Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kvifor blir eg så tørr i munnen etter å ha drukke lettbrus, t.d. av typen Cola Light?

Kanskje brusen inneholder stoffer som gjør slimet i munnen tykkere? Er ikke helt sikker på hva slags stoffer det kan være(sitronsyre?) men jeg har merket noe tilsvarende etter noen slurker mindreverdig rusbrus. Halsen kjennes ut som jeg har spadd tørr sand en hel dag...

Lenke til kommentar
Kvifor blir eg så tørr i munnen etter å ha drukke lettbrus, t.d. av typen Cola Light?
Fordi du skal forbli tørst og drikke mer...

Jepp. Brus designes kjemisk sånn at man skal få lyst på mer brus. Enten ved at man blir mer tørst av å drikke den, smaksmessig, tørstevekkende reklame og på andre måter.

Lenke til kommentar
Jepp. Brus designes kjemisk sånn at man skal få lyst på mer brus. Enten ved at man blir mer tørst av å drikke den, smaksmessig, tørstevekkende reklame og på andre måter.

 

Høyrest fornuftig ut, men eg vert berre tørr i munnen av lettbrus! Det same gjeld for saft av merket Fun Light.. altså med kunstige søtningsstoff... kanskje det er der svaret ligg?

Lenke til kommentar
Er det feil av meg å være skeptisk når det lanseres eldre filmer, f.eks Die Hard fra slutten av 80-tallet på Blu-Ray? Hadde de kamera med 1920x1080 den gangen, eller er det bare oppskalert i et studio og selges for mange ganger opprinnelig pris?

Analog kilde... Ikke begrenset av digital oppløsning, og dermed har den digitale kilden som mål å gjengi det analoge bildet best mulig. Ergo bedre kvalitet med Blue Ray.

Lenke til kommentar
Er det feil av meg å være skeptisk når det lanseres eldre filmer, f.eks Die Hard fra slutten av 80-tallet på Blu-Ray? Hadde de kamera med 1920x1080 den gangen, eller er det bare oppskalert i et studio og selges for mange ganger opprinnelig pris?

Filmkamera pleier vel å være litt mer avansert enn et vanlig digital kamera som man får kjøpt på el-kjøp for 2000,-

Fra Blade Runner Final Cut (1982): The original negative was scanned at 4k for this new restored and re-edited edition, thats 4096×3072 pixels so plenty of detail to go at! 3072p on the master!

Men ja, de kommer nok til å melke oss for hver oppløsning som kommer.

Endret av _M@ts_
Lenke til kommentar
Hvordan er ståa angående hjemmebrent? Er det ulovlig uansett eller slipper du unna hvis mengden og kundekretsen er liten nok?

 

 

Det er jo egentlig bare husflid ;)

 

 

"Det er ikke lov å destillere drikker med den hensikt å øke alkoholprosenten". Det betyr ikke bare at man ikke har lov til å destillere "sats", men også andre alkoholholdike væsker som øl og vin.

 

Og nei. Du slipper ikke unna. Hjemmebrenning straffes med bøter, eller i verste fall fengsel. Spesielt ille er det om det du lager ikke er til eget bruk, altså at det selges.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Hvordan er ståa angående hjemmebrent? Er det ulovlig uansett eller slipper du unna hvis mengden og kundekretsen er liten nok?

 

 

Det er jo egentlig bare husflid ;)

 

 

"Det er ikke lov å destillere drikker med den hensikt å øke alkoholprosenten". Det betyr ikke bare at man ikke har lov til å destillere "sats", men også andre alkoholholdike væsker som øl og vin.

 

Og nei. Du slipper ikke unna. Hjemmebrenning straffes med bøter, eller i verste fall fengsel. Spesielt ille er det om det du lager ikke er til eget bruk, altså at det selges.

Hvordan kan de finne ut at Ola brenner hjemme da? Han løper jo ikke akkurat med plastkanner og roper at han selger hjembrent.

Lenke til kommentar

Noen kan for eksempel tipse politiet.

Eller politiet besøker en fest og ser at det drikkes hjemmebrent.

 

Det er nok vanskelig å finne det ut. I likhet med mange andre lovbrudd. Hvordan finner man ut at noen mishandler konen sin? Vanskelig å finne ut i og med man ikke sjekker kvinner for blåmerker og sår, i likhet med at man ikke sjekker hus for hjemmebrentapparater.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Om man kun brenner litt til eget bruk tviler jeg på om politiet gidder å bruke ressurser på etterforskning/pågripelse/påtale. Selv om det nok kan regnes som uaktsomhet ved en eventuell husbrann, eller hvis mindreårige får tilgang til varene. Derimot blir det slått hardt ned på de som brenner for salg.

Lenke til kommentar

Nå har det vel seg sånn at hjemmebrent er og forblir et bygdefenomen. Og på bygda spres rykter mye fortere.

 

Til han over. Om du ikke får noen videre svar på det så kan jeg ihvertfall nevne at det ikke er tilfeldig ihvertfall. Husker ikke hva det var, men de snakka om det på grunnkurset jeg gikk på.

Endret av _Magnus_
Lenke til kommentar
Er det feil av meg å være skeptisk når det lanseres eldre filmer, f.eks Die Hard fra slutten av 80-tallet på Blu-Ray? Hadde de kamera med 1920x1080 den gangen, eller er det bare oppskalert i et studio og selges for mange ganger opprinnelig pris?

Filmkamera pleier vel å være litt mer avansert enn et vanlig digital kamera som man får kjøpt på el-kjøp for 2000,-

Fra Blade Runner Final Cut (1982): The original negative was scanned at 4k for this new restored and re-edited edition, thats 4096×3072 pixels so plenty of detail to go at! 3072p on the master!

Men ja, de kommer nok til å melke oss for hver oppløsning som kommer.

Digital film

Oppløsning: Er begrenset til den faktiske oppløsningen til opptaksutstyret som var brukt til å ta opp filmen, eventuelt utstyret som var brukt til å skanne inn filmruller.

Lagringsmedia: Lagres på digitale lagringsmedia som harddisk, DVD, teip, osv. Må tolkes av en datamaskin ved fremvisning.

Bruk: Har blitt vanlig i bruk først i løpet av det siste tiåret eller så. Tidligere var det helt utenkelig å bruke digital filmteknologi til vanlige kinofilmer fordi det utstyret som fantes hadde for dårlig kvalitet, hvis det fantes i det hele tatt.

 

Filmrull (også feilaktig kalt "analog film")

Oppløsning: En filmnegativ av god kvalitet har tilnærmet uendelig oppløsning sammenlignet med digital film. Her er altså oppløsningen i praksis ikke begrenset.

Lagringsmedia: Lagres som fysiske bilder på en filmrull som må snurres i en framviser. Man kan se de ulike bildene i filmen med det blotte øyet ved å se på filmrullen.

Bruk: Har vært i bruk siden filmens barndom. Masterfilmen til Die Hard og Blade Runner er etter all sannsynlighet i dette formatet siden de er såpass gamle.

 

Når man gir ut eldre filmer på DVD eller andre digitale format er det man i praksis gjør å skanne inn filmen bilde for bilde fra masterrullen med digitalt utstyr. Da er det oppløsningen på dette utstyret som begrenser den endelige oppløsningen på filmen, ettersom filmrullen som nevnt har nesten uendelig oppløsning. Masterfilmen til digitalutgaven av Blade Runner som er nevnt over, er en slik innskanning etter det jeg forstår av teksten over. Hvis det en dag blir vanlig å ha filmfremvisere med høyere oppløsning enn 4096×3072, vil de måtte skanne inn filmen på nytt for å få god nok oppløsning til slike fremvisere.

 

Håper dette bidrar til å oppklare ting litt :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...