Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvilken gass er det i et kjøleskap i den lille runde beholderen?

 

Kan man bytte ut denne gassen for å få det kaldere?

 

I kjøleskap brukes ofte freon-gass. Det er brukt som et kjølemedium. Det er da snakk om type R-12 som da er diklordifluormetan, som brukes i de fleste kjøleanlegg. Gassen kommer til å bli forbudt i 2010, så da må man finne andre kjølere

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I kjøleskap brukes ofte freon-gass. Det er brukt som et kjølemedium. Det er da snakk om type R-12 som da er diklordifluormetan, som brukes i de fleste kjøleanlegg. Gassen kommer til å bli forbudt i 2010, så da må man finne andre kjølere

Dette overrasker meg litt. Wikipedia-artikkelen om Freon-12 hevder at det ble forbudt i USA og mange andre land så tidlig som i 1994. Den norske artikkelen om Freon antyder at det er R-22 som blir forbudt i 2010, og at R-12 allerede er ute av produksjon og forbudt å fylle på anlegg.

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at blodsukkeret øker et par minutter etter matinntak, når maten er i magesekken i minst en time før den går videre til tynntarmen?

Kommer vel først og fremst ann på hva du spiser. Spiser du noe søtt som har enkle sukkermolekyler som fruktose, eller kanskje sukrose, så tar det ikke lang tid før disse molekylene er små nok til å bli tatt opp til blodet. Førstnevnte molekyl, og andre såkalte monosakkarider, er så bittesmå at de faktisk kan bli tatt opp direkte fra munnen uten å gå helt ned i magesekken.

Lenke til kommentar
når det gjelder mineraler, er dette litt riktig også.

 

det som skjer er at vannet blir tatt opp i cellene og går over i blodbanen. dette fører til at osmosetrykket øker til det punkt at cellene ikke lengre fungerer. dette skjer fordi elektrolyttene (som regel salt) kommer i ubalanse

 

man kan skille ut ca 0.9 l vann gjennom nyrene, evt ved å svette (opptil 1l/t) - dette setter også begrensinger for inntak. det som er verdt å merke seg er at man skiller ut elektrolytter i både urin og svette.

 

løsningen på dette er såkalt isotonisk vann

 

fritt etter wikiwiki waykiki

 

Er det enkelt å lage isotonisk vann? Hender jeg lager en litt svak blanding av vann og solbærsirup for å drikke etter trening, er jeg på sporet da?

 

Sportsdrinker koster jo fort vekk like mye som årgangsvin så det hadde vært greit å vite hvordan man blander det selv... ;)

Lenke til kommentar

 

når det gjelder mineraler, er dette litt riktig også.

 

det som skjer er at vannet blir tatt opp i cellene og går over i blodbanen. dette fører til at osmosetrykket øker til det punkt at cellene ikke lengre fungerer. dette skjer fordi elektrolyttene (som regel salt) kommer i ubalanse

 

man kan skille ut ca 0.9 l vann gjennom nyrene, evt ved å svette (opptil 1l/t) - dette setter også begrensinger for inntak. det som er verdt å merke seg er at man skiller ut elektrolytter i både urin og svette.

 

løsningen på dette er såkalt isotonisk vann

 

fritt etter wikiwiki waykiki

 

Er det enkelt å lage isotonisk vann? Hender jeg lager en litt svak blanding av vann og solbærsirup for å drikke etter trening, er jeg på sporet da?

 

Sportsdrinker koster jo fort vekk like mye som årgangsvin så det hadde vært greit å vite hvordan man blander det selv... ;)

 

 

 

Igjen støtter jeg meg til

bbc health

 

google er også min venn

Lenke til kommentar

Hvor mye forurenser egentlig Norges kuer i forhold til biler og flytrafikk etc?

 

Leste på forskning.no (her) at en enkelt ku slipper ut 206 Kg metangass hvert år, og at dette tilsvarer ca. 4300 kilo CO2 (pga. metan gjør 21 ganger mer skade på klimaet enn CO2)

 

Jeg kunne regnet på det, men jeg vet ikke hvor mange kyr det finnes i Norge. Heller ikke tall for annen forurensning :)

Lenke til kommentar

I følge SSB var det registrert ca 314 000 kyr i Norge i 2007. Tallet har sunket fra ca 353 000 i 1998. Med andre ord tilsvarer Norges kyr ca 1,35 millioner tonn CO2 årlig. Så vidt jeg klarer å finne ut slipper Norges bilpark ut under 1,5 millioner tonn CO2 årlig (usikker kilde). Oslos bilpark slipper i følge ganske usikre kilder på nettet ut ca 0,5 millioner tonn CO2 årlig. En annen usikker kilde oppgir 0,75 millioner tonn CO2 for hele Norges bilpark årlig. Siden det er så mange usikre kilder så får jeg nøye meg med å si at bilparken og kyrne slipper ut veldig omtrentlig like mye.

 

Norges totale CO2-utslipp var i følge SSB 53,7 millioner tonn CO2 (ekvivalenter) i 2006.

Lenke til kommentar

Hvor naturlige er kyrne i den Norske naturen? Levde det kyr her før menneskene? Hvor fint klarer kyr seg i norsk natur helt uten menneskelig hjelp?

