Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så forbanna høy lyd på de fleste utesteder?

 

Kom nettopp hjem fra et typisk sted, og det var knapt mulig å høre hva man selv tenkte. Mesteparten av arealet tas opp av stoler, sofaer og bord, med et lite område på 3x3 meter foran DJ-en, hvor to eller tre mennesker gjør hver sine helhjertede, dog mislykkede, forsøk på å se ut som de kan danse. Disse tre har det kjekt, men resten må da irritere seg grenseløst over at det ikke går an å føre en ordentlig samtale? Skriking og leppelesing er påkrevd for å få med seg noe som helst, og det blir ikke rare greiene.

 

Uansett, bottom line: Denne lydterroren er så utbredt at den nesten må være tuftet på en eller annen jalla filosofi hos de som driver utestedene. Noen som vet? Er det gjort noen forskning som konkluderer med at folk kjøper mer øl når de er misfornøyde fordi de ikke får være sosiale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har snakket med en del dj'er, og jeg tipper det fins et par av de her inne på forumet også som har en mening om dette med høy lyd.

 

såvidt jeg har forstått på dem er det en kunst å avpasse lydnivået i forhold til folkemengde, danseglede/iver og sosiale forhold. de færreste utestedene bruker vel erfarne/profesjonelle dj'er, og da kan denne kunstformen blir litt amputert.

Lenke til kommentar

 

Det skjedde noe rart i natt.

 

Rett etter at jeg hadde gått på do, så lå jeg i senga for å sovne igjen. Halveis på vei mot drømmeland, hører jeg plutselig en lyd rett ved sida av puta mi. Lyden går igjen og igjen med cirka et halvt sekunds mellomrom. Plutselig ser jeg en gjenstand sprette/hoppe opp og ned, rett ved siden av meg. Lyden kommer hver gang gjenstanden lander. Jeg tror jeg var i en tilstand mellom drøm og virkelighet, men samtidig husker jeg det som om jeg hadde vært lys våken. Det rare var at lyden var så virkelighetstro. Den var krystallklar, og jeg tviler i grunn på at jeg drømte det, fordi jeg hørte lyden på en annen måte enn det jeg til vanlig "hører" i drømme.

 

Det jeg heller tviler litt på er det jeg så. En gjenstand på 6-8 cm som hopper opp og ned, og som ikke ligner på noe jeg har sett før? Kanskje hjernen prøvde å visualisere det den hørte? Jeg er usikker på om jeg hadde øynene igjen eller ikke, men da det skjedde trodde jeg at jeg hadde øynene oppe. I alle fall lokaliserte jeg lyden veldig lett, fordi den var rett ved sida av meg.

 

Totalt stoppet lyden (og gjenstanden) opp og begynte igjen 3-4 ganger. Med et intervall på 7-10 sekunder. Jeg så ikke på gjenstanden hele tiden - jeg prøvde tross alt å sove, og gjenstanden forstyrra meg!

 

Det som også er rart er at jeg fikk frysninger nedover ryggen et sekund før det starta, og jeg fikk en vag følelse av at jeg ble "styrt". Skummelt nok, klarte jeg ikke å rikke hånda mens gjenstanden/lyden holdt på (jeg prøvde å fange gjenstanden). Jeg husker jeg prøvde å rikke på den andre hånda, men den var låst også. Jeg prøvde å bevege meg, men var som limt til madrassen.

Mulig logisk forklaring: Jeg lå på magen, det kan hende hendene lå på en måte som gjorde det vanskelig å bevege dem.

 

Etter at hendelsen (lyden av sprettinga) hadde skjedd 3-4 ganger, så ville jeg vite hva dette var. Jeg skrudde på lyset ved senga, ble med ett helt våken, og så ingenting som kunne ha lagd lyden sånn helt uten videre.

 

Jeg tror vanligvis ikke på overnaturlige ting før jeg får en logisk forklaring på det, så dette skal jeg uansett forske mer på.

 

Men samtidig var jeg etter alt å dømme i en fase mellom drøm og virkelighet, og der sies det jo at man kan styre sine egne drømmer. Men jeg tviler litt på at jeg drømte, da jeg var såpass våken. Men det kan ha forekommet.

 

 

 

Noen som har noen synspunkter, eventuelt teorier utover dette? Det er i alle fall litt spooky hvis det viser seg at jeg ikke drømte.

 

 

- BorN.

 

 

Det var nok en drøm. :)

Noe av det første som ryker når du sklir over i drømmeland er evnen til å skille fantasi og virkelighet. Særlig i overgangsfasen mellom søvn og våken tilstand kan drømmer bli veldig virkelighetstro. Har opplevd liknende flere ganger selv. Lå i senga og dormet mens jeg var syk og var *helt* sikker(jeg så det jo!) på at det sto et glass med vann på nattbordet, da jeg tilslutt strekte meg ut for å ta det var det ikke der.

