Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvoror må 2/3 av stortinget (mener jeg) være medlem av den norske statskirke?

 

For meg virker det som eneste måten å holde et flertall på å ha kirken som en del av staten...

 

Ja, jeg tenker på dette som et snedig spørsmål :)

Fordi det er de som bestemmer hvem som skal være biskoper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Vancouver Symphony Orchestra and 6400 band students got together at B.C. Place to play nearly 10 minutes of Beethoven on Monday. That's going to put the VSO in the Guinness Book of World Records.

Students came from 160 schools around the province to help the Symphony set the new record.

Kjelde: her!

:)

Lenke til kommentar
The Vancouver Symphony Orchestra and 6400 band students got together at B.C. Place to play nearly 10 minutes of Beethoven on Monday. That's going to put the VSO in the Guinness Book of World Records.

Students came from 160 schools around the province to help the Symphony set the new record.

Kjelde: her!

:)

Det var som f. Tok et søk på hjemmesiden til Guiness WR, og fant ingenting. Ræva søkemotor... :hrm:

Lenke til kommentar
Gud er død, så bry dere ikke mer med hvorledes det skrives.

Vranglære!

 

Selv om Peer Gynt er en fiktiv person skal jeg love deg at norsklæreren din kommer til å bemerke det hvis du skriver "peer gynt" med små bokstaver i en oppgave om Ibsen.

 

 

Guds eventuelle eksistens er uten betydning i forhold til om det skal skrives med stor eller liten bokstav.

 

"gud" med liten bokstav er da selvfølgelig entall, ubestemt form. Med andre ord en hvilken som helst gud. Som i "Lurer på hvilken gud de tilber her?"

Lenke til kommentar

Derfor jeg spurte.

 

Så når man snakker om den kristne Gud (altså da er det vel snakk om egennavn, selv om det ikke er et navn vel? Men han skal jo liksom være den eneste da) og når det kommer til andre guder og lignende, som eksempelet ditt Kahuna, så skal man bruke liten g?

Lenke til kommentar
Gud er død, så bry dere ikke mer med hvorledes det skrives.

Vranglære!

 

Selv om Peer Gynt er en fiktiv person skal jeg love deg at norsklæreren din kommer til å bemerke det hvis du skriver "peer gynt" med små bokstaver i en oppgave om Ibsen.

 

 

Guds eventuelle eksistens er uten betydning i forhold til om det skal skrives med stor eller liten bokstav.

 

"gud" med liten bokstav er da selvfølgelig entall, ubestemt form. Med andre ord en hvilken som helst gud. Som i "Lurer på hvilken gud de tilber her?"

 

 

Da er jeg såpass heldig at årene med "norsklærer" er langt bak meg.

 

Jeg mente å være litt dypere, og mer filosofisk, enn "norsklærernivå".

Og i følge samfunnets normer har du rett, men tenker vi lengre er det likegyldig. Omvurdering av alle verdier, sier jeg!

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Derfor jeg spurte.

 

Så når man snakker om den kristne Gud (altså da er det vel snakk om egennavn, selv om det ikke er et navn vel? Men han skal jo liksom være den eneste da) og når det kommer til andre guder og lignende, som eksempelet ditt Kahuna, så skal man bruke liten g?

Den kristne guden heter Gud, på samme måte som en person kan hete Arne eller Jon eller hva som helst annet. Det samme gjelder for den muslimske guden Allah, ordet allah betyr faktisk gud på arabisk. Arabiske muslimer som har konvertert til kristendommen får litt problemer på denne måten, de må stadig tilbe Allah.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...