Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"If the fire was large (for instance, when a large number of prisoners were executed at the same time), death often came from the carbon monoxide poisoning before flames actually caused harm to the body. However, if the fire was small, the convict would burn for some time until death from heatstroke, loss of blood plasma, and shock would occur."

 

- http://en.wikipedia.org/wiki/Execution_by_burning

Lenke til kommentar

Takker :)

En annen ting som har plagetm eg i det siste gjelder mer molykært (??) nivå. Hvilket stoff lukter mest for mennesker generelt? Og hvilket stoff trengs minst konsentrasjon av for å luktes av diverse dyr med en mye mer sofistikert luktesans enn vår?

 

Og noen andre småsnacksy spørsmål på molekylnivå, karbonkjemi (blæh):

Hvordan har de fått funnet ut at for eksempel en OH-gruppe (alkohol) sitter på karbonatom nummer 5 i en lengre rekke? Og hvilken fysisk forskjell hadde det gjort om den hadde sittet på nummer 6? Samme med dobbeltbindinger, hvilken forskjell har plasseringa av den for egenskapene til stoffet? Høres jo litt latterlig ut.

Føles som kjemi ikke er like grundig som fysikk til å forklare ting. Hvor mange visste at en enkel elektronparbinding er mer avansert enn at "de fyller hverandre"? Om jeg husker rett så er det magnetisme, delvis at hvert elektron har sin egen spin mot "høyre" eller mot "venstre" og dermed danner poler som tiltrekker hverandre.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke, men jeg vet at det ikke er mulig å dø av smerter alene. Etter et visst nivå vil rett og slett hjernen koble av.

Du tenkjer ikkje berre på besviming då? Har du kjelder på dette med at du berre kan dø av smerter? Smerter er jo berre signal til hjernen.

 

Jeg mente at den kobler av, som i besvime :) Poenget var at man ikke kan dø av ren smerte :)

 

My mistake

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke, men jeg vet at det ikke er mulig å dø av smerter alene. Etter et visst nivå vil rett og slett hjernen koble av.

Du tenkjer ikkje berre på besviming då? Har du kjelder på dette med at du berre kan dø av smerter? Smerter er jo berre signal til hjernen.

 

Jeg mente at den kobler av, som i besvime :) Poenget var at man ikke kan dø av ren smerte :)

 

My mistake

 

Er det ikke mulig at hjertet rett og slett stopper p.g.a. påkjenning ved stor smerte? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...