Det var akkurat derfor jeg var litt skeptisk i at hendelsen var ekte, på grunn av fasen mellom drøm og virkelighet. Men jeg trodde mine ører og øyne der og da, derfor anså jeg det som at hendelsen faktsik skjedde.

 

Hadde nesten samme hendelse en gang. Jeg skrudde umiddelbart på lyset og merka at en svære gresshoppe hadde landa i senga mi. Jeg fikk helt panikk og knuste den med henda helt til jeg hadde blod og gresshoppeinnvoller utover meg selv og hele senga.

Ouch, jeg freaker ut hvis jeg bare hører en mygg i rommet mens jeg skal sove, må finne den fordi jeg vet før eller senere vil den komme nært øret mitt og jeg vil høre den irriterende lyden...

Godt det ikke bare er jeg som sliter :)

 

Når man drømmer kobles alle kroppens muskler ut og blir "lamme" (unntatt indre muskler som f.eks mellomgulvet/pustemuskelen og hjertet) for at man ikke skal utagere drømmene. Enkelte mangler denne mekanismen og går derfor i søvne. Blir man bråvekt fra en drøm, så vil denne drømmelammelsen sitte i kroppen noen sekunder, man får verken rørt på hender, armer eller bein. Mange oppfatter denne lammelsen som svært skremmende, men den er altså helt naturlig. Det at du ikke klarte å rikke hendene tyder derfor på at du ble offer for en virkelighetstro drøm i grenselandet mellom sovende og våken tilstand. Øynene dine var kanskje halvveis åpne og registrerte rommet slik det var, mens drømmen fylte på med den sprettende gjenstanden og lyden.

Den forklaringen høres logisk ut. Og ja, som sagt, jeg ble litt urolig når jeg ikke klarte å røre på meg.

Lenke til kommentar
Føles som kjemi ikke er like grundig som fysikk til å forklare ting. Hvor mange visste at en enkel elektronparbinding er mer avansert enn at "de fyller hverandre"? Om jeg husker rett så er det magnetisme, delvis at hvert elektron har sin egen spin mot "høyre" eller mot "venstre" og dermed danner poler som tiltrekker hverandre.

Kjemi på videregående er nokså kraftig forenklet, og det er nesten nødvendig også, for i virkeligheten er det som du sier mye mer innviklet. Bohr-modellen av atomet feiler faktisk på de fleste områder bortsett fra å forklare linjespekteret til H-atomet.

 

Du har sikkert stusset en del over slike problemer selv også. F.eks. benzen, som består av seks C-atomer med ett H på hver C, og som igjen er bundet sammen i en ringstruktur. Fra diverse moderne analysemetoder vet man at bindingene mellom C-atomene er like, men dette er ikke mulig å forklare kun ved hjelp av kovalente bindinger. Da trengs en mer avansert modell.

 

Poenget er at kjemi er grundig til å forklare ting, men såpass innviklet at man må holde på en stund med det før man kommer til bunns. Visse ting er veldig vanskelig å forstå nærmest uansett hvordan man prøver å tilnærme seg stoffet, og da velger man ofte en halvbra forenkling i stedet. Om det er til det beste å vente lenge før man setter seg inn i hvordan det virkelig er, kan selvsagt diskuteres ...

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det nå så føler jeg at kjemi er sånn møte-opp-og-få-en-gratis-fire-eller-fem.

Jeg forstår at det kun er modeller det er snakk om, men om man har en sterk karakter i faget betyr det ikke at man dermed sagt forstår hvordan det henger sammen. Merker også at de i klasen blir oppgitt når jeg spør om hvorfor, eller hvilken forskjell det gjør på bindinger.

Greit at det A er A, det driter jeg egentlig i, men hvorfor er A A og ikke B? Dette blir jo delvis forklart i fysikken og først da får man mer forståelse av kjemien, nettopp hvorfor elektronparbindinger oppstår (til en liten grad).

Det er faktisk pga kjemifaget jeg ikke har lyst til å ta en utdanning som tar utgangspunkt i kjemien, men heller fysikken.

Måten faget er lagt opp på gir jo ikke noe lyst, kun pugg pugg og pugg. Eneste delen som var litt tenking her (hittil) er løslighetsprodukter og delvis syrer. Da måtte man sette formler opp mot hverandre og "sammenligne".

Lenke til kommentar

BorN, du har opplevd et helt normalt fenomen som kalles søvnparalyse. Det som skjer er at hjernen ikke rekker å vekke kroppen etter at du våkner opp fra en drøm, noe som også forklarer hvorfor du ikke klarte å bevege deg. Når du opplever søvnparalyse vil du ikke ha en realistisk oppfatning av tiden, derfor kan det virke som en evighet.

