Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor kan jeg kjøpe innbruddsikre sparegriser?

Jeg regner med at din lokale bankfilial kan hjelpe deg. Men en sparegris er vel nærmest per definisjon ikke så veldig sikker, så et pengeskrin er kanskje heller å anbefale. Det kan du muligens også få i banken, eller hos Clas Ohlson, Jernia eller lignende. Hvis du virkelig er opptatt av sikkerhet, kan du investere i en brannsikker safe som du murer inn eller bolter fast til veggen.

Lenke til kommentar

I praksis kan du nok ikke det(noen du har i tankene forresten? ;) )

 

Du har mange land å velge mellom selv om du er i internasjonalt farvann, avreise eller destinasjonslandet, landet flyet er registrert i. Om ikke annet så har mange land ekstraterritoriellrett over egne inbyggere, det vil si at du kan dømmes av norsk rett for forbrytelser du har begått utenfor rikets grenser.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at når man heller en cola / fanta i et glass så blir skummet brunt / gult. Men når man heller øl (uansett type eller mørkhet) så blir skummet hvitt?

Jeg vil gjette på en kombinasjon av tre årsaker:

1. Cola/fanta har mer farge enn vanlig øl (unntak: guinness) Hell en dråpe av hver på hvitt papir og se hvilken dråpe som har mest farge. Jeg tipper Cola har mest, fanta på andreplass og øl på siste.

2. Boblestørrelse: Små bobler gir mer hvit farge enn store fordi de sprer lyset mer.

3. Skummets varighet: Jo lengre skummet varer jo lengre tid har væska i overflatene mellom bobler på seg til å renne ned i væska under. Dvs. at bobleveggene blir tynnere jo lengre skummet varer. Fargestyrken er sikkert avhengig av mengden farget væske mellom hver boble. Når skummet har står lenge kan det altså bli blekere. Ølskum varer lengre enn brus-skum.

Lenke til kommentar
Nordmenn blir faktisk regnet som veldig gode i engelsk i internasjonal sammenheng. Har hørt flere historier hvor folk fra utlandet har misforstått og trodd at Norge har engelsk som offisielt språk siden de mener vi er såpass gode.

 

Er delvis enig - nordmenn er kanskje over gjennomsnittet internasjonalt sett, men de aller fleste nordmenn snakker noe ræl som ligner på amerikansk, på grunn av de mange seriene på f.eks. TV Norge og andre kanaler. Som et resultat blir norsk ungdom blir veldig påvirket av amerikansk, og resultatet er utbredelsen av en tjukk, falsk amerikansk aksent.

 

Denne aksenten har sikkert en viss imponatoreffekt hos f.eks. italienere, som etter min erfaring ikke tør å snakke en tøddel engelsk, men jeg tviler sterkt på at en person fra et engelskspråklig land blir særlig imponert.

 

Hva grammatikk gjelder fins det da en stor prosentandel i hvert eneste land som ikke har helt snøring. England er sterkt preget av bl.a. forkorting av ord, for eksempel at de kapper av en god slump konsonanter. Jeg har spilt og vært i kontakt med mange briter, og de fleste har en skriftlig engelsk som ligner svært på det muntlige. Dette finnes da også i Norge. Jeg bor i Stavanger, og når jeg prater med kamerater blir det ikke mye rettskrivning.

 

Forøvrig er engelskmenn klar over at glupe utlendinger er bedre grammatisk sett - men jeg har da blitt rettet på av mange oppegående personer av utenlandsk opprinnelse når det gjelder norsk, og jeg tviler på at jeg er alene om den saken.

Lenke til kommentar
Hvis/når nordpolisen smelter, stiger havnivået da? Har en heftig diskusjon med en kompis, jeg mener nei, og trenger en god begrunnelse for det som er riktig :)

Havet verken stiger eller synker hvis sjøisen rundt og på Nordpolen smelter. Is (frosset vann) er litt lettere enn flytende vann. Is som flyter i vann presser unna akkurat så mye vann som isen veier. Så når isen smelter blir resultatet akkurat like mye vann som isen presset unna, det betyr at havnivået verken stiger eller synker.

 

Dette kan du teste selv. Fyll opp et drikkeglass med vann og legg oppi noen isbiter (ikke så mange at de støter mot bunnen, de må flyte). Sett en teipbit på yttersiden og markér overflatenivået på vannet på teipen med blyant eller tusj. Vent så til isen smelter. Vannoverflaten ligger fortsatt på samme sted etter at isen har smeltet.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hvis/når nordpolisen smelter, stiger havnivået da? Har en heftig diskusjon med en kompis, jeg mener nei, og trenger en god begrunnelse for det som er riktig :)

Havet verken stiger eller synker hvis sjøisen rundt og på Nordpolen smelter. Is (frosset vann) er litt lettere enn flytende vann. Is som flyter i vann presser unna akkurat så mye vann som isen veier. Så når isen smelter blir resultatet akkurat like vann som isen presset unna, det betyr at havnivået verken stiger eller synker.

 

Helt rett. Siden Nordpolen ikke ligger oppå fastland, vil ikke smelting av polen føre til en havøkning siden det allerede er med i regnestykket.

 

Hvis Sørpolen smelter derimot, vil havet stige, fordi Sørpolen ligger oppå fastland.

Lenke til kommentar
Hvis/når nordpolisen smelter, stiger havnivået da? Har en heftig diskusjon med en kompis, jeg mener nei, og trenger en god begrunnelse for det som er riktig :)

Havet verken stiger eller synker hvis sjøisen rundt og på Nordpolen smelter. Is (frosset vann) er litt lettere enn flytende vann. Is som flyter i vann presser unna akkurat så mye vann som isen veier. Så når isen smelter blir resultatet akkurat like vann som isen presset unna, det betyr at havnivået verken stiger eller synker.

 

Helt rett. Siden Nordpolen ikke ligger oppå fastland, vil ikke smelting av polen føre til en havøkning siden det allerede er med i regnestykket.

 

 

De spekuleres vel i att golfstrømmen i verstefall kan stoppe om nordpolisen smelter. Noe som kan føre til ny istid. Så ville ikke tatt lett på de selv om ikke havnivået stiger :p

 

Gorilla vs. Tiger

 

Hvem er det størst sansynlighet for at vinner i virkeligheten?

(Diskuterer litt med noen kompiser, jeg mener gorillaen... )

Tror tigeren ville vunnet med tanke på att den er ett råvdyr og har mere jakt/sloss erfaring.

Endret av Messi91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...