Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Når jeg svømmer i basseng, får jeg alltid vann i nesen. Enten om jeg stuper ned, eller sitter rolig på bunnen. Men andre folk klarer seg helt fint. Er det noe spesielt man må gjøre for å unngå vann i nesen?

 

Annet spørsmål:

Noen land er rike og noen land er fattige. De fattige landene kunne ha trykket opp flere penger for å løse situasjonen, men da blir det inflasjon og alt går til hel****. Hvorfor kan vi i Norge ha masse, masse penger, men likevel ikke få inflasjon?

Husker jeg riktig er det slik at verdien på penger i et land, og hvor mye man lager, går ut fra hvor mye gull landet har. Markedsprisene stemmer også på dette. Tror jeg.

Vet ikke helt. Ghana har jo store mengde gullressurser som Norge ikke er i nærheten av å ha. Likevel er vi mye rikere enn dem. Svar den som kan, dette vil jeg til bunns i.

Rikdom er mer enn gull...

 

Vi har en godt utbygget infrastruktur av høy kvalitet, (vi kan klage på vei og jernbane men vi slår ghana!) vi produserer en lang rekke varer(råvarer, halvfabrikata og ferdige produkter) vi enten kan bruke selv eller selge til andre land, varene er konkurransedyktige så vi har heller ingen problemer med å selge dem. Vi har en høyt utdannet lovlydig befolkning så vi kan også selge tjenester og kunnskaper, dessuten bor vi i en rolig del av verden og slipper å bruke enorme summer på gjenoppbygging av ting som blir ødelagt i krigshandlinger etc.

 

Sikkert mye jeg har glemt men vi omgir oss med resultatet av 100 år med fred, hardt arbeid, flaks og riktige beslutninger (mye som kunne vært gjort bedre men poenget er nå engang at andre steder blir mye gjort dårligere og derfor har vi det relativt sett bedre her)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan virker et rakettskjold? Det virker utrolig usannsynlig at man skal kunne treffe små raketter med desimeterpresisjon på hundrevis av kilometers avstand.

 

Ikke egentlig når man ser at dagens radio(?)styrte raketter klarer å navigere seg igjennom luftventiler i hus.

 

Så rakettene blir styrt også etter at man har skutt dem ut?

Lenke til kommentar

Alt ordnes med matematikk og fysikk egentlig. Det er ikke usannsynlig i det hele tatt. De har gjort masse tester og klart det flere ganger (treffe en rakett med en annen). Men omtrent like mange skivebom, så systemet er ikke klart til bruk før om leeeeeenge. Så en dokumentar om det på Discovery en gang.

 

Allerede på 80-tallet lagde både russerne og amerikanerne lasersystemer som kunne forvirre og blinde satelitter oppe i verdensrommet. Fra bakken. Altså systemet låste seg på satelitten, skjøt strålen og traff 100% hver gang. Det var en del av våpenkappløpet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Men rakettskjold basert på kraftige lasere virker lovende :) De bruker jo bare strøm og ikke hundretusener og enda mer i avansert elektronikk osv. på hver eneste nedskytning.

 

I tillegg er det nok mer effektivt og lettere å få en laser til ¨å treffe en rakett som beveger seg mer eller mindre lineært, enn det er å treffe med for eksempel kule eller en annen rakett.

Lenke til kommentar
Men rakettskjold basert på kraftige lasere virker lovende :) De bruker jo bare strøm og ikke hundretusener og enda mer i avansert elektronikk osv. på hver eneste nedskytning.

 

I tillegg er det nok mer effektivt og lettere å få en laser til ¨å treffe en rakett som beveger seg mer eller mindre lineært, enn det er å treffe med for eksempel kule eller en annen rakett.

Kraftige "weapons grade" lasere trenger mer enn strøm. De bruker ulike kjemikalier for å frigjøre nok energi under avfyringen. Blir nesten som en tradisjonell kanon i grunn, bortsett fra at 'kula' går i lysets hastighet. :)

Lenke til kommentar

Har et par spørsmål angående øltappekran på en buss.

 

Vi skal innrede en buss med en tappekran innen 20. april. Tappekranen er i hus, men lurer på et par ting.

 

Vil vi få problemer med ristingen i bussen? (både ved kjøring og på tomgang?)

Dette vil jo kanskje føre til at ølet blir skum?

-hvis ølet blir skum og vi står stille så lenge at ølet blir øl igjen, vil det da smake like godt? :!:

 

Og om vi får problemer med risting, er det noe vi kan gjøre for å forhindre det? Noe slags fjærsystem eller noe?

 

Noen andre problemer vi ikke har tenkt på?

 

(ølet får vi tak i til riktig beholder og sånn, så det er ikke noe problem)

Lenke til kommentar

Det skjedde noe rart i natt.

 

Rett etter at jeg hadde gått på do, så lå jeg i senga for å sovne igjen. Halveis på vei mot drømmeland, hører jeg plutselig en lyd rett ved sida av puta mi. Lyden går igjen og igjen med cirka et halvt sekunds mellomrom. Plutselig ser jeg en gjenstand sprette/hoppe opp og ned, rett ved siden av meg. Lyden kommer hver gang gjenstanden lander. Jeg tror jeg var i en tilstand mellom drøm og virkelighet, men samtidig husker jeg det som om jeg hadde vært lys våken. Det rare var at lyden var så virkelighetstro. Den var krystallklar, og jeg tviler i grunn på at jeg drømte det, fordi jeg hørte lyden på en annen måte enn det jeg til vanlig "hører" i drømme.

 

Det jeg heller tviler litt på er det jeg så. En gjenstand på 6-8 cm som hopper opp og ned, og som ikke ligner på noe jeg har sett før? Kanskje hjernen prøvde å visualisere det den hørte? Jeg er usikker på om jeg hadde øynene igjen eller ikke, men da det skjedde trodde jeg at jeg hadde øynene oppe. I alle fall lokaliserte jeg lyden veldig lett, fordi den var rett ved sida av meg.

 

Totalt stoppet lyden (og gjenstanden) opp og begynte igjen 3-4 ganger. Med et intervall på 7-10 sekunder. Jeg så ikke på gjenstanden hele tiden - jeg prøvde tross alt å sove, og gjenstanden forstyrra meg!

 

Det som også er rart er at jeg fikk frysninger nedover ryggen et sekund før det starta, og jeg fikk en vag følelse av at jeg ble "styrt". Skummelt nok, klarte jeg ikke å rikke hånda mens gjenstanden/lyden holdt på (jeg prøvde å fange gjenstanden). Jeg husker jeg prøvde å rikke på den andre hånda, men den var låst også. Jeg prøvde å bevege meg, men var som limt til madrassen.

Mulig logisk forklaring: Jeg lå på magen, det kan hende hendene lå på en måte som gjorde det vanskelig å bevege dem.

 

Etter at hendelsen (lyden av sprettinga) hadde skjedd 3-4 ganger, så ville jeg vite hva dette var. Jeg skrudde på lyset ved senga, ble med ett helt våken, og så ingenting som kunne ha lagd lyden sånn helt uten videre.

 

Jeg tror vanligvis ikke på overnaturlige ting før jeg får en logisk forklaring på det, så dette skal jeg uansett forske mer på.

 

Men samtidig var jeg etter alt å dømme i en fase mellom drøm og virkelighet, og der sies det jo at man kan styre sine egne drømmer. Men jeg tviler litt på at jeg drømte, da jeg var såpass våken. Men det kan ha forekommet.

 

 

 

Noen som har noen synspunkter, eventuelt teorier utover dette? Det er i alle fall litt spooky hvis det viser seg at jeg ikke drømte.

 

 

- BorN.

Endret av BorN
Lenke til kommentar
Har et par spørsmål angående øltappekran på en buss.

 

Vi skal innrede en buss med en tappekran innen 20. april. Tappekranen er i hus, men lurer på et par ting.

 

Vil vi få problemer med ristingen i bussen? (både ved kjøring og på tomgang?)

Dette vil jo kanskje føre til at ølet blir skum?

-hvis ølet blir skum og vi står stille så lenge at ølet blir øl igjen, vil det da smake like godt? :!:

 

Og om vi får problemer med risting, er det noe vi kan gjøre for å forhindre det? Noe slags fjærsystem eller noe?

 

Noen andre problemer vi ikke har tenkt på?

 

(ølet får vi tak i til riktig beholder og sånn, så det er ikke noe problem)

 

Såvidt jeg har fortstått vil risting ikke påvirke ølen spesielt, dette fordi kullsyren i øl via tappetårn blir tilsatt i det du tapper ølen, det vil si at ølen er kun væske i fatet og det vil derfor ikke påvirke ølen på noe annen måte enn om det hadde vært vann i tanken.

 

Tror jeg.

Lenke til kommentar
...

Noen som har noen synspunkter, eventuelt teorier utover dette? Det er i alle fall litt spooky hvis det viser seg at jeg ikke drømte.

...

Det var nok en drøm. :)

 

Noe av det første som ryker når du sklir over i drømmeland er evnen til å skille fantasi og virkelighet. Særlig i overgangsfasen mellom søvn og våken tilstand kan drømmer bli veldig virkelighetstro. Har opplevd liknende flere ganger selv. Lå i senga og dormet mens jeg var syk og var *helt* sikker(jeg så det jo!) på at det sto et glass med vann på nattbordet, da jeg tilslutt strekte meg ut for å ta det var det ikke der.

Lenke til kommentar

Har ett litt rart spørsmål her

 

For ei stund sia så brant låven og 90 % av huset til naboen ned(det gikk heldigvis bra med alle)

Men mannen i huset der er/var tankbilsjåfør for hydro texaco, å derfor så pleide det å stå en slik tankbil

post-102184-1200656664_thumb.jpg

rett ved siden av låven (under 5 m unna)

Såvidt jeg vet så kjørte han både bensin,parafin, propan osv (det var sannsyneligvis ikke samme bilen han kjørte hele tiden)

HELDIGVIS sto det ingen bil der da det begyte å brenne

 

Så det jeg da lurte på var hvor mye skal til før en tank eksploderer? Og hvor stor skade kan en sånn tank gjøre?

Lenke til kommentar

En sånn full tank eksploderer ikke uten videre. Det skal mye til for at den blir så varm at den slipper ut damp på grunn av overtrykk. Men DA er helvetet i gang og tanken spyr ut flammekuler. Blir tanken ennå varmere og smelter/sprekker blir ennå farligere. ~8 kubikkmeter drivstoff er ingen spøk. Trolig ville det rent en elv av drivstoff langt av gårde og tatt med seg brannen over et stort område. Flammene ville sikkert stått høyere til vers fra bakken enn de fra låvetaket. Brannen hadde plutselig økt minst 10 ganger i omfang/størrelse.

 

En tom tank kan være farlig på en annen måte. Med riktig blanding av luft og drivstoff-damp inni tanken ville den vært eksplosiv. Hadde den eksplodert ville det fløyet splinter fra tanken utover hele nabolaget og kunne drept veldig mange mennesker i nærheten. Etter eksplosjonen ville det derimot ikke vært noe problem lengre. (bortsett fra at bilen brenner og drivstoffslanger og tanker kan fore brannen litt)

 

Godt å høre at bilen ikke var der under brannen.

Lenke til kommentar

Propan er vel værst tenkelig scenario her. Mener å ha hørt at det tilsvarer ca halvparten av vekta i tnt. Med andre ord en skikkelig svær eksplosjon, regn med noen hundre meters sikkerhetssone.

 

Vi hadde jo noe liknende i lillestrøm for noen år siden da en tankvogn med propan sporet av.

http://www.brannmannen.no/arkiv/2000/2-00/..._lillestrom.htm

Fra denne artikkelen går det fram at en eksplosjon kunne gitt en idkule på 110m som kunne skadet folk opptil en kilometer unna.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor varmt det var, men huset som sto ett stykke unna tok da fyr

 

Bor ett stykke på landet, så er ikke så tett bebyggelse her, men dette førte jo også til at det tok 15-20 min før brannmannskapene var på plass

 

Så ja, jeg er glad for at det ikke sto noen tankbil der!

Lenke til kommentar
Så det jeg da lurte på var hvor mye skal til før en tank eksploderer?

Bensin brenner ganske voldsomt, men den eksploderer derimot ikke. Bensindamp blandet med luft er derimot eksplosiv ved antenning. Så som Simen1 ganske riktig poengterer, så ville det vært farligst hvis tanken inneholdt bare litt bensin, altså var nesten tom, for da ville det vært mye bensindamp inne i tanken. Parafin og diesel må ha høyere temperatur for å antennes enn bensin, og gir dessuten mindre avdamping, så disse er mindre farlig å oppbevare og transportere.

 

Moderne bensintankbiltanker er utstyrt med dobbeltvegger hvor den ytterste veggen skal ta av for støt ved kollisjoner. En mindre lekkasje fra tanken er normalt ikke spesielt farlig, men hvis tanken er nesten tom kan grister finne vei inn i tanken, og da blir selvmordbomber som lommerusk å regne. Men man kan fylle på tanken en gass som kveler forbrenning. Tidligere brukte man halon, men fordi denne er en av de verste gassene til å ta knekken på ozonlaget, så brukes i dag CO2.

Lenke til kommentar
*snip*

- BorN.

 

Hadde nesten samme hendelse en gang. Jeg skrudde umiddelbart på lyset og merka at en svære gresshoppe hadde landa i senga mi. Jeg fikk helt panikk og knuste den med henda helt til jeg hadde blod og gresshoppeinnvoller utover meg selv og hele senga.

 

Ouch, jeg freaker ut hvis jeg bare hører en mygg i rommet mens jeg skal sove, må finne den fordi jeg vet før eller senere vil den komme nært øret mitt og jeg vil høre den irriterende lyden...

 

 

Hva koster det for en voksen å reise med bussen?

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...