Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har 60% på det ene øyet mitt. Så når ting er langt ifra meg så bytter jeg øye(bytter til det gode øye), altså det gode står helt stille mens det andre beveger seg nord-vest for og si det slik.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med dybdesyn.

Mange skjeløyde inkludert meg selv bøyer også hodet når vi leser os.v Det er for og få øynene på rett linje, hvis du forstår.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne gjenta spørsmålet mitt:

 

Hvorfor får vi lyst til å kaste opp når vi ser/lukter ekle ting?

 

Vi setter oss selv inn i situasjonen og reagerer deretter.

 

Mange moderne fly er så ustabile at det må datamaskiner til for at de skal la seg håndtere av menneskehender. Dette må bety at de har gjort dem så godt som usårlige mot EMP, ellers hadde de aldri latt dem ta av. Hvordan sikres systemene?

 

Jagerfly har VELDIG mye elektronikk. Småfly derimot bruker vanlig wire til styring av ror, og på Airbus A340 (mener jeg å huske) har man først et primært hydraulikksystem, et sekundært hvis det primære skulle gå til helvete, et nødsystem hvis begge to skulle bli ødelagt og sist men ikke minst så har de wires til styring av ror hvis absolutt alle tre hydsystem skulle hatt lekkasje. Jeg vil kalle det ganske sikkert

 

Nå er det jo sånn at de fleste fly fra Airbus er ustyrt med fly-by-wire (inkludert A340), akkurat som moderne jagerfly. Dette gir mange fordeler iforhold til vekt og manøvreringsegenskaper, men siden det ikke er direkte mekanisk forbindelse mellom stikke og ror, vil fly fra Airbus falle til bakken hvis elektronikken svikter. Eneste mekaniske i en moderne Airbus-maskin er rudder og stabilizer trim, og det er ikke lett å lande et fly kun med bruk av disse ;)

 

På større Boeing-maskiner hjelper det heller ikke med direkte forbindelse mellom stikke og ror, siden disse vil være tilnærmet umulig å bevege hvis hydraulikken forsvinner.

 

Sjansen er uanset minimal for at hverken en Boeing eller Airbus-maskin faller i bakken pga. flight-control systemet, det skjer faktisk veldig sjeldent.

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt hva du mener med dybdesyn.

 

Med dybdesyn mener jeg at du kan beregne hvor langt unna ting er, på korte avstander. En liten test: lukk ett av øynene dine, beveg deg litt bakover. strekk ut en arm, pek nedover med en finger. løft hånden/armen et stykke over tastaturet, "sikt" på en tast og senk armen, så fingeren treffer en knapp. Traff du den du siktet på? Så prøver du med begge øynene åpne. Der kan du oppleve dybdesyn i praksis.

 

så jeg gjentar:

Hvordan er dybdesynet for skjeløyde?

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt hva du mener med dybdesyn.

 

Med dybdesyn mener jeg at du kan beregne hvor langt unna ting er, på korte avstander. En liten test: lukk ett av øynene dine, beveg deg litt bakover. strekk ut en arm, pek nedover med en finger. løft hånden/armen et stykke over tastaturet, "sikt" på en tast og senk armen, så fingeren treffer en knapp. Traff du den du siktet på? Så prøver du med begge øynene åpne. Der kan du oppleve dybdesyn i praksis.

 

så jeg gjentar:

Hvordan er dybdesynet for skjeløyde?

Prøvde dette og jeg vet ikke om jeg fikk det til men tror jeg traff liksom 2/5 ganger med venstre øyet åpent.

Er litt vanskelig og forklare.

Lenke til kommentar
så jeg gjentar:

Hvordan er dybdesynet for skjeløyde?

Som Batnobbit nevnte, så er de veldig vanskelig for han å vite, siden han ikke kan samenligne de med "normalt" syn.

Dessuten er det ikke så vanskelig å få et slags dybdesyn med bare et øye. Jeg ødela en kontaktlinse en gang jeg var ute og reiste og måtte klare meg med syn på et øye i 4-5 dager(jeg hadde -9 noe som for de fleste praktiske formål kvalifiserer til hvit stokk ;) ).

 

Jeg klønet fælt de første dagene men jeg ble forbauset over hvor raskt jeg tilpasset meg å bare se med et øye.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hva som skjer i hodet på oss kyniske internettnerder..jeg mener, vi kan se på filmsnutter med damer som kaster opp i munnen på hverandre eller bæsjer i kopper og spiser det etterpå og le av det. Mens en "vanlig" person begynner å brekke seg og skrike NEEEEINEIIENNEIIIII når de ser samme snutten.

Lenke til kommentar

Fordi det er copyright på navnet eller oppfinnelsen. Selv om den ble produsert i 2007, er sikkert idèen/navnet fra 2006.

 

Jeg lurer litt på hva som skjer i hodet på oss kyniske internettnerder..jeg mener, vi kan se på filmsnutter med damer som kaster opp i munnen på hverandre eller bæsjer i kopper og spiser det etterpå og le av det. Mens en "vanlig" person begynner å brekke seg og skrike NEEEEINEIIENNEIIIII når de ser samme snutten.

 

Vi har vent oss til det med /b/ ;)

Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på hva som skjer i hodet på oss kyniske internettnerder..jeg mener, vi kan se på filmsnutter med damer som kaster opp i munnen på hverandre eller bæsjer i kopper og spiser det etterpå og le av det. Mens en "vanlig" person begynner å brekke seg og skrike NEEEEINEIIENNEIIIII når de ser samme snutten.

Har du sett 2girls1cup nå? :p

 

Neida, er vel kanskje fordi ... fordi vi er "unormale"?

 

 

@Messi91: Copyright er det året det ble laget til det året det ble endret. F.eks. Hardware-nettverket: hardware.no © 1998–2008. Hardware-nettverket ble laget i 1998, og endret sist i år (2008).

 

Du kan evt. lese mer her: http://www.whatiscopyright.org/

 

Edit: www i linken.

 

Edit 2: @Arekey: Det står nok "© 2006" fordi den ble laget da.

 

Edit 3: Tenkte ikke på at det var over et år siden. Kanskje den ble laget da, og utviklet/forbedret etterpå?

Endret av überSviker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...