 

Uansett: Atmosfæren gir blaffen i hvor CO2-en kommer fra. Det som spiller noen rolle for CO2-innholdet i atmosfæren er totale utslipp vs. total absorpsjon. Ikke hvor det kommer fra eller hvor det havner etter å ha vært i atmosfæren.

Lenke til kommentar
zeke: men du må ikkje gløyme at kyrne er ein del av det naturlege karbonkrinslaupet, medan bilar er menneseskapte CO2 utslepp ;)

Hvor naturlige forhold kyrne lever under kan nå diskuteres. De avles frem for produksjon av melk og kjøtt, og står på bås hele sitt liv. Og antallet kyr i Norge har også økt noe vanvittig i samme periode som bilbruken har gjort sitt inntog (selv om tallet tydeligvis har gått ned litt de siste ti årene).

 

Edit: Simen1 kom først, men poenget er mye det samme, tror jeg. :)

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Hvor naturlige er kyrne i den Norske naturen? Levde det kyr her før menneskene? Hvor fint klarer kyr seg i norsk natur helt uten menneskelig hjelp?

 

Uansett: Atmosfæren gir blaffen i hvor CO2-en kommer fra. Det som spiller noen rolle for CO2-innholdet i atmosfæren er totale utslipp vs. total absorpsjon. Ikke hvor det kommer fra eller hvor det havner etter å ha vært i atmosfæren.

Jo det spelar ein rolle frå eller tid. kyr har det vore så lenge menneskje si historie strekk, og før var ikkje global oppvarming ein trussel, medan no, eigentleg når menneskja slepp ut all Co2en som eigentleg skulle lågge på havets bunn, så er det det som får begeret til å renne over¨!!!

 

 

zeke: men du må ikkje gløyme at kyrne er ein del av det naturlege karbonkrinslaupet, medan bilar er menneseskapte CO2 utslepp ;)

Hvor naturlige forhold kyrne lever under kan nå diskuteres. De avles frem for produksjon av melk og kjøtt, og står på bås hele sitt liv. Og antallet kyr i Norge har også økt noe vanvittig i samme periode som bilbruken har gjort sitt inntog (selv om tallet tydeligvis har gått ned litt de siste ti årene).

nei det gjer dei ikkje, dei går på beitet kvar sommar.

Lenke til kommentar
Hvor naturlige er kyrne i den Norske naturen? Levde det kyr her før menneskene? Hvor fint klarer kyr seg i norsk natur helt uten menneskelig hjelp?

 

Uansett: Atmosfæren gir blaffen i hvor CO2-en kommer fra. Det som spiller noen rolle for CO2-innholdet i atmosfæren er totale utslipp vs. total absorpsjon. Ikke hvor det kommer fra eller hvor det havner etter å ha vært i atmosfæren.

Jo det spelar ein rolle frå eller tid. kyr har det vore så lenge menneskje si historie strekk, og før var ikkje global oppvarming ein trussel, medan no, eigentleg når menneskja slepp ut all Co2en som eigentleg skulle lågge på havets bunn, så er det det som får begeret til å renne over¨!!!

Mener du at hvis CO2-økninga skyles de enorme (menneskeskapte) kvegfarmene i verden og hogsten av omtrent hele den europeiske skogen, samt store deler av Amazonas, asiatiske jungler med mer så ville det ikke spilt like stor rolle for atmosfæren enn om alt kom fra oljebrenning og betongpoduksjon? Hvordan mener du atmosfæren ser forskjell på CO2 og CO2 ?

 

Ellers så har jeg inntrykk av at du har peiling på kyr så da håper jeg du kan svare på de andre spørsmålene mine om kyr. ;) (De spørsmålene som står først i sitatet)

Lenke til kommentar
Hvor naturlige er kyrne i den Norske naturen? Levde det kyr her før menneskene? Hvor fint klarer kyr seg i norsk natur helt uten menneskelig hjelp?

 

Uansett: Atmosfæren gir blaffen i hvor CO2-en kommer fra. Det som spiller noen rolle for CO2-innholdet i atmosfæren er totale utslipp vs. total absorpsjon. Ikke hvor det kommer fra eller hvor det havner etter å ha vært i atmosfæren.

Jo det spelar ein rolle frå eller tid. kyr har det vore så lenge menneskje si historie strekk, og før var ikkje global oppvarming ein trussel, medan no, eigentleg når menneskja slepp ut all Co2en som eigentleg skulle lågge på havets bunn, så er det det som får begeret til å renne over¨!!!

Som sagt - antallet kyr har endret seg voldsomt i samme periode som antallet biler. Du må vurdere muligheten for at klimaproblemet kan ha en litt sammensatt årsak. Hva som er enklest og mest rasjonelt å gjøre noe med, er selvsagt en annen sak.

 

Hvor naturlige forhold kyrne lever under kan nå diskuteres. De avles frem for produksjon av melk og kjøtt, og står på bås hele sitt liv. Og antallet kyr i Norge har også økt noe vanvittig i samme periode som bilbruken har gjort sitt inntog (selv om tallet tydeligvis har gått ned litt de siste ti årene).

nei det gjer dei ikkje, dei går på beitet kvar sommar.

Fint å høre at dere har kyrne på sommerbeite. Løsdriftsfjøs er også blitt ganske vanlig de siste tyve årene, men poenget er uansett at kyrne er fullstendig prisgitt menneskene i sin måte å leve på. De lever ikke "naturlig".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...