Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvor ble bindersen oppfunnet?? og av hvem?

 

Den ble oppfunnet i Norge, så vidt jeg vet.

 

Jeg mener å ha hørt at den ble oppfunnet i USA. Det var en norsk mann som fant opp den ene delen. Og så var det en smarting borti USA som lagde to av den og satte de sammen til en binders.

 

EDIT: Kilder er fine å ha:

 

Det første patent for en slags binders ble utstedt til amerikaneren Samuel B. Fay i 1867. Hans binders var egentlig beregnet på å feste merkelapper til tekstiler, men ble også markedsført som papirklemme. Neste kjente patent ble gitt til Erlman J. Wright i 1877. Hans klemme var uttrykkelig laget for papir, og i form og virkemåte var den nokså lik dagens binders. Flere nye patenter fulgte, og i 1890-årene i USA kom de på løpende bånd, flere hvert år.

 

Link

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar
Virus er jo ikke en bakterie da,

man får vel ikke betennelser av virus.

og AIDS er vel en infeksjon?

Tror de, men de er vel bakterier involvert der og.

 

okej drit i infeksjonspm.. men betennelser.. kan det oppstå av seg selv i kroppen? uten at det er bakterier med i bilde.. tenker ikke på virus.. skjønner at spm høres litt snedig ut..

Lenke til kommentar
hvor ble bindersen oppfunnet?? og av hvem?
Den ble oppfunnet i Norge, så vidt jeg vet.
Jeg mener å ha hørt at den ble oppfunnet i USA. Det var en norsk mann som fant opp den ene delen. Og så var det en smarting borti USA som lagde to av den og satte de sammen til en binders.

 

EDIT: Kilder er fine å ha:

http://no.wikipedia.org/wiki/Binders

Kilden din viser jo faktisk at nordmannen Vaaler var altfor sent ute (første patent i 1899), og ikke var en fullkommen binders. Det ser ut til at den normale bindersen rett og slett er en engelsk oppfinnelse som aldri ble patentert:
Det ser ut til at den vanligste typen som brukes i dag aldri er blitt patentert. Det er sannsynlig at den ble produsert av The Gem Manufacturing Company i England allerede i 1890-årene. (På svensk kalles en binders derfor «ett gem».) Den tidligste dokumentasjon med bilde er en annonse i august 1894 fra firmaet Cushman & Denison for «Gem Paper Clip». En annonse for samme produkt fra 1899 henviser til et patent, uten at dette er dokumentert.
Lenke til kommentar
Dei fastar berre frå soloppgong til solnedgong. Dei et/drikk både før oppgongen/nedgongen.

 

 

Midnattsol blir et problem.....

 

Midnattsol er egentlig ikke et problem, og i de fleste tilfeller er det relativt lettere å være muslim i fastetiden i Norge enn i "østen". (ta feks rundt den mørkeste tiden i Norge hvor sola kanskje bare er oppe mellom halv åtte og halv fem)

 

 

Vi var på ekskursjon i religionsfag en gang, og fikk møte en av muslimene som jobber på den nye Moskeen i Oslo . Dette spørsmålet stilte jeg selv, så jeg husker det godt :)

 

På steder med spesielle forhold, f.eks nordligste delene av Norge, hvor det ikke er sol store deler av vinteren, eller hvor sola ikke går ned store deler av sommeren, så følger de en av de andre storbyene i landet sine tider.

 

I Norge er det vanlig at de følger tidene i Oslo.

 

Hvillke tider man følger blir visst fastsatt av "foreningen" du er medlem i, eller du kan bestemme det selv (hvis jeg husker riktig. Det er en stund siden)

 

 

men for all del, shoot me if I'm wrong

Lenke til kommentar
Er det sant at vannet renner annerledes ned i vasken på motsatt side av ekvator?

Nei, det er en usann myte. Den såkalte corioliseffekten fungerer på store systemer som stormer og lignende, men har såpass ubetydelig effekt på små systemer som vasker og badekar at alle andre effekter vinner. Derfor viser statistiske forsøk at vannet renner like lett den ene som den andre veien uansett hvor på kloden man befinner seg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coriolis_effect

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...