Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I gamle dager, før flatskjermer og 100Hz skjerme var denslags skikkelig enkelt(du fikk det til commodore 64 blant annet og den hadde en CPU på 1MHz). Det som ser ut som en lysende flate er nemlig et enkelt punkt som beveger seg skikkelig fort. Bare ta tiden så vet du hvor langt punktet har rukket å bevege seg, resten er veldig enkel matematikk.

Lenke til kommentar

Leste litt på teknologien bak den gamle zapperen nå, og hele greia er jo ganske simpel, med at bildet blir byttet ut når du "skyter", og lager et solid bilde der du skal treffe, og har du siktet nære nok så leser optikken det.

Derimot så er det ikke så lett på HDTV, ettersom det er en del delay på dem, men hvordan er det da den nye wii zapper fungerer da?

Lenke til kommentar
I gamle dager, før flatskjermer og 100Hz skjerme var denslags skikkelig enkelt(du fikk det til commodore 64 blant annet og den hadde en CPU på 1MHz). Det som ser ut som en lysende flate er nemlig et enkelt punkt som beveger seg skikkelig fort. Bare ta tiden så vet du hvor langt punktet har rukket å bevege seg, resten er veldig enkel matematikk.

Jeg skjønte ikke mye av det du skrev der, men jeg kan ihvertfall gi et svar for hvordan det var på Duck Hunt på gamle NES.

 

 

Om du ser nøye etter, så blir skjermen omtrent helt svart hver gang han skyter. Der fuglen er, derimot, blir det helt hvitt. Pistolen "ser" om det er svart eller hvitt, og markerer enten treff eller bom deretter.

Nyere pistoler ser vel etter bestemte farger (tror jeg).

Endret av Tharos.
Lenke til kommentar

Tror jeg fant svaret på hvordan wii fungerer også.

 

Det er IR leds i den kontrollboksen som brukes som referansepunkter, og som triangulerer hvor kontrollen er i forhold til kontrollboksen, som må være satt på rett linje med tv'en for å få noe bra resultat.

 

Men dette er ikke nok for å klare å få wii zapper til å fungere. Da må det såfall være to kontrollpunkter i zapp'ern for å finne en linje, og selv da må boksen justeres pinlig nøyaktig, og kalibreres for at utstyret skal skjønne om, og hvor på skjermen du sikter.

 

Har ikke spilt wii med zapper selv, så aner ikke hvordan det fungerer, men kanskje noen her gjør det?

 

 

Har nemlig et prosjekt gående på dette med å sikte på en skjerm, så hvis noen har noen lysende ide'er, gjerne ta kontakt, og om jeg bør holde meg unna her og heller lage egen tråd, så si fra :)

Lenke til kommentar
I gamle dager, før flatskjermer og 100Hz skjerme var denslags skikkelig enkelt(du fikk det til commodore 64 blant annet og den hadde en CPU på 1MHz). Det som ser ut som en lysende flate er nemlig et enkelt punkt som beveger seg skikkelig fort. Bare ta tiden så vet du hvor langt punktet har rukket å bevege seg, resten er veldig enkel matematikk.

Jeg skjønte ikke mye av det du skrev der, men jeg kan ihvertfall gi et svar for hvordan det var på Duck Hunt på gamle NES.

 

 

Om du ser nøye etter, så blir skjermen omtrent helt svart hver gang han skyter. Der fuglen er, derimot, blir det helt hvitt. Pistolen "ser" om det er svart eller hvitt, og markerer enten treff eller bom deretter.

Nyere pistoler ser vel etter bestemte farger (tror jeg).

 

M.a.o. det bør være ganske lett å jukse ved å lage en hvit firkant på et ellers svart ark? Ganske primitive (men tross alt geniale :p) saker.

Lenke til kommentar

Jeg bare lurte på hvordan det er mulig at noe sånt kan skje, og hvorfor har ikke han tulling dratt til legen med det, istedet for å ødelegge ansiktet sitt på den måten han gjør. Hadde det vært meg hadde jeg løpt ned på legevakta instantly.

 

Hva slags edderkopp kan ha gjort noe sånt?

Lenke til kommentar

Generelt så gjelder vel lovene for de landene hvor fergen går mellom. Antar dermed at det er de norske lovene som gjør seg gjeldende da de er mest streng på dette området (18 årsgrense på øl og vin, 20-årsgrense på sprit og sterkvin).

 

Ang. danskebåten så er verdt å merke seg at de har 23-årsgrense på enkelte avganger i helgene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...