Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmm..

http://crash.mobilblogg.no/1194463553_i_da..._jeg_meg_h.html

I dag kjøpte jeg meg hvor mange testikler hadde Adolf? I disse 2 bøkene finner vi alt av unyttig kunnskap og informasjon, men er også utrolig mye moro fakta her. Kjøp deg bøkene å ha det litt moro. Kos dere foran peisen med bok og kakao. Elvis veide forresten 104,42 kilo da han døde og Adolf hitler hadde 3 testikler. Nå vet dere det også. -Remo

Det vil da si at boken kanskje har feil :O

Lenke til kommentar
Hvorfor brukes Rød, Grønn og Blå i trykkeri/grafisk/data-sammenheng, og ikke Rød, Gul og Blå, primærfargene?

Dette har vært tatt opp i denne tråden for en tid tilbake siden. Mener å huske at Simen1 og/eller SeaLion forklarte det meget bra. Kan prøve å gjengi noe.

RGB (rød, grønn, blå) er en additiv fargemodell der du legger til rødt, grønt eller blått lys for å få forskjellige farger. En blanding av alle tre gir hvitt lys.

CMYK (cyan, magenta, gul, key=svart) er en såkalt subtraktiv fargemodell som brukes til trykking. Den kalles subtraktiv fordi utgangspunktet er et hvitt ark som reflekterer alle bølgelengder. Ved å smøre på farget blekk fjernes noen av disse, og en blanding av alle tre gir svart. Svart blekk (key) er med i tillegg fordi det i praksis er bedre og billigere å bruke svart blekk enn å blande alle fargeblekkene for å lage svart.

Du ser litt av forskjellen på modellene hvis du forestiller deg å trykke et gult ark. Gul farge kan du ikke få ved å blande rød, grønn og blå maling, da trengs CMYK-modellen. For å få riktig farge på en PC-skjerm trengs derimot den additive RGB-modellen.

Lenke til kommentar
Det er massevis av reklame på sidene. Når du har trykket der registrerer siden at du har trykket og får litt penger fra alle reklamene som de sender videre til veldedighet.

Skjønner at de gir penger for at man går inn på siden, men ikke at de gir for hvert klikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...