Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det forskjell på stipend for vgs og stipend for høyere utdanning?

Jeg går høyskole og for å få stipend fra i år av, trengte jeg bare å betale semesteravgifta til skolen, men kompisen min på vgs tror han må sende inn ny søknad for dette semesteret.

Må han det?

 

Da må du jo ha søkt for hele året på høsten. Du må søke minst en gang i året selv på universitet/høyskole. For å få stipend på vgs er det vel andre krav (foreldres inntekt, hvor man bor osv.) så vil anta disse må søke også, men skulle tro det var kun en gang i året da man jo er i samme klassetrinn et helt år (men jeg vet altså ikke)

Lenke til kommentar
Vi bruker PAL som har pittelitt bedre oppløsning og MYE bedre farger.

USA bruker NTSC.

Synes selv sendinger fra USA ser ut som Terroristvideoer :whistle: i elendig kvalitet!

 

NTSC har 525 linjer. Wiki PAL

PAl har 625 linjer. Wiki NTSC

 

Noe om manuel fargeinstilling er nevt i PAL linken (PAL vs NTSC) sikkert noe der.

 

Men ser det like dårlig ut i USA som det ser ut for oss? (elendig) Eller har kanskje HD tatt helt over?

Lenke til kommentar

Ang. bobleplast, her er svaret. "Straight from the horse's mouth". :)

 

How is Bubble Wrap® packaging made?

 

Bubble Wrap® brand cushioning starts as polyethylene (plastic) resin, in the form of beads about the size of small peas. The beads go into an extruder - a long cylinder with a screw inside that runs its entire length. As the screw is turned, heat builds up and the resin melts into a liquid that is squeezed out of the cylinder into two stacked sheets of clear plastic film. One layer of the film is wrapped around a drum with holes punched in it, and suction is applied drawing one web of film into the holes that form the bubbles. The second layer of film is then laminated over the first so that when the two films are joined, they stick together and trap the air in the bubbles.

 

This may sound easy, but polyethylene is a porous material like a sponge. Air can easily leak out through the pores, which tends to limit the cushioning ability of the packaging. Realizing this, Sealed Air started using a Saran coating to seal the air in the bubbles. Eventually, a method of encapsulating an air retention barrier in the polyethylene during the extrusion process was developed. This process is a trade secret of Sealed Air Corporation.

 

Sealed Air Corp

Lenke til kommentar

Jeg tenkte hva skjer når vi er tomme for fossilt brensel?

Vi har vel brukt opp den største energei reserven på jorda i løpet av 200 år

Feks. Hvordan skal vi greie å kolonisere andre planeter uten fossilt brensel?

Kommer ny teknologi til å bli redningen?, Eller kommer vi alle til å drive gård

i hagen om 50 år? ;)

Lenke til kommentar

Fossilt brensel har gjort energi billig. Andre energikilder kan forsyne jorda, men man må regne med en høyere energipris og dermed lavere forbruk av energikrevende varer, plastprodukter, energi, transport osv. Med andre ord ikke rent forskjellig fra i dag, bare med noen justeringer i dagliglivet.

Lenke til kommentar
Fossilt brensel har gjort energi billig. Andre energikilder kan forsyne jorda, men man må regne med en høyere energipris og dermed lavere forbruk av energikrevende varer, plastprodukter, energi, transport osv. Med andre ord ikke rent forskjellig fra i dag, bare med noen justeringer i dagliglivet.

Faktisk kan solenergi i form av solceller konkurere med kull nå, det er 0,10$ billiggere enn kull per watt ("nanosolar").

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...