 

Søvnparalyse kan skyldes ujevn døgnrytme, at du sover på ryggen, "lucid dreaming", visse medisiner eller narkotika, økt stress og livsstil- og miljøforandringer.

Lenke til kommentar
Sånn jeg ser det nå så føler jeg at kjemi er sånn møte-opp-og-få-en-gratis-fire-eller-fem.

Jeg forstår at det kun er modeller det er snakk om, men om man har en sterk karakter i faget betyr det ikke at man dermed sagt forstår hvordan det henger sammen. Merker også at de i klasen blir oppgitt når jeg spør om hvorfor, eller hvilken forskjell det gjør på bindinger.

Greit at det A er A, det driter jeg egentlig i, men hvorfor er A A og ikke B? Dette blir jo delvis forklart i fysikken og først da får man mer forståelse av kjemien, nettopp hvorfor elektronparbindinger oppstår (til en liten grad).

Det er faktisk pga kjemifaget jeg ikke har lyst til å ta en utdanning som tar utgangspunkt i kjemien, men heller fysikken.

Måten faget er lagt opp på gir jo ikke noe lyst, kun pugg pugg og pugg. Eneste delen som var litt tenking her (hittil) er løslighetsprodukter og delvis syrer. Da måtte man sette formler opp mot hverandre og "sammenligne".

Vel, jeg skjønner jo hva du mener; jeg var av stort sett samme oppfatning frem til litt over nyttår i 3KJ selv. Så falt ting litt mer på plass, og jeg syntes ting begynte å gi mer mening. Jeg vil si at selv om kjemi kan oppleves som et fag som krever pugging fordi det virker litt grunt og usammenhengende, så ER forståelse viktig. Dette merkes mot slutten av 3KJ, når det kommer større og mer sammensatte oppgaver som berører mange forskjellige aspekter av kjemien knyttet til et tema.

Lenke til kommentar
BorN, du har opplevd et helt normalt fenomen som kalles søvnparalyse. Det som skjer er at hjernen ikke rekker å vekke kroppen etter at du våkner opp fra en drøm, noe som også forklarer hvorfor du ikke klarte å bevege deg. Når du opplever søvnparalyse vil du ikke ha en realistisk oppfatning av tiden, derfor kan det virke som en evighet.

 

Søvnparalyse kan skyldes ujevn døgnrytme, at du sover på ryggen, "lucid dreaming", visse medisiner eller narkotika, økt stress og livsstil- og miljøforandringer.

 

 

Opplevde noe lignende rett på nyåret. Første natta uten alkohol etter en 4-dagers. Tipper det er det som gjorde at jeg drømte helt rart.

 

"våkna" plutselig i senga mi der jeg bodde før, men fant ut at jeg ikke bor der lenger, så derfor måtte det være en drøm! Er usikker på om jeg var våken eller sov når jeg dro den konklusjonen. Hadde også en hel haug andre sinnsyke drømmer den natta. Aldri opplevd noe lignende hvertfall. Ingen mareritt heller. Ble jaget av flere folk i forskjellige drømmer av forskjellige grunner, men ikke noe som opplevdes som mareritt, mer som et dataspill!

Lenke til kommentar
jeg har snakket med en del dj'er, og jeg tipper det fins et par av de her inne på forumet også som har en mening om dette med høy lyd.

 

såvidt jeg har forstått på dem er det en kunst å avpasse lydnivået i forhold til folkemengde, danseglede/iver og sosiale forhold. de færreste utestedene bruker vel erfarne/profesjonelle dj'er, og da kan denne kunstformen blir litt amputert.

Et naturlig oppfølgingspørsmål blir da, hvor mange DJer har en hørselskade?

 

Jeg har en svak hørselskade som kan tilskrives en DJ som konsekvent pøste på med mye diskant når han spilte. Han hadde selv en hørselskade og 'måtte' derfor justere opp diskanten kraftig for å høre den...

 

 

Nå som vi har fått røykelov bør det vel komme en grense for lydtrykk på utesteder?

Lenke til kommentar

djer bruker lukkede hodetelefoner og dette berger vel mye for dem. for øvrig står de som regel bak der lyden sendes fra. i alle fall ikke i senter for lydtrykket.

 

det du tar opp syns jeg er veldig viktig og helt riktig som du sier. røykeloven er blant annet et barn av arbeidsmiljøloven.

 

jeg vet at i bebebygde områder med boenheter i oslo kommune kan kommunelegen gi utesteder pålegg om å dempe eller helt kutte ut lydspilling som forstyrrer beboere i området. dette er veldig fornuftig, og jeg syns ikke det er helt usannsynlig at noe lignende som røykeloven trer i kraft for så vidt gjelder miljøskader som følge av støy. dette er jo allerede tatt opp i arbeidslivet, særs i industrien, og hms-ansvarlige i større bedrifter har også dette som et fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...