Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Drukket kanskje 2 liter daglig de siste 3 dagene noe som er VELDIG mye mer enn hva jeg drikker til vanlig, og ble bare litt nyskjerrig. Regner med jeg overlever noen dager til.

 

Ikkje gløym at du får i deg vatn gjennom maten du et og. Det er fyrst dersom du ikkje drikk eller et det vert farleg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var jo ei dame som døde etter å ha drukket over 10 liter vann på et radioshow..kanskje det du tenker på?

Det blir farlig når forholdet mellom salt og vann i kroppen blir for skjevt. Hun hadde klaget over voldsom hodepine like etter showet, og døde en stund etterpå.

 

Man kan drikke omså mer enn 10 liter vann om dagen, bare man går på do når man trenger det.

 

Konkurransen på dette radioshowet gikk ut på å ikke gå på do. Hun døde dermed av nyresvikt.

Lenke til kommentar
Var jo ei dame som døde etter å ha drukket over 10 liter vann på et radioshow..kanskje det du tenker på?

Det blir farlig når forholdet mellom salt og vann i kroppen blir for skjevt. Hun hadde klaget over voldsom hodepine like etter showet, og døde en stund etterpå.

 

Man kan drikke omså mer enn 10 liter vann om dagen, bare man går på do når man trenger det.

 

Konkurransen på dette radioshowet gikk ut på å ikke gå på do. Hun døde dermed av nyresvikt.

Om du gjør det over lengre tid (flere dager) vil du "vaske" ut mineraler osv av kroppen, amirite?

Lenke til kommentar
Var jo ei dame som døde etter å ha drukket over 10 liter vann på et radioshow..kanskje det du tenker på?

Det blir farlig når forholdet mellom salt og vann i kroppen blir for skjevt. Hun hadde klaget over voldsom hodepine like etter showet, og døde en stund etterpå.

 

Man kan drikke omså mer enn 10 liter vann om dagen, bare man går på do når man trenger det.

 

Konkurransen på dette radioshowet gikk ut på å ikke gå på do. Hun døde dermed av nyresvikt.

Om du gjør det over lengre tid (flere dager) vil du "vaske" ut mineraler osv av kroppen, amirite?

youarenotrite.

 

Mineraler får du hele tiden i deg av å spise mat. Kroppen "tar vare på" de mineralene den trenger. Man "vasker" ikke ut mineralene ved å drikke vann. De mineralene/overskudd av mineraler som kroppen ikke trenger går selvfølgelig ut, men det har ikke noe å si om man drikker mye eller lite vann. ;)

Lenke til kommentar
youarenotrite.

 

Mineraler får du hele tiden i deg av å spise mat. Kroppen "tar vare på" de mineralene den trenger. Man "vasker" ikke ut mineralene ved å drikke vann. De mineralene/overskudd av mineraler som kroppen ikke trenger går selvfølgelig ut, men det har ikke noe å si om man drikker mye eller lite vann. ;)

Tok litt kjapp lesing her og her jeg. :hmm:

Lenke til kommentar

når det gjelder mineraler, er dette litt riktig også.

 

det som skjer er at vannet blir tatt opp i cellene og går over i blodbanen. dette fører til at osmosetrykket øker til det punkt at cellene ikke lengre fungerer. dette skjer fordi elektrolyttene (som regel salt) kommer i ubalanse

 

man kan skille ut ca 0.9 l vann gjennom nyrene, evt ved å svette (opptil 1l/t) - dette setter også begrensinger for inntak. det som er verdt å merke seg er at man skiller ut elektrolytter i både urin og svette.

 

løsningen på dette er såkalt isotonisk vann

 

fritt etter wikiwiki waykiki

Lenke til kommentar
Hvorfor er gjesping smittsomt? Jeg er veldig utsatt..

 

én teori jeg har hørt er at det stammer fra neandertal-tiden eller noe. Når alle satt på vakt eller jaktet ble man trøtt, og når den første i gruppen gjespet var det som et lite signal til de andre i flokken: "Pass på litt for meg, jeg er trøtt". Da ble de andre oppmerksomme og gjentok det for å signalisere at alle skulle passe litt ekstra på.

Lenke til kommentar
Hvorfor er gjesping smittsomt? Jeg er veldig utsatt..

 

dette er en myte som det er forsket lite på. mythbuster hadde dette som tema en periode, men de klarte vel ikke å bekrefte den(?). jeg mener å ha hørt at noen tilla smittsom gjesping en sosial ramme, at det var et paraspråk som indikerte at det var på tide for flokken å ta kveld, slik at de hadde samme søvnrytme.

 

wiki sier:

The proximate cause for contagious yawning may lie with mirror neurons, i.e. neurons in the frontal cortex of certain vertebrates, which upon being exposed to a stimulus from conspecific (same species) and occasionally interspecific organisms, activates the same regions in the brain.[13] Mirror neurons have been proposed as a driving force for imitation which lies at the root of much human learning, e.g. language acquisition. Yawning may be an offshoot of the same imitative impulse. A 2007 study found that children with autism spectrum disorders, unlike typical children, did not yawn after seeing videos of other people yawning; this supports the claim that contagious yawning is based on the capacity for empathy.[14]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...