Spr0cket Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Wikipedia - scandinavia. nå er det vel ikke første gang det har blitt henvist til wikipedia i denne tråden. jeg syns vi skal sette statutter for "snedige spørsmål", og mitt forslag til første bestemmelse er at det må nesten ta mer tid en tre sekunder søk å finne svaret på wikipedia. jeg syns heller ikke spørsmålet er snedig dersom svaret i sin helhet kan utledes av en enkeltstående nettside som ranker øverst på et standard googlesøk for øvrig ligger færøyene under danmark. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 hvis man kjører fort med en bil, er det midre luftmotstad i varm luft enn i kald luft? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 hvis man kjører fort med en bil, er det midre luftmotstad i varm luft enn i kald luft? Varm luft har mindre tetthet enn kald luft, så jeg er ganske sikker på at svaret er ja. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 så, hvis man skal sette fartsrekord er det lurt å gjøre det en varm sommerdag? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 så, hvis man skal sette fartsrekord er det lurt å gjøre det en varm sommerdag? Ikke nødvendigvis. Motorer vil gjerne ha et spesifikt blandeforhold mellom drivstoff og luft, dersom lufttettheten er lav vil man måtte dytte mer luft inn i motoren. Dette er ikke alltid praktisk mulig. I tillegg er det viktig å merke seg at lufttettheten vil være avhengig av lufttrykket, så om det er høytrykk eller lavtrykk har også noe å si. Akkurat hvilke tilstander som er gunstigst vet jeg faktisk ikke, og jeg kan ikke nok aerodynamikk til å kunne svare deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hvis øyet kun kan se "x" antall bilder under 100 i sekundet, hvorfor legger vi merke til forskjellen om et spill har 30FPS eller 100FPS? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Øyet ser ikke x antall bilder i sekundet; det er en konstant informasjonsflyt mellom hjernen og synsorganene, så grensen for hvor mange bilder i sekundet mennesker kan oppfatte og dra nytte av er nok både individuell og diffus. Når noen sier at vi ikke kan oppfatte mer enn 24 bps fordi det fungerer på film, er det fordi film har en motion blur som lurer oss til å oppfatte det som helt flytende. Et dataspill som kjører på 24 fps oppfattes ikke like mykt, fordi vi da snakker helt separate enkeltbilder som ikke flyter inn i hverandre på samme måte som en vanlig film gjør. Derfor har det absolutt noe for seg å strebe etter for eksempel 100fps. En annen ting er at det i spill oftest foregår en informasjonsflyt mellom input og maskin per tegnete bilde, og derfor er det klar forskjell på opplevelsen av kontroll opp til et punkt hvor datamaskinen mottar og responderer på input i et tempo som oppfattes som fullstendig flytende for brukeren. Endret 30. januar 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 geographical region centred on the Scandinavian Peninsula in Northern Europe which includes the kingdoms of Denmark, Norway and Sweden Haha, nå faen ble Danmark en del av den skandinaviske halvøy? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Isbilen: Men hvorfor akkurat 100 FPS? Er ikke 500 FPS enda bedre? Endret 30. januar 2008 av Minus Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hvis man skal slå verdensrekorden i høydehopp, bør man gjøre det i La Paz eller en annen by hvor tyngdekraften er mindre enn her nede ved kysten? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Isbilen: Men hvorfor akkurat 100 FPS? Er ikke 500 FPS enda bedre? Det skulle stått "for eksempel 100 fps", eller "en gitt frekvens". Det er ingenting som heter at 100 fps er det optimale. Lenke til kommentar
operg Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Isbilen: Men hvorfor akkurat 100 FPS? Er ikke 500 FPS enda bedre? 500 FPS er selvfølgelig bedre, men mange spill (spesielt reaksjonsbaserte spill) har grenser på 100 FPS+-, noe som er grunnen til at 100 FPS ofte er "målet". Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Da skal du gjøre det på månen. (men da blir det kanskje en månerekord og ikke verdensrekord...hmm...) For de forskjellene i tyngdekraft det er snakk om spiller det ingen som helst rolle. Lenke til kommentar
operg Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 geographical region centred on the Scandinavian Peninsula in Northern Europe which includes the kingdoms of Denmark, Norway and Sweden Haha, nå faen ble Danmark en del av den skandinaviske halvøy? Teksten sier da vitterlig "region", ikke "peninsula". Den skandinaviske halvøy inkluderer kun Norge og Sverige, men regionen inkluderer også Danmark. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Øyet ser ikke x antall bilder i sekundet; det er en konstant informasjonsflyt mellom hjernen og synsorganene, så grensen for hvor mange bilder i sekundet mennesker kan oppfatte og dra nytte av er nok både individuell og diffus. Når noen sier at vi ikke kan oppfatte mer enn 24 bps fordi det fungerer på film, er det fordi film har en motion blur som lurer oss til å oppfatte det som helt flytende. Et dataspill som kjører på 24 fps oppfattes ikke like mykt, fordi vi da snakker helt separate enkeltbilder som ikke flyter inn i hverandre på samme måte som en vanlig film gjør. Derfor har det absolutt noe for seg å strebe etter for eksempel 100fps. En annen ting er at det i spill oftest foregår en informasjonsflyt mellom input og maskin per tegnete bilde, og derfor er det klar forskjell på opplevelsen av kontroll opp til et punkt hvor datamaskinen mottar og responderer på input i et tempo som oppfattes som fullstendig flytende for brukeren. Øyet fungerer ved at fotoreseptorer blir eksitert og sender ut en impuls, deretter går det en kort stund mens reseptoren "lades opp" igjen. I denne perioden vil den ikke kunne sende ut en impuls. Nå skal det sies at dette er irrelevant i problemstillingen over, men det viser at det er en faktisk grense på hvor raske endringer i bildet vi kan se. Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hvor mye fps har øyet? Hvor mange kbit/s ser vi? Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hvor mange personer begår selvmord i gjennomsnitt på en dag? Det er Norge det er snakk om. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hvor mange personer begår selvmord i gjennomsnitt på en dag? Det er Norge det er snakk om. Ifølge offisiell norsk statistikk var det i 2002, 494 personer som døde av selvmord, fordelt på 362 menn og 132 kvinner. En må helt tilbake til 1979 for å finne lavere tall. Dette er en nedgang på 10 % fra 2001. Mellom 6000 og 8000 mennesker er årlig i kontakt med helsevesenet etter selvmordsforsøk. Tidligere begikk flest eldre selvmord i Norge. I dag er selvmordsstatistikken like høy blant unge mennesker, og rundt 15 prosent av alle dødsfall i aldersgruppen 25-35 år skyldes selvmord. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hvorfor har sugerøret til Sjokomelk en noe anderledes tupp enn andre sugerør? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hvorfor inneholder en snus boks, porsjon, 24 1-gramsposer. Hvofor ikke 25? Avgifter eller noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå