Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på hva et "debetkort" er. Det i forbindelse med banker og kontoer!

Et debetkort tar pengene fra kontoen med en gang du kjoper noe. Mens kredittkort far du en samlet regning pa alt du har kjopt i en mnd. Det koster litt mer a bruke kredittkort ogsa.

Lenke til kommentar

Sånn vanlig bankkort er debetkort. Penga går rett fra konto når du trekker kortet. Du kan ringe kontofonen med en gang og høre det.

Kredittkort har du gjerne 10-20000 kreditt på, og det tar også et par uker før penga forsvinner fra kontoen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Hvordan fungerer en talk-box?

Hvis du tenker på slike til gitar og andre intrumenter så foregår det slik: Lyden fra f.eks. gitaren går inn i talkboxen. I talkboksen er det en liten "kraftig" høyttaler som kjører lyden gjennom en slange som går langs mikrofonstanga og enden av slangen stikker litt ut ved mikrofonen. Når man vil bruke talkboxen går man til mikrofonen, tar slangen litt i munnen og "former" lyden i munnhulen, før den går til mikrofonen. Har aldri prøvd en slik selv, men sett noen gjøre det på nært hold

Lenke til kommentar

Det er korrekt. Her er youtube-video av en som har lagd sin egen talkbox av helt vanlige hjemme-ting.

Han forklarer hvordan den fungerer. Siden slangen går inn i munnen, brukes munnhulen som filter for lyden før den når mikrofonen (som går videre til mixepult og høytalere). Proffe talkboxes er selvsagt ikke skranglete DIY-prosjekter som det der, og høres myyyyye bedre ut. F.eks. lyden som er i Bon Jovi's Living on a Prayer. Eller Daft Punk sin stronger, better, faster og Around the World.

Hvis du ser videoen til Bon Jovi ser du at Sambora har en slange i munnen og former lyden selv.

Du må uansett ha en lydkilde, fordi det er ikke munnen som lager lyden, den bare former lyden som går gjennom slangen fra instrumentet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Når vi er inne på alkohol, høyrt at det er sånn at du kan drikke alkohol når du under 18, men du har ikkje lov til å kjøpe, oppbevare eller selge?

Og korleis er det med sprit? når du er fylt 18, har du då lov til å drikke sprit?

Da lurer jeg litt på hva du mener er forskjellen mellom sprit og alkohol?

Lenke til kommentar

La oss si at det er -10 grader ute, og vindstille. Da vil den effektive temperaturen være -10. En testperson står ute i -10 og begynner å løpe. La oss si at han øker farten med 1 km/s. Først så ville jo den effektive temperaturen synke, men hvor stor fart måtte denne personen få for at den effektive temperaturen stiger? Hvor lang tid og hvor fort måtta h*n løpt for at den effektive temperaturen skulle bli f.eks. 20 grader?

Lenke til kommentar
La oss si at det er -10 grader ute, og vindstille. Da vil den effektive temperaturen være -10. En testperson står ute i -10 og begynner å løpe. La oss si at han øker farten med 1 km/s. Først så ville jo den effektive temperaturen synke, men hvor stor fart måtte denne personen få for at den effektive temperaturen stiger? Hvor lang tid og hvor fort måtta h*n løpt for at den effektive temperaturen skulle bli f.eks. 20 grader?

Jo fortere han løper, jo mer ...luft får han mot seg, ca som en vind mao.

MEN, siden han blir varm av å løpe, tror jeg at det vil variere fra person til person hvor varm en blir.

Bomma jeg helt når?

Og hva kan tas på et speil slik at det ikke blir dogg på det når jeg dusjer?

(belegge, eller spary eller noe..)

Lenke til kommentar

MEN, siden han blir varm av å løpe, tror jeg at det vil variere fra person til person hvor varm en blir.

Jeg tenkte da på den effektive temperaturen mot kroppen til den personen. Se bort i fra at et menneske kan bare nå 30-40 km/t.

Lenke til kommentar

Bomma jeg helt når?

Og hva kan tas på et speil slik at det ikke blir dogg på det når jeg dusjer?

(belegge, eller spary eller noe..)

snakker han om hvor fort man må løpe før firksjonen av vind på kropp vil skape varme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...