Simen1 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hva er problemet? En Boeing 737 har tre motorer. To under vingene og en helt bak. En Boeing 747 har fem. Det har vel bare skjedd en gang i historien at alle motorer har røket, og det skjer ikke noe annet enn at dem mister høyde sakte. Et pasasjerfly kan seile ganske langt uten å bruke motorkraft. Ja, så vidt jeg vet går motorene i vanlige passasjerfly på tomgang de siste 200-300 km før et fly skal lande. Husk også at rorene er hydraulisk dreven, ikke elektrisk. Hvilke rotorer? Både propellfly og jetfly har da motoren direkte koblet til propellene/turbinbladene uten noe hydraulisk mellomledd. Nok et snedig spørsmål: På en gjennomsnittlig innenlands flytur på 1000 km, hvor mange prosent av drivstoffet brukes før man når marsjhøyde? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Flyenes ror regulerer flyet både horisontalt (på halen) og vertikalt (primært på vingen). var væll dette han tenkte på Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hvilke rotorer? Både propellfly og jetfly har da motoren direkte koblet til propellene/turbinbladene uten noe hydraulisk mellomledd. Han skreiv rorene, ikkje rotorene Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Nok et snedig spørsmål: På en gjennomsnittlig innenlands flytur på 1000 km, hvor mange prosent av drivstoffet brukes før man når marsjhøyde? De vil jeg si var ett for snedig spørsmål. Normale folk burde ikke vite sånt Lenke til kommentar
GeO Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Nok et snedig spørsmål: På en gjennomsnittlig innenlands flytur på 1000 km, hvor mange prosent av drivstoffet brukes før man når marsjhøyde? De vil jeg si var ett for snedig spørsmål. Normale folk burde ikke vite sånt Pøh, her er ingen spørsmål for snedige! Dessuten har jo et par andre brukere her utvist en imponerende bra detaljkunnskap om flymaskiner allerede, så om noen skulle vite dette også, så hadde det ikke overrasket meg særlig. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Nok et snedig spørsmål: På en gjennomsnittlig innenlands flytur på 1000 km, hvor mange prosent av drivstoffet brukes før man når marsjhøyde? De vil jeg si var ett for snedig spørsmål. Normale folk burde ikke vite sånt Pøh, her er ingen spørsmål for snedige! Dessuten har jo et par andre brukere her utvist en imponerende bra detaljkunnskap om flymaskiner allerede, så om noen skulle vite dette også, så hadde det ikke overrasket meg særlig. hehe, vi for se da. Jeg kom forøvrig fram til att de blir ca +/- 15% drivstoff. Sikkert feil men jeg tror de ligger rundt der. Har tatt utgangspunkt i att flyet bruker over dobbelt så mye drivstoff i fasen fra når de starter til de når marsjhøyde, enn de den bruker etter flyet har nådd høyden. Men jeg vet ikke om de er rett da. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hvordan får de til sånn filmeffekt at de zoomer inn på bakgrunnen samtuidig som de gjerne zoomer litt ut på hovedpersonen i bildet? Litt sånn de bruker når det er et vendepunkt eller lignende i serier. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 de zoomer inn samtidig som de "triller" (dolly) kamera bakover. Det er derfor det ofte er litt kamera-risting akkurat da. (mest på gamle filmer da) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Jeg tror det er et annet triks de bruker. Et eller annet optisk de kan gjøre uten å flytte kameraet. Kanskje filme nært personen og redusere blenderåpninga på en frontlinse med veldig stor diameter samtidig som man øker lukkertida for å kompensere mot lysreduksjonen også zoomer man litt ut. Mulig jeg er på bærtur her, men det er i hvert fall et forslag. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Hvorfor vifter katter på halen når de er pissed, og hunder når de er happy? Hadde det ikke vært best med et felles kroppsspråk? De har ganske enkelt utviklet seg som to totalt ulike arter separat fra hverandre med opphav langt fra hverandre (både artsmessig og geografisk, så vidt jeg vet). Da kan man liksom ikke vente at de plutselig skulle møtes en dag og bli enig om et felles kroppsspråk. Katten har det kroppsspråket som har vært nødvendig for at de skal kunne leve under sine omstendigheter og levemåte, og hundene har det kroppsspråket som er tilpasset deres omstendigheter og liv. Katter og hunder har normalt forskjellig kroppsspråk rett og slett fordi de historisk sett aldri har hatt noe stort behov for nær kontakt med hverandre og derfor aldri har hatt incentiv til å utvikle noe felles kroppsspråk. Det er for øvrig ulikheten i kroppsspråk som gjør at katter og hundene har så lett for å ryke i tottene på hverandre, fordi de tolker hverandre så ulikt. Unntaket er hvis de har vært sammen fra de var helt små, i så fall vil de utvikle et slags felles kroppsspråk når de vokser opp så de klarer å leve sammen. Så det er faktisk mulig for hunder og katter å ha et felles kroppsspråk, det er bare ikke vanlig, og det felles kroppsspråket som finnes er neppe helt likt fra "par" til "par". Endret 23. januar 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 de zoomer inn samtidig som de "triller" (dolly) kamera bakover. Det er derfor det ofte er litt kamera-risting akkurat da. (mest på gamle filmer da) Eg er ganske sikker på at dette er framgangsmåten. Har testa det ut med videokamera- men fekk det berre sånn høveleg til. Proffane kan sjølvsagt dette perfekt, då med bruk av dollygrip eller kva det heiter. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Jeg tror det er et annet triks de bruker. Et eller annet optisk de kan gjøre uten å flytte kameraet. Kanskje filme nært personen og redusere blenderåpninga på en frontlinse med veldig stor diameter samtidig som man øker lukkertida for å kompensere mot lysreduksjonen også zoomer man litt ut. Mulig jeg er på bærtur her, men det er i hvert fall et forslag.Du er nok på bærtur:http://en.wikipedia.org/wiki/Vertigo_effect Lenke til kommentar
Jennifer Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 er det bare Fantasy og Magic båtene som går til Kiel? Gjør ingen andre båtselskaper det?... ja dette er et snedig spm Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 På en skyfri dag, hvor langt opp kan man egentlig se med bare øynene da? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 På en skyfri dag, hvor langt opp kan man egentlig se med bare øynene da? 149.600.000 km, helt til sola. Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Kan vel se lenger også.. man kan jo se stjerner fra nå til da. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Kan vel se lenger også.. man kan jo se stjerner fra nå til da. På en skyfri dag? Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Jepp, er vel ingen praktisk begrensning så lenge objektet man ser på er stort nok eller utstråler/reflekterer nok lys. EDIT: Kan være mørkt midt på dagen også vettu Endret 24. januar 2008 av tendilenz Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Kan vel se lenger også.. man kan jo se stjerner fra nå til da. Nei. Sola blokerer lyset fra stjernene. Jepp, er vel ingen praktisk begrensning så lenge objektet man ser på er stort nok eller utstråler/reflekterer nok lys. EDIT: Kan være mørkt midt på dagen også vettu Da er det ikke skyfritt. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Da er det ikke skyfritt. Jo. Vært i Nord-Norge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå