Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Norge er kun verdens 10. største oljeprodusent, men vi er fortsatt jævla rike. Er det fordi vi er så få mennesker?

Ja, og fordi vi aldri bruker pengene.

 

Se på diverse andre oljeland hvor pengene faktisk blir "fordelt" ut til folket

Det er jo nettopp det Norge gjør. Bare på en litt smartere måte enn en fersk lottovinner med 2 i promille på den lokale kroa.

 

Norsk olje for veldig omtrentlig 50 billioner kroner er eksportert siden oljen ble funnet på 70-tallet. Av det har vi dessverre bare spart på omtrent 1,5 billioner i form av pensjonsfondet.

 

Ja, bruk oljepenga nå!

Da tar jeg gjerne min del av pensjonsfondet og forvalter det i aksjefond selv. Jeg har ikke tenkt til å sulte i hjel når jeg runder 67 år. Du er kanskje en av de som tømmer lønnskontoen en uke innen neste lønn kommer?

 

Redigert: trilliarder->billioner

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Norge er kun verdens 10. største oljeprodusent, men vi er fortsatt jævla rike. Er det fordi vi er så få mennesker?

Ja, og fordi vi aldri bruker pengene.

 

Se på diverse andre oljeland hvor pengene faktisk blir "fordelt" ut til folket

Det er jo nettopp det Norge gjør. Bare på en litt smartere måte enn en fersk lottovinner med 2 i promille på den lokale kroa.

 

Norsk olje for veldig omtrentlig 50 trilliarder kroner er eksportert siden oljen ble funnet på 70-tallet. Av det har vi dessverre bare spart på omtrent 1,5 trilliarder i form av pensjonsfondet.

 

Ja, bruk oljepenga nå!

Da tar jeg gjerne min del av pensjonsfondet og forvalter det i aksjefond selv. Jeg har ikke tenkt til å sulte i hjel når jeg runder 67 år. Du er kanskje en av de som tømmer lønnskontoen en uke innen neste lønn kommer?

 

Nei, jeg er flink til å spare, jeg. Men Norge blir ikke u-land med det første. Jeg synes godt vi kan få noen skikkelige veier og forbedre diverse andre ting, pluss litt ekstra luksus. Vi lever bare én gang.

 

Av det har vi dessverre bare spart på omtrent 1,5 trilliarder i form av pensjonsfondet.

1,5 billioner mener du?

 

Oljefondet har nå verdt over 2000 millioner (2 billioner).

Dersom oljefondet blir utbetalt, får hver nordmann ca. 430 000 kroner hver.

Du roter med tall.

Lenke til kommentar
Korleis ville det ha vore om alle fekk "sin del av kaka" då? Kor mykje ville vi evt. fått kvar, og kva ville det gjort med Noreg? Det ville jo gitt folk ein del betre kjøpekraft.

Et trist faktum er at ikke alle er flinke til å tenke så langsiktig som flere tiår frem i tid og vurdere samfunnsnytte vs egennytte. Om alle fikk sin del av pensjonsfondet (det nye navnet på tidligere oljefondet) så ville mange svidd av pengene og sittet i saksa økonomisk når de virkelig trenger pengene og sikkerhetsnettet som samfunnet gir oss i dag. Mange ville heller ikke evnet å gi en passelig porsjon penger til skoler, helsevesen, politi, rettsvesen, brannvesen, diverse offentlige etater osv. Hele det offentlige Norge ville nok blitt økonomisk rasert og mange ville ikke brydd seg før de merket mangelen på de offentlige tjenestene de selv trenger.

 

Av det har vi dessverre bare spart på omtrent 1,5 trilliarder i form av pensjonsfondet.
1,5 billiarder mener du?

Beklager. jeg surret litt, men det gjør du også. ;) Jeg mente billioner.

 

million - milliard - billion - billiard - trillion - trilliard - kvadrillion - kvadrilliard osv.

 

Redigert: Ett innlegg som spurte om support i forbindelse med formatering er flyttet til riktig kategori.

Lenke til kommentar

Står det noen plass på førerkortet at jeg må bruke briller\linser, eller går det under forpliktelsen om å generelt være i helsemessig stand?

 

edit: ah, jeg fant det her.. Merkelig at det ikke står noe spesielt på førerkortet mitt, jeg hadde kjørt i grøfta etter 3 minutter uten briller :!:

Endret av Cucumber
Lenke til kommentar

Selve presidentvalget er ikke før på høsten, nå er det bare nominasjonsvalg. Altså velger folket i USA en fra demokratene og en fra republikanerne som skal møte hverandre til dyst når høsten kommer. Supertirsdag er dagen da stemmene fra 22 av statene i USA skal telles opp, altså vil dette gi en ganske tydelig projeksjon om hvem som kanskje møtes til høsten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...