Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om å se stjerner midt på dagen med det blotte øye: Det kan man både i mørketida og når det er solformørkelse.

 

Ellers så mistenker jeg at TheOats mener hvor langt man kan se land/hav på jorda på en klar dag om man står på bakken. Uten å ha regnet på jordas krumning og høye fjell så gjetter jeg på at man kan se en veldig høy fjelltopp kanskje over 50 mil unna dersom man selv står på en annen veldig høy fjelltopp og det er hav i mellom og passe avstand i mellom. Forutsatt at det er meget lav luftfuktighet. Luftfuktighet og smog ødelegger jo sikten ved at lufta blir gråblå og mindre gjennomsiktig.

Lenke til kommentar
Nok et snedig spørsmål: På en gjennomsnittlig innenlands flytur på 1000 km, hvor mange prosent av drivstoffet brukes før man når marsjhøyde?

De vil jeg si var ett for snedig spørsmål. Normale folk burde ikke vite sånt :blink:

Pøh, her er ingen spørsmål for snedige! :)

 

Dessuten har jo et par andre brukere her utvist en imponerende bra detaljkunnskap om flymaskiner allerede, så om noen skulle vite dette også, så hadde det ikke overrasket meg særlig.

 

hehe, vi for se da. Jeg kom forøvrig fram til att de blir ca +/- 15% drivstoff. Sikkert feil men jeg tror de ligger rundt der. Har tatt utgangspunkt i att flyet bruker over dobbelt så mye drivstoff i fasen fra når de starter til de når marsjhøyde, enn de den bruker etter flyet har nådd høyden. Men jeg vet ikke om de er rett da.

Takk. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg tenker litt på de tallene som står i informasjonen om de ulike flytypene i bladene som ligger i stollomma på fly. Det står f.eks drivstofforbruk: 0,037 liter per km per sete. Dette tallet regnes vel ut i fra maksimal flylengde sånn at tallet skal se penest mulig ut. På kortere flygninger. Typiske innenlandsflygninger på 0,5 - 2 timer har vel et høyere forbruk på grunn av stort forbruk ved mange stigninger? Sender man det samme flyet f.eks til hong kong så går det vel med langt mindre drivstoff per km og sete på grunn av at flyet seiler på tomgang store deler av turen. Sender man flyet i skytteltrafikk mellom mindre flyplasser som Alta-Tromsø, Molde-Ålesund, Stavanger-Haugesund, Torp-Gardemoen osv så må vel forbruket bli langt høyere per km og sete.

Lenke til kommentar

Jepp, det er et spørsmål jeg liker :)

Har jordas krumning noko å seie for skarpskyttarar?

Nei, det kan jeg aldri tenke meg. Jorda krummer ekstremt lite på så korte avstander som en skytebane er. Å regne jorda som flat på en 200m skytebane innfører nok en unøyaktighet på anslagsvis 0,0002 millimeter. (For en sølepytt på 1 meter har jeg hørt at overflaten i teorien skal krumme med mindre enn 1 nanometer opp på midten.)

 

Jordas rotasjon og corioliskraften har nok også ekstremt lite å si det sekundet en geværkule bruker på 3-400 meter.

Lenke til kommentar

Skiskyttere skyter på blink som er 4,5 cm i diameter fra 50 meters avstand når de er på liggende skyting. En profesjonell skarpskytter skyter nok på mer nøyaktige mål enn det. La oss si det er like vanskelig for en skarpskytter å treffe et mål å 1cm i diameter på 50 meter. Så vet vi at 1500 meter er 30 ganger den avstanden. Da vil også størrelsen på målet øke med 30 ganger til 30 cm i diameter for at det i teorien skal bli like vanskelig å treffe. Men da har vi ikke tatt hensyn til at det er mange andre usikkerhetsfaktorer som også blir forsterket: påvirkning fra vind, skiller mellom varm/kald luft, kulas form, varierende luftfuktighet osv. Jeg tror en profesjonell skarpskytter skal ha problemer med å treffe mål som er mindre enn 1-2 meter i diameter på 1,5 km avstand selv med topp utstyr og under gode forhold.

Lenke til kommentar

Fra Wikipedia.

 

Targeting

 

U.S. Army sniper team in Afghanistan with M24 SWS, 19 October 2006.The range to the target is measured or estimated as precisely as conditions permit and correct range estimation becomes absolutely critical at long ranges, because a bullet travels with a curved trajectory and the sniper must compensate for this by aiming higher at longer distances. If the exact distance is not known the sniper will compensate incorrectly and the bullet path will be too high or low. As an example, for a typical military sniping cartridge such as 7.62 × 51 mm NATO (.308 winchester) M118 Special Ball round this difference (or “drop”) from 700 metres (766 yd) to 800 metres (875 yd) is 200 mm (8 in). This means that if the sniper incorrectly estimated the distance as 700 m (766 yd) when the target was in fact 800 m (875 yd) away, the bullet will be 200 mm (8 in) lower than expected by the time it reaches the target.

