Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor blir katter galne hvis du fester en klesklyper på halen?

De prøver å komme seg vekk fra den. Som hvis du fester på hodet (I pelsen) Så vil den prøve å "gå ut" av den. Kanskje de ikke liker ekstra ting.

 

Kattene her i huset har magneter på halsbåndet som en "nøkkel" til katteluka, og det hender at de går rundt med en stor spiseskje hengende rundt halsen, og da går de bare med veldig høyt hode og hopper litt :D

Lenke til kommentar
Hvorfor blir katter galne hvis du fester en klesklyper på halen?

De bruker halen, den er ikke bare et slags rompeslips. Tror den hjelper dem med å holde balansen blant annet. Vi har ikke noe tilsvarende organ så det er vanskelig å finne en brukbar sammeligning men det blir vel litt som om vi skulle få rusk på begge øynene samtidig. Hverken farlig eller spesielt vondt bare fordømt irriterende.

Lenke til kommentar
Hva er en regneenhet? og hvor mange regneenheter har en datamaskin?

Litt usikker, men det kan hende at du tenker på FLOPS (FLoating point Operations Per Second).

 

De raskeste CPU'ene ligger vel per dags dato på ca 35 gigaFLOPS, mens skjermkort ligger langt høyere (nVidia 8800 Ultra - 576 GFLOPS). Til sammenligning yter den som blir regnet som verdens raskeste supercomputer, BlueGene/L hele 478,2 TFLOPS.

Lenke til kommentar
Hva er en regneenhet?

Du mener ikke regneart? Regnearter er f.eks addere, subtrahere, multiplisere, dividere, kvadrere og så videre. Datamaskiner kan egentlig kun addere, men fordi datamaskiner er såpass raske på "tallknusing" så kan programmerere bruke denne funksjonen til å simulere alle de andre regneartene.

Lenke til kommentar
Hva er en regneenhet? og hvor mange regneenheter har en datamaskin?

Litt usikker, men det kan hende at du tenker på FLOPS (FLoating point Operations Per Second).

 

Det var nok flops jeg mente. satt og leste om den norske datamaskinen stallo for lenge siden. Så må ha jeg forvekslet flops med regneenheter.

takker for svar :)

Endret av Sno
Lenke til kommentar
Nokon som har forslag til korleis eg betre kan konsentrere meg om å øve på historieprøve?

 

Skru for guds skyld av dataen og sett deg et sted hvor du kan være i fred og ro.

Hør, hør. Før jeg startet på universitetet så var biblioteket et fint sted å sitte.

Lenke til kommentar

Jepp..gå til en plass du ikke blir distrahert. Det er derfor studenter ofte sitter på bibliotek eller lesesal. Ikke noe TV, ikke PC, ingenting som distraherer seg. Skru av musikk også, så slipper du å nynne på låten du hører på.

 

Nå har jo ikke de fleste et bibliotek hjemme på en søndag, men you get the point. Kom deg vekk fra rommet og PC-en.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Hva er problemet? En Boeing 737 har tre motorer. To under vingene og en helt bak. En Boeing 747 har fem. Det har vel bare skjedd en gang i historien at alle motorer har røket, og det skjer ikke noe annet enn at dem mister høyde sakte. Et pasasjerfly kan seile ganske langt uten å bruke motorkraft.

Ja, så vidt jeg vet går motorene i vanlige passasjerfly på tomgang de siste 200-300 km før et fly skal lande.

 

Husk også at rorene er hydraulisk dreven, ikke elektrisk.

Hvilke rotorer? Både propellfly og jetfly har da motoren direkte koblet til propellene/turbinbladene uten noe hydraulisk mellomledd.

 

Nok et snedig spørsmål: På en gjennomsnittlig innenlands flytur på 1000 km, hvor mange prosent av drivstoffet brukes før man når marsjhøyde?

 

Ror. Dvs høyderor som gjør at flyet beveger seg rundt den laterale akse, sideror som gjør at flyet beveger seg rundt den vertikale akse og balanseror som får flyet til å bevege seg rundt den horisontale akse. Med hydraulisk overføring istedetfor elektrisk mener jeg at utslagene man gir fra cockpit vha joystick eller lignende sendes til aktuatorer i det aktuelle roret ved hjelp av et trykk på 3000 psi på store fly, og 2000 psi på små fly.

Lenke til kommentar

Nei, men når den treffer atmosfæren i ca. 30 000 km/t, så blir det en del varmeutvikling :cool:

 

Men det kan være den har et design eller varmeskjold som gjør at det fortsatt er en mulighet for at deler av den kan overleve re-entry i atmosfæren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...