Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Filmrull (også feilaktig kalt "analog film")

Oppløsning: En filmnegativ av god kvalitet har tilnærmet uendelig oppløsning sammenlignet med digital film. Her er altså oppløsningen i praksis ikke begrenset.

Film har oppløsning det også, men det er ikke pixler men fotosensitive krystaller i filmen. Disse krystallene har utstrekning. Krystallene ligger i et uordnet mønster i flere lag. Krystallene endrer kjemi dersom de blir truffet av lys, og dette vil komme til syne når filmen fremkalles. Oppløsningen til film er ikke praktisk talt uendelig, men anslagsvis tilsvarende ca 1-100 megapixler avhengig av filmtype og hastighet (ISO/ASA). Hvert av de arealene på filmen som skal bli til en pixel ved scanning MÅ ha mange krystaller for at det skal gi riktig farge. Krystallene gir enten en bestemt farge eller ingen fare. Det er gjennomsnittsfargen fra en gruppe krystaller som til slutt blir en pixel. Dermed trengs det mange krystaller til for å lage en eneste pixel.

 

I tillegg begrenser optikken i filmkameraet oppløsningen til anslagsvis tilsvarende 1-20 megapixler.

 

Alt i alt tror jeg det er forsvinnende lite å hente på å scanne filmen i høyere oppløsninger enn ca 10 megapixler. Men jeg skjønner at de bruker svært høy oppløsning på mastertapen for å utnytte mye av kvalitetspotensialet og unngå at mye tapes ved redigering. Med 4048x3072 oppløsning så vil det neppe bety noe målbart for kvaliteten om f.eks bildet roteres en grad, fargene justeres litt og andre ting pyntes på siden sluttresultatet uansett skal reduseres til ~2 megapixler (Full-HD).

 

Hvis man føler at man har mye luft/gass i magen, er det smart å stå på hodet da?

Tarmene er ca 7-9 meter lange og ligger stort sett vannrett når man står rett vei så det vil ta sin tid å få boblene til å strømme gjennom alle krinkelkrokene i tarmene. Jeg tror du blir lei av å stå på hodet lenge før du får ut tarmgassen. (Hvis den ikke allerede var like før den slapp ut). Men hvis du stiller deg på hodet f.eks hvert kvarter så kan du sikkert få tømt ut den tarmgassen som allerede er i siste halvdel av endetarmen.

Lenke til kommentar

Hvordan foregår egentlig kloning av f.eks. dyr?

Blander man masse kjemikalier sammen og *poff* stiger en sau opp, eller blander man masse rart sammen og har det i et kar elns kobla til en elektrisk dingseboms og så venter på lynnedslag eller lignende og ut av en form stiger dyret opp eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Hvordan foregår egentlig kloning av f.eks. dyr?

Blander man masse kjemikalier sammen og *poff* stiger en sau opp, eller blander man masse rart sammen og har det i et kar elns kobla til en elektrisk dingseboms og så venter på lynnedslag eller lignende og ut av en form stiger dyret opp eller noe sånt?

Vel, så vidt jeg har forstått, så handler det om å lage et kunstig svangerskap.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det max 26 tegn i brukernavn når jeg har 43?

Du har 43 tegn brukernavn. Men bare 26 vises ved innlegget fordi flere ville skjøvet layouten på siden.

 

Så, hvor mye koster en klimakvote nå for tiden? Sånn ca.

Ca 30 kr. En kvote tilsvarer ett tonn CO2. Kjøper du en kvote så må selgeren av kvoten redusere sitt utslipp med ett tonn CO2-ekvivalenter. Du som kjøper har derimot kjøpt deg rettigheten til å slipe ut ett tonn CO2-ekvivalenter som du tidligere ikke hadde rettigheten til å slippe ut.

Lenke til kommentar
Når jeg skulle endre brukernavn hadde jeg noe veldig langt og fikk en error-melding fordi det var over 26 tegn. Hvordan i all verden har Latterkongen klart å endre sitt til 43 tegn da?

 

 

Det har han ikke. Såvidt jeg ser er det 42 tegn i nicket hans.

Årets kverulantinnlegg allerede nå? :D

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar

Kjært barn har mange navn. I tillegg til dei allereie nevnte vil eg gjerne tilføye "drulting", som eg finn ganske moro :/

 

Men så eit nytt spørsmål: kvifor er det alltid bra signal på TV-antenna dersom eg held i den eller står like ved, men når eg går vekk frå den så vert det snøstorm og flimring att?

Endret av Frigata
Lenke til kommentar
Hvordan er ståa angående hjemmebrent? Er det ulovlig uansett eller slipper du unna hvis mengden og kundekretsen er liten nok?

 

 

Det er jo egentlig bare husflid ;)

 

 

nesten konsekvent er folk upresise både i spørsmålsformulering og svarformulering når det gjelder slike "er det lov å"-spørsmål.

 

som trønderene er flinke til, er det viktig å skille mellom snørr og bart. en ting er hva som er lov, en annen ting er oppdagelsesrisikoen. lovlighet er for det meste binært, enten true eller false.

 

Oppdagelsesrisiko evt risiko for konsekvens hvis vi ser litt helhetlig på det, er lykkespill i mange tilfeller.

 

konkret her er loven klar, når det gjelder oppdagelsesrisikoen er det nok greit å ikke gjøre som bonden i steigen; bygge ut låven for å få plass til et ni meter høy apparat, for så å gå på den lokale samvirken for å bestille 1 tonn sukker uttafor julestria.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...