Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

To spørsmål:

Hva skjer dersom man skulle bade i 96 % etanol? Ville cellene tatt til seg alkohol og man ville regelrett dødd, eller ville man kun fått så store smerter at man ville eventuelt besvimt og drukna? Tenker at man har en ekstern oksygentilførsel så innånding er ikke tilfelle.

 

Og vil fengsel telle som fravær på skolen eller hvordan fungerer det? Gyldig? Ugyldig? Alternativ undervisning?

(Nei, jeg har ikke gjort noe, bare lurer).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, problemet er vel at glass faller litt mellom to stoler (væske/fast krystallinsk stoff). Men, jeg ble overbevist da foreleseren min på Gløshaugen refererte til det som væske. :p

 

Denne linken forklarer det enkelt og greit

 

Vel, "enkelt og greit" er nå kanskje å ta i når konklusjonen er at det ikke finnes noe klart svar på spørsmålet. :p Selv er jeg tilhenger av å rett og slett kalle glass et amorft materiale, siden jeg oppfatter det som mest presist her.

 

En av kjemibøkene mine sier at glass er et amorft materiale som ligner mer på en svært viskøs væske enn på et fast krystallinsk stoff. En annen bok omtaler glass som "amorphous solids" som på noen måter ligner på væsker, men som for de fleste praktiske formål oppfører seg som fast stoff.

 

Konklusjonen? Tja, at glass rett og slett faller mellom to stoler slik LarsP sa, tenker jeg. :)

 

Edit: La til sitat.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
To spørsmål:

Hva skjer dersom man skulle bade i 96 % etanol? Ville cellene tatt til seg alkohol og man ville regelrett dødd, eller ville man kun fått så store smerter at man ville eventuelt besvimt og drukna? Tenker at man har en ekstern oksygentilførsel så innånding er ikke tilfelle.

 

Og vil fengsel telle som fravær på skolen eller hvordan fungerer det? Gyldig? Ugyldig? Alternativ undervisning?

(Nei, jeg har ikke gjort noe, bare lurer).

Virker mer som om du har planer om å drukne noen i Etanol.

Lenke til kommentar
Jaja, er klar over de. Men prinsippet er att dess mindre atommasse dess lettere stoff.

Tja, det er nok bare halve sannheten. Det er også viktig å se på hvordan atomene er bundet til hverandre. Ta f.eks vann;

Siden det er et større mellomrom mellom vannmolekylene når de er i fast fase (is) så veier også 1 m3 med is mindre enn en 1 m3 flytende vann. Ser man på vann i væskefase så er det også variasjoner i tyngde (vann er tyngst ved 3.98 °C). :)

Ok, da lærte jeg noe nytt :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Fordi karies bryter ned sukker og danner syre som løser opp emaljen. Søtningstoff er ikke sukker. Ergo, karies får ikke masse sukker og får ikke laga syra.

Lenke til kommentar

hvorfor blir blåmerker gule etterhvert? og hva er det egentlig som gir den gule fargen?

 

edit:

wikipedia snakker om biprodukter av nedbrytning av hemoglobin, blant annet bilirubin.

 

dette er visstnok også årsaken til at bæsj er brunt. og det skilles ut i urin.

 

så, det gule i blåmerker er altså C33H36N4O6 - jeg klarer ikke å skrive kjemiformler som simen pleier å gjøre. hvordan gjør man det?

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
As time progresses, blood may escape and seep into the surrounding tissues even when the capillaries are being repaired, causing the bruise to darken and spread. During about the next two weeks, the bruise color changes to a dark red then to purple, black, or blue, eventually fading to yellow and disappearing as healing progresses. Some of these color changes are related to the breakdown of the haemoglobin in the escaped red blood cells. Normally, light bruises heal nearly completely on average in two weeks. Some may take a shorter or longer time and this is caused by random variation in the healing process;[1] more severe or deeper bruises may take longer.

 

Kjelde: Wikipedia

Lenke til kommentar
Er det noen vitenskapelig forklaring på hvorfor det er så deilig med en røyk (eller snus) etter at man har spist?

Fordi du har eit behov på nikotin. Eg ville aldri ha synes det var avslappande å ta ein snus/røyk, ettersom eg faktisk aldri gjer det. Ein røykar derimot har konstant eit behov for denne nikotinen, og vil føle det som avslappelse når han røyker, fordi han får tilfredsstilt dette behovet ei kort stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...