Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmm..

 

http://crash.mobilblogg.no/1194463553_i_da..._jeg_meg_h.html

I dag kjøpte jeg meg hvor mange testikler hadde Adolf? I disse 2 bøkene finner vi alt av unyttig kunnskap og informasjon, men er også utrolig mye moro fakta her. Kjøp deg bøkene å ha det litt moro. Kos dere foran peisen med bok og kakao. Elvis veide forresten 104,42 kilo da han døde og Adolf hitler hadde 3 testikler. Nå vet dere det også. -Remo

 

Det vil da si at boken kanskje har feil :O

Lenke til kommentar
Hvorfor brukes Rød, Grønn og Blå i trykkeri/grafisk/data-sammenheng, og ikke Rød, Gul og Blå, primærfargene?

Dette har vært tatt opp i denne tråden for en tid tilbake siden. Mener å huske at Simen1 og/eller SeaLion forklarte det meget bra. Kan prøve å gjengi noe.

 

RGB (rød, grønn, blå) er en additiv fargemodell der du legger til rødt, grønt eller blått lys for å få forskjellige farger. En blanding av alle tre gir hvitt lys.

 

CMYK (cyan, magenta, gul, key=svart) er en såkalt subtraktiv fargemodell som brukes til trykking. Den kalles subtraktiv fordi utgangspunktet er et hvitt ark som reflekterer alle bølgelengder. Ved å smøre på farget blekk fjernes noen av disse, og en blanding av alle tre gir svart. Svart blekk (key) er med i tillegg fordi det i praksis er bedre og billigere å bruke svart blekk enn å blande alle fargeblekkene for å lage svart.

 

Du ser litt av forskjellen på modellene hvis du forestiller deg å trykke et gult ark. Gul farge kan du ikke få ved å blande rød, grønn og blå maling, da trengs CMYK-modellen. For å få riktig farge på en PC-skjerm trengs derimot den additive RGB-modellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...