Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvor mange taster trenger vi egentlig på tastaturene våre?

Sitter med over 100 taster foran meg og jeg inbiller meg at det ikke ville vært noe problem å kvitte seg med halvparten men er det noen som har gjort noen vellykkede forsøk på 'sparetastatur'?

GKOS (Global Keyboard Optimised for Small Wireless Devices) er et forsøk på dette, så vidt jeg vet, det samme med diverse varianter fra Frogpad. I tillegg har Randall Munroe, skaperen av xkcd, laget sin egen hack til standard tastaturer, Mirrorboard.

Alt i alt tror jeg jeg er ganske fornøyd med standard 104-tasters QWERTY, jeg, selv om jeg synes at særlig Munroe sitt utkast er tøft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, et CO2-molekyl veier 44u mens N2 (som utgjør det meste av lufta) veier kun 28u. Skulle tro CO2 synker...

Carbon har mindre atommasse en Nitrogen, og derfor er de lettere.

Vi snakker om gassmolekyler her, ikke løse karbonatomer!

Jaja, er klar over de. Men prinsippet er att dess mindre atommasse dess lettere stoff.

Lenke til kommentar

Du kan jo ha underkjølt regn. Da kjøles regndråper ned til under 0 ºC før de treffer bakken, men fryser ikke (de underkjøles). Isen kommer når dråpene treffer bakken, og hvis det kommer mye underkjølt regn på en gang, kan det blir store problemer med glatte veier.

Her er et bilde av hvor ille det kan bli (ikke her til lands, riktignok).

Edit: Men jeg ser ikke for meg at dette blir noe stort problem heller hvis det er noe særlig over 0 ºC på underlaget. Isen vil nok smelte igjen nokså fort. Så hovedregelen om at is forekommer når temperaturen er under 0 ºC gjelder nok i all hovedsak. :)

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

I tilfellene jeg har oppdaget det har bakken vært våt fra før. Det skjer som oftest på kvelden på høsten/vinteren. Underkjølt regn var det ikke, men jeg satser på at bakken var underkjølt, og at den synkende lufttemperaturen ikke hindret at også asfalten ble det. Har sett det ganske ofte igrunn.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Jaja, er klar over de. Men prinsippet er att dess mindre atommasse dess lettere stoff.

Tja, det er nok bare halve sannheten. Det er også viktig å se på hvordan atomene er bundet til hverandre. Ta f.eks vann;

Siden det er et større mellomrom mellom vannmolekylene når de er i fast fase (is) så veier også 1 m3 med is mindre enn en 1 m3 flytende vann. Ser man på vann i væskefase så er det også variasjoner i tyngde (vann er tyngst ved 3.98 °C). :)

Lenke til kommentar

Mener a ha hort dette for i traden.

At man for trodde glass var en seig vaeske, men egentlig ikke var det. Grunnen til at vinduene i gamle hus var tykkere nede, var for at vindusmestrene hadde satt dem inn sann. Og ikke fordi de hadde blitt sann over tid.

Men vet ikke noe bevis pa det.

Lenke til kommentar
Hvorfor har sugerøret til Sjokomelk en noe anderledes tupp enn andre sugerør?

****** ******* Dato:

31.01.2008

Ref:

2008/105474

Saksbeh.:

Lena Straume

TINE Sjokomelk - nytt sugerør

Hei ******.

Vi takker for din henvendelse på internett vedrørende nye sugerør til TINE

Sjokomelk.

Vi i TINE setter stor pris på engasjerte forbrukere. Vi ønsket å gi

forbrukerne en bedre smaksopplevelse og valgte å teste disse sugerørene. Vi

er fortsatt i testfasen, så om disse vil bli permanent vet vi ikke. Din

tilbakemelding er nyttig for oss og vil bli videreformidlet emballasje-

samt kvalitetsansvarlig ved meieriet. Takk for at du kontaktet oss.

Med vennlig hilsen

TINE BA

Lena Straume

Forbrukerkonsulent

Lenke til kommentar
Er glass ei væske? Meiner å ha sett argumentasjon for det!

Joda, glass er per def en væske med ekstremt høy viskositet.

Sikker på dette? Eg har sett vannhaldige (get the jokie!?!) forklaringar både for og mot denne påstanden, men har aldri funne ut kva som er riktig =s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...