Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er en Wankel-motor, og hvordan funker den?

Det er litt mer avansert enn jeg er i stand til å forklare, men det er en forbrenningsmotor som i stedet for stempler har en rotor som skyves rundt av at drivstoffet antennes. Fordelene er mer effekt ut av mindre og enklere motorer som aldri totalhavarerer på sekundet som stempelmotorer kan, men de har det med å lekke, bruker mer bensin og er veldig følsomme ovenfor tenningsfeil. Og ikke si til en engelskmann at du har en wankel-motor, da sier du rotary engine i stedet.

Wankel_Cycle_anim_en.gif

 

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/Wankel_engine

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
bil A kjører i 50 kmh, bil B kjører i 50 kmh, bil A og B krasjer front mot front. blir det som å krasje i 100 kmh mot en bil som står i ro?

 

 

både ja og nei. det avhenger av en del faktorer som du ikke oppgir. er bil a eller b en trailer? hvor mye veier hver av bilene og hvordan beveger de seg i sammenstøtet? og for hvem blir det det samme mener du?

 

det er den samme kollisjonen, hvis man ser på bilene som et system. hvis man tar hensyn til underlaget er det litt forskjell, ettersom bilene har ulik hastighet i forhold til underlaget.

Lenke til kommentar
Prøvde nettop å bruke såpe på musen min. Tok direkte håndsåpe på overflaten, så gnidde jeg en håndduk på såpen så tørket jeg det igjen. Den virker ganske grei og fin nå. Har jeg bare pusset den eller har jeg drept noen bakterier i tilleg? Er litt usikker på virkemåten til såpe.

Du dreper i utgangspunktet ikke selve bakteriene, men du fjerner mange av dem ved å fjerne smusset de bor i. Det finnes dessuten en del såper som er tilsatt bakteriedrepende midler (type Zalo Antibakteriell etc.).

 

Bra video som forklarer Wankel-motorer. Enkel tysk, men den er såpass visuell at du får med deg mye selv om du ikke kan språket.

Haha, den var tøff! :D Og lærerik. Disse tyskerne er grundige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...