 

Laser range-finders may be used, but are not preferred on the battlefield because a laser can be seen by both the sender and the receiver. One useful method is comparing the height of the target (or nearby objects) to their size on the mil dot scope, or taking a known distance and using some sort of measure (utility poles, fence posts) to determine the additional distance. The average human head is 150 mm (6 in) in width, average human shoulders are 500 mm (20 in) apart and the average distance from a person’s crotch to the top of their head is 100 cm (39.4 in).

 

To determine the range to a target without a laser rangefinder, the sniper must use the mil dot reticle on a scope to accurately find the range. Mil dots are used like a slide rule to measure the height of a target, and if the height is known, the range can be as well. The height of the target (in yards) ×1000, divided by the height of the target (in mils), gives the range in yards. This is only in general, however, as both scope magnification (7×, 40×) and mil dot spacing change. The USMC standard is that 1 mil (that is, 1 milliradian) equals 3.438 MOA (minute of arc, or, equivalently, minute of angle), while the US Army standard is 3.6 MOA, chosen so as to give a diameter of 1 yard (36 inches) at 1,000 yards (1,000 m). Many commercial manufacturers use 3.5, splitting the difference, since it is easier with which to work.

 

Explanation: 1 MIL = 1 milli-radian. That is, 1 MIL = 1x10^-3 radian. But, 10^-3 rad x (360 deg/ (2 x Pi) radians) = 0.0573 degrees. Now, 1 MOA = 1/60 degree = 0.01667 degrees. Hence, there are 0.0573/0.01667 = 3.43775 MOA per MIL, where MIL is defined as a milli-radian. On the other hand, defining a mil-dot by the US Army way, to equate it to 1-yard (1 m) at 1,000 yards (1,000 m), means the Army's mil-dot is approximately 3.6 MOA.

 

It is important to note that angular mil (mil) is only an approximation of a milliradian and different organizations use different approximations. Please see three definitions of the angular mil.

 

At longer ranges, bullet drop plays a significant role in targeting. The effect can be estimated from a chart which may be memorised or taped to the rifle, although some scopes come with Bullet Drop Compensator (BDC) systems that only require the range be dialed in. These are tuned to both a specific class of rifle and specific ammunition. It must be noted that every bullet type and load will have different ballistics. .308 Federal 175 grain (11.3 g) BTHP match shoots at 2,600 ft/s (790 m/s). Zeroed at 100 yards (100 m), a 16.2 MOA adjustment would have to be made to hit a target at 600 yards (500 m). If the same bullet was shot with 168 grain (10.9 g), a 17.1 MOA adjustment would be necessary.

 

Shooting uphill or downhill can require more adjustment due to the effects of gravity. Wind also plays a role, the effect increasing with wind speed or the distance of the shot. The slant of visible convections near the ground can be used to estimate crosswinds, and correct the point of aim. Recently, a small device known as a cosine indicator has been developed. This device is clamped to the tubular body of the telescopis sight, and gives an indicative readout in numerical form as the rifle is aimed up or down at the target. This is translated into a figure used to compute the actual range to the target.

 

All adjustments for range, wind, and elevation can be performed by “holding over” by eye, also known as Kentucky windage. The most accurate way is called “dialing in” the scope. This adjusts the scope so that the crosshairs point at the target, while also accounting for the effect of the factors above. With precision mechanics, dialing in is more accurate, as the eye can more easily line up and hold the target.

 

For moving targets, the point of aim is in front of the target. This is known as “leading” the target, where the amount of lead depends on the speed and angle of the target’s movement. For this technique, holding over is the preferred method. Anticipating the behavior of the target is necessary to accurately place the shot.

 

 

Virker som de er veldig viktig å vite nyaktig lengde til "blinken", med tanke på hvor langt over man skal sikte(ved lengre distanser så klart). Tyngdekraften har også endel å si når man skyter i en bakke.

Lenke til kommentar
Hvem var det som fant opp bussen?

The omnibus, the first organized public transport system, may have originated in Nantes, France in 1826, when Stanislas Baudry, a retired army officer who had built public baths (run from the surplus heat from his flour mill) on the city's edge, set up a short line between the center of town and his baths. The service started on the Place du Commerce, outside the hat shop of M. Omnès, who displayed the motto Omnès Omnibus ("Omnès for all") on his shopfront. When Baudry discovered that passengers were just as interested in getting off at intermediate points as in patronizing his baths, he shifted the line's focus. His new voiture omnibus ("carriage for all") combined the functions of the hired hackney carriage with the stagecoach that travelled a predetermined route from inn to inn, carrying passengers and mail. His omnibus featured wooden benches that ran down the sides of the vehicle; entry was from the rear.

Lenke til kommentar
er det bare Fantasy og Magic båtene som går til Kiel? Gjør ingen andre båtselskaper det?... ja dette er et snedig spm

 

Er kun "Color Magic" og "Color Fantasy" som går fra Norge og ned til Kiel/Tyskland, hvertfall av passasjerbåter. Men du kan jo, om du gidder kjøre, eller ta "Stena Saga" ned til Göteborg, og ta en av Stena Line sine båter fra Göteborg til Kiel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...