Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at de spyr når de er vitner til drap og lignende er psykologisk og er høyst individuelt.

Grunnen til at de spyr når de ser ekle ting som 2girls1cup er også psykologisk, men oftest fordi de vet at her skal de spy. Bevisst eller ikke. Sansehukommelse som jeg nevnte tidligere er også en faktor, men jeg tror heller at det går på psykologi.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det straffbart å gifte seg med flere personer? :)

 

Ja seriøst spørsmål for det er vel ingen regler som sier at man bare har lov til å ha en kjæreste om gangen (selv om det vil være rart å ha flere samtidig, men er vel uansett ingen konkrete lover som sier at dette ikke er lov)

Lenke til kommentar
Mange moderne fly er så ustabile at det må datamaskiner til for at de skal la seg håndtere av menneskehender. Dette må bety at de har gjort dem så godt som usårlige mot EMP, ellers hadde de aldri latt dem ta av. Hvordan sikres systemene?

 

Tror ikke det finnes noe god sikring. Det er vell heller snakk om å lage dem slik at det er mulig å manøvrere det i worst case senerio. Kilde.

Lenke til kommentar
Mange moderne fly er så ustabile at det må datamaskiner til for at de skal la seg håndtere av menneskehender. Dette må bety at de har gjort dem så godt som usårlige mot EMP, ellers hadde de aldri latt dem ta av. Hvordan sikres systemene?

Dette gjelder særlig kampfly, ustabiliteten gir høy manøvreringsevne men må da kontrolleres med datamaskinen for i det hele tatt kunne fly. De fleste andre fly er ganske stabile. Jeg har egentlig mine tvil om at alle sammen er EMP-sikret. Jeg har hørt mer enn en person som burde ha peiling på sånt uttale at i hvertfall våre F-16 ville falle som løv om høsten etter en passe kraftig EMP...

 

Det er transistorer(både i diskret form og som integrerte kretser) som har problemer med EMP, det meste annen elektronikk tåler det faktisk ganske godt. Du kan da velge mellom å bruke elektronik som tåler EMP, eller å skjerme den som ikke tåler det. Skjerming er rett og slett å bygge et faradayisk bur rundt den følsomme elektronikken, ikke så vanskelig i seg selv men gjennomføringene(til kraft og signaler) i skjermen er en egen vitenskap. Hvis du trenger noe som faktisk tåler EMP må du gå til transistorenes forgjengere, rørforsterkerne. De tåler EMP. Radiorør brukes derfor i en viss utstrekning fortsatt i enkelte moderne kampfly.

Lenke til kommentar
Hvor mye vann er det i 100 m3 luft ved en luftfuktighet på 60%?

[...]

25 grader C og 1 atm.

Jeg kan prøve.

 

Metningstrykk for vann ved 25 ºC: p = 3167 Pa = 0,0313 atm

 

Ved 60 % luftfuktighet: p = 0,0313 atm · 0,60 = 0,0188 atm

 

Putter dette inn i gassloven:

 

n = pV/RT = [(0,0188 · 105) / (0,082 * 298)] mol = 76,7 mol

 

m = n · M = 76,7 · 18,0 g = 1381 g

V = 1381 / 0,9970 ml = 1389 ml = 1,4 l.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne gjenta spørsmålet mitt:

 

Hvorfor får vi lyst til å kaste opp når vi ser/lukter ekle ting?

 

Vi setter oss selv inn i situasjonen og reagerer deretter.

 

Mange moderne fly er så ustabile at det må datamaskiner til for at de skal la seg håndtere av menneskehender. Dette må bety at de har gjort dem så godt som usårlige mot EMP, ellers hadde de aldri latt dem ta av. Hvordan sikres systemene?

 

Jagerfly har VELDIG mye elektronikk. Småfly derimot bruker vanlig wire til styring av ror, og på Airbus A340 (mener jeg å huske) har man først et primært hydraulikksystem, et sekundært hvis det primære skulle gå til helvete, et nødsystem hvis begge to skulle bli ødelagt og sist men ikke minst så har de wires til styring av ror hvis absolutt alle tre hydsystem skulle hatt lekkasje. Jeg vil kalle det ganske sikkert

Lenke til kommentar
Jagerfly har VELDIG mye elektronikk. Småfly derimot bruker vanlig wire til styring av ror, og på Airbus A340 (mener jeg å huske) har man først et primært hydraulikksystem, et sekundært hvis det primære skulle gå til helvete, et nødsystem hvis begge to skulle bli ødelagt og sist men ikke minst så har de wires til styring av ror hvis absolutt alle tre hydsystem skulle hatt lekkasje. Jeg vil kalle det ganske sikkert

 

Jepp, det stemmer nok. F-16 f.eks er et av verdens dårligste seilfly :p

 

Ganske smart av Airbus å ha backup for backup for backup av styringsystemet. Men, hva når motoren dør? :p

Lenke til kommentar

.....?

 

Hva er problemet? En Boeing 737 har tre motorer. To under vingene og en helt bak. En Boeing 747 har fem. Det har vel bare skjedd en gang i historien at alle motorer har røket, og det skjer ikke noe annet enn at dem mister høyde sakte. Et pasasjerfly kan seile ganske langt uten å bruke motorkraft.

 

 

b737-apu.jpg

 

Bilde av en Auxillary Power Unit (APU) (Bakre motor i B737). APU brukes til å starte motor 1 og 2, samtidig som man får luft til aircondition og kjøling. Når motorene oppnår et høyt nok turtall leverer de luft til aircondition og kjøling selv. Faktisk går 70% av luften som går gjennom en flymotor til kjøling og aircondition / heating. Mens bare 30% går til å få flyet fremover.

 

Husk også at rorene er hydraulisk dreven, ikke elektrisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...