Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tenkte ikke på lengre blader ("vingespenn") men bredere.

Sorry, men det vil ikke fungere. Bladene må nemlig kunne vris hele tiden og er de for brede så blir de vanskeligere å vri. Når et helikopter skal fly framover, så har bladene en annen angrepsvinkel når de går framover enn når de går bakover på motsatt side. Angrepsvinkelen endres altså kontinuerlig i hele rotasjonen, dette styres av en slags styrekrans som sitter rett under bladene. Løftet er dessuten størst ytterst på bladene, så en mindre rotor med bredere blader måtte rotert mye fortere for å kompensere. Angrepsviklene endres også for å stige eller synke, rotasjonshastigheten på rotoren er alltid konstant.

 

Å sette en drøss av blader i rotoren ville heller ikke fungert, for når et helikopterblad har pisket gjennom lufta så trenger lufta litt tid på å falle såpass til ro at neste blad får løft det også. Rutefly kan f.eks ikke ta av fra flyplassen alt for tett etter hverandre, for da får fly nummer to for lite løft. Det som skjer er at det oppstår digre turbulenser bak flyvingene som gjør at fly nummer to mister løftet.

Lenke til kommentar
Ringelistene til telefonselgerne eller "ikke bli ringt av telefonselgere"-liste?

 

Førstnevnte forekommer av at man har et telefonnummer og punkt 2 må man kontakte brønnøysundregisteret

 

jeg vil aller helst inn på listene til telefonselgere... men blir aldri ringt opp av noen :(

Lenke til kommentar
Det som skjer er at det oppstår digre turbulenser bak flyvingene som gjør at fly nummer to mister løftet.

 

Kan du forklare dette nærare? Meiner du at turbulensen som oppstår bak vingene er så kraftig at den etterlatar store luftlommer som ikkje vert "fylt att" på ei lita stund? Meiner også å ha lest ein plass at Boeing 727 (eller kanskje 707) lagar større turbulens bak seg enn andre airliners. Kan nokon bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar

Hvor mye hydrogen (i volum) trengs for og løfte en gjennomsnittlig mann? La oss si han veier 80 kilo.

 

Hvor høy er verdens høyeste gitarist? Ikke bare en som har tatt i en gitar, men som er kjent blant folket/gitt ut cd o.l

 

Går det ann og lage et galvanisk element ut av en ruke? Det går jo med en sitron... (Har spurt det her før, men fikk ikke 100% svar..)

 

Hvor mange Anthon Berg Cherry in Rum kan du maks spise uten at du har for høy promille til at du ikke kan kjøre bil?

 

Info om de:

 

Net weight 27.5g

Filling/Cherry in Rum (30%) av hele Anthon Berg'en

(Rum 4%, Alcohol)

Alcohol W/W Max 1.5 %

 

edit:

 

Hvor får du kjøpt en sånn?

http://www.collegehumor.com/video:1794722

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar
Det som skjer er at det oppstår digre turbulenser bak flyvingene som gjør at fly nummer to mister løftet.

 

Kan du forklare dette nærare? Meiner du at turbulensen som oppstår bak vingene er så kraftig at den etterlatar store luftlommer som ikkje vert "fylt att" på ei lita stund? Meiner også å ha lest ein plass at Boeing 727 (eller kanskje 707) lagar større turbulens bak seg enn andre airliners. Kan nokon bekrefte/avkrefte dette?

 

TUrbulens er ikke lommer i luften som ikke inneholder ludt. Turbulens er enkelt og greit luft som går nedover, eller nedgående.

Lenke til kommentar
Hvor mange Anthon Berg Cherry in Rum kan du maks spise uten at du har for høy promille til at du ikke kan kjøre bil?

 

Info om de:

 

Net weight 27.5g

Filling/Cherry in Rum (30%) av hele Anthon Berg'en

(Rum 4%, Alcohol)

Alcohol W/W Max 1.5 %

Vel, det kommer an på vekt, kjønn, bla bla. Men hvis du er mann regnes alkoholen å fordele seg i 60-80% av vekten din. Veier du 80 kg, og vi forutsetter at alkoholen fordeler seg på 70% av dette, kan du spise ca 27 stykker.

 

Alkoholmengde: 27stk x 27,5g x 1,5% = 11,13 g ren alkohol

"Effektiv" kroppsvekt: 80 kg x 70% = 56 kg

Promille: 11,13/56 = 0,199 <= Akkurat under grensen på 0,2.

 

God apetitt...

Lenke til kommentar
Hvor mye hydrogen (i volum) trengs for og løfte en gjennomsnittlig mann? La oss si han veier 80 kilo.

Hydrogen veier ca 90 gram/m3. Luft veier ca 1200 gram/m3. En kubikkmeter med hydrogen gir altså et løft på ca 1110 gram. Det trengs altså 80/1,11 = 72 m3 hydrogen for å få nok løft til å løfte en mann på 80 kg. NB. Husk å beregne løft til ballongmaterialet og festet mellom ballong og mannen. Det veier normalt en god del.

 

Går det ann og lage et galvanisk element ut av en ruke? Det går jo med en sitron... (Har spurt det her før, men fikk ikke 100% svar..)

Grunnen til at du ikke fikk et 100% godt svar var nok at ingen viste eller klarte å finne svaret. En måte å finne det ut på når hverken google eller denne tråden hjelper er å prøve det ut i praksis. Ta med deg en avlang sink-plate, en avlang kobberplate, et par ledninger og et voltmeter/multimeter for å måle om du får noen spenning. Mål gjerne kortslutningsstrømmen også. Post resultatet her så vi blir litt klokere vi også. :)

Lenke til kommentar
Går det ann og lage et galvanisk element ut av en ruke? Det går jo med en sitron... (Har spurt det her før, men fikk ikke 100% svar..)

Grunnen til at du ikke fikk et 100% godt svar var nok at ingen viste eller klarte å finne svaret. En måte å finne det ut på når hverken google eller denne tråden hjelper er å prøve det ut i praksis. Ta med deg en avlang sink-plate, en avlang kobberplate, et par ledninger og et voltmeter/multimeter for å måle om du får noen spenning. Mål gjerne kortslutningsstrømmen også. Post resultatet her så vi blir litt klokere vi også. :)

Regner med at vanninnholdet vil ha mye å si. Er ruken fuktig, så er sikkert den elektriske ledeevnen grei nok, den, eller hva? :-)

Lenke til kommentar
Hvor mye hydrogen (i volum) trengs for og løfte en gjennomsnittlig mann? La oss si han veier 80 kilo.

1 mol hydrogengass kan løfte 27 gram når omgitt av vanlig luft.

2963 mol hydrogengass kan dermed løfte 80 kg.

1 mol hydrogengass tilsvarer 22,4 liter ved atmosfære-trykk.

2963x22,4 = 66371 liter (66,37 kubikkmeter) hydrogengass kan dermed løfte 80 kg.

 

EDIT: ah.. ser at Simen1 allerede har vært på farten og med litt ulikt svar... Pytt

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...