Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan man være sikker på at folk smaker ting "likt". Jeg mener at feks. et pizza-stykke smaker anderledes i munnen på et annet menneske. Ikke misforstå meg nå.

Har tenkt det samme, dog med blikket. Ser alle det samme?

Ja, jeg òg har tenkt på det med synet. Ser dere lilla som samme fargen som meg? Går jo ikke ann å vite. Eller?

Lenke til kommentar
Kan man være sikker på at folk smaker ting "likt". Jeg mener at feks. et pizza-stykke smaker anderledes i munnen på et annet menneske. Ikke misforstå meg nå.

Har tenkt det samme, dog med blikket. Ser alle det samme?

Ja, jeg òg har tenkt på det med synet. Ser dere lilla som samme fargen som meg? Går jo ikke ann å vite. Eller?

Øynene er etter de jeg tror tilpasset etter leveforholdene. Altså, en som bor en plass der solen skinner døgnet rundt ville sett bedre i lys enn en person som levde under mørkere forhold. Forsjellen er slettes ikke stor men allikevel. Dette er jo helt naturlig med tanke på att alle arter utvikler seg med å tipasse seg forholdene. Inkludert mennesket.

Etter de jeg hvet så kan menneske øyne oppfatte lys med en bølgelengde på 400-800 Nano(?) meter. Etter hva jeg tror så kan dette variere. Altså, noen ka se feks. 398-798. Så ja, jeg tror folk ser litt forsjellig.

Lenke til kommentar
Og hvordan vet jeg om CO2 er lettere enn luft? Er det bare å se på molekylmassen?

Vel, jeg kan ikke sjønne hvordan CO2 tetter igjen atmosfæren om den ikke er tyngre enn luft :p

De fleste giftige gasser synker. Er dette fordi de består av store molekyler? Finnes det unntak?

Jeg er ikke noen ekspert, men gassens tyngde avgjøres vel av atommsassen. Luft er jo rimlig lett , så de att de fleste gasser er tyngre er jo ikke så rart. CO2 er jo en farlig gass som samtidig er tyngre enn luft. Så ja, de fins unntak.

Endret av Messi91
Lenke til kommentar
Liv på jorden er karbonbasert. Mens jeg leste Liv på annen planet?-tråden kom jeg til å tenke over hvorfor det er slik. Er karbon spesielt gunstig for skapelsen av den type liv vi har på jorden?

Karbon har gunstige bindingsegenskaper, og kan danne inntil fire kovalente bindinger (elektronparbindinger) med andre elementer. Sånn sett er det ganske kjemisk allsidig, pluss det at det faktisk finnes i tilstrekkelige mengder på jorden.

Og hvordan vet jeg om CO2 er lettere enn luft? Er det bare å se på molekylmassen?

De fleste giftige gasser synker. Er dette fordi de består av store molekyler? Finnes det unntak?

Dette kan du bedømme ved å se på molekylmassen, ja. Luften består hovedsakelig av nitrogen (M = 28) og oksygen (M = 32), så hvis et gassmolekyl er noe særlig tyngre enn disse, vil gassen synke. CO2 har en masse på 44, og synker. Fyll karbondioksid i en ballong, og du vil merke at den er "tung".

Lenke til kommentar

Hvor mange taster trenger vi egentlig på tastaturene våre?

Sitter med over 100 taster foran meg og jeg inbiller meg at det ikke ville vært noe problem å kvitte seg med halvparten men er det noen som har gjort noen vellykkede forsøk på 'sparetastatur'?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...