte mot sola. For øvrig inneholder frukt mange mineraler og vitaminer som inngår i mange prosesser i tilknytning til huden.

 

Finnes i: Gulrøtter, kål, spinat, aprikoser, mango, broccoli og mange fler.

Lenke til kommentar

Kan butikker nekte å ta i mot små penger, det jeg mener er viss jeg skulle kjøpe no til ca 300,- å jeg kunne hadde hatt en-kroninger, kunne de da nektet?

 

en annet ting jeg lurer er om det er no minst/maks penge oppbevaringssum på butikker, det jeg mener et hvor mye veksle penger har en butikk? og hvor mye har de i safer osv? finnes det no regel på at viss en har feks 10 kasser må en ha 10.000,- kontant ?

Lenke til kommentar
Hva er det som skjer når det kommer sånn "rikosjettlyd" når man f.eks. skyter på en stein? Hvordan frembringes lyden?
En kvalifisert gjetning er at kula treffer på en sånn måte at den settes i rotasjon når den spretter videre. Rotasjonen lager 'vindsus' og plystring rundt kula som er mye mer hørbar enn den susinga du får når kula går rett fram.

Kula blir nok sterkt deformert også og vil nok bevege seg aerodynamisk ustabilt og rotere. Jeg antar at den lyden har en frekvens som er lik rotasjonsfrekvensen eller en multippel av rotasjonsfrekvensen.

 

Kan butikker nekte å ta i mot små penger, det jeg mener er viss jeg skulle kjøpe no til ca 300,- å jeg kunne hadde hatt en-kroninger, kunne de da nektet?

Jeg tror ikke de kan nekte å ta i mot et offisielt norsk betalingmiddel som mynter er. Plastkort kan de derimot nekte. Det er ikke et offisielt betalingsmiddel definert av den norske stat.

Lenke til kommentar

Kan to objekter med forskjellig masse, ha samme gravitasjonskraft på overflaten av massen?

 

Er kanskje litt rart, men jeg tror ja, men hva jeg tror samsvarer ikke alltid med fakta :/

 

Det jeg tenker er at gravitasjonene avtar med kvadratet av avstanden (mener jeg å huske, kan være dette er feil, men den avtar jo lengre vekk man kommer)

 

Uansett, hvis man ser på jorden. På jorden trekker all masse på oss, men det er mye masse som trekker på oss med stor avstand, siden jorden er så stor.

 

Hvis man teoretisk hadde tatt en midnre masse (si 75%), hadde det ikke da teoretisk mulig å pakke denne så godt sammen at siden all massen trekker på deg fra så nærme, at overflaten på denne kulen ville trukket på deg med 1g?

 

Hvis noen ikke skjønner spørsmålet, så bare si ifra. Kan prøve å formulere det bedre.

Lenke til kommentar
Kan butikker nekte å ta i mot små penger, det jeg mener er viss jeg skulle kjøpe no til ca 300,- å jeg kunne hadde hatt en-kroninger, kunne de da nektet?

Jeg tror ikke de kan nekte å ta i mot et offisielt norsk betalingmiddel som mynter er. Plastkort kan de derimot nekte. Det er ikke et offisielt betalingsmiddel definert av den norske stat.

 

Mener å ha lest at en butikk o.l. ikke er pliktig til å ta imot mer enn 25 like pengeenheter i betaling. Dvs - hadde jeg vært i skikkelig dårlig humør, og du ville betale frokostblandingen din til 26 kroner med bare 1-kroninger kunne jeg nektet å ta imot betaling.

 

Skal sjekke litt opp :)

Lenke til kommentar
Kan butikker nekte å ta i mot små penger, det jeg mener er viss jeg skulle kjøpe no til ca 300,- å jeg kunne hadde hatt en-kroninger, kunne de da nektet?

Butikker er ikke pliktig til å selge deg noe i utgangspunktet, så ja; de kan nekte deg.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Hvilket språk i verden har flest kasus?

Av de litt mer saklige språkene som snakkes der ute, tror jeg nok finsk rager i toppsjiktet med sine 15. Men i følge Wikipedia har språket tsez, med drøyt 15000 brukere i 2002, opptil 126 kasus hvis man er nøye nok når man analyserer det. Dette språket snakkes av et muslimsk fjellfolk i deler av Dagestan-republikken i den russiske delen av Kaukasus-fjellene, mangler fullstendig en litterær tradisjon, og brukes generelt i liten grad skriftlig.

Lenke til kommentar
Kan butikker nekte å ta i mot små penger, det jeg mener er viss jeg skulle kjøpe no til ca 300,- å jeg kunne hadde hatt en-kroninger, kunne de da nektet?

Butikker er ikke pliktig til å selge deg noe i utgangspunktet, så ja; de kan nekte deg.

Feil. Ethvert salgssted plikter i ta imot enhver gyldig valør i riket.

Altså om du kommer med kun femtiøringer og kjøper en bil så må selgeren ta i mot.

Ikke særlig hyggelig gjort derimot.

Lenke til kommentar
Kan butikker nekte å ta i mot små penger, det jeg mener er viss jeg skulle kjøpe no til ca 300,- å jeg kunne hadde hatt en-kroninger, kunne de da nektet?

Butikker er ikke pliktig til å selge deg noe i utgangspunktet, så ja; de kan nekte deg.

Feil. Ethvert salgssted plikter i ta imot enhver gyldig valør i riket.

Altså om du kommer med kun femtiøringer og kjøper en bil så må selgeren ta i mot.

Ikke særlig hyggelig gjort derimot.

 

jeg tror det er en grense for hvor mye smått man kan betale med, tror jeg leste det i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...