Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor har vi den muskelen som lar deg bevege ørene? Ser ikke nytten.

Fordi en av stamfedrene våre hadde bruk for å kunne bevege ørene.

 

Vi har en rekke slike rudimentære trekk som er en arv fra menneskenes direkte forfedre:

• Helt i starten så har menneskefostre anlegg til gjeller, dette trekket forsvinner igjen og anleggene til lunger oppstår i stedet.

Har det blitt født et menneske der det ikke er utviklet lunger, men gjeller istede?

Lenke til kommentar
Har det blitt født et menneske der det ikke er utviklet lunger, men gjeller istede?

Ei venninne av meg ble født med gjeller! :D

 

Aner ikke hvordan de så ut, men antar det kun var små åpninger på halsen (som vi ikke kan se merker til lenger). Det var ikke sånn at hun kunne puste under vann liksom :p

 

Havfrue?

Lenke til kommentar
Hvilket språk gir best grunnlag for å lære alle andre språk i verden?

 

Jeg mener. Hvis du f. eks. har Latin som morsmål (:)), vil det da bli lettere å lære de andre Europeiske språkene da?

Vil det da også bli letter å lære arabisk, japansk eller mandarin? (Jeg tror ikke det.)

Vil du få bedre forutsetninger for å lære andre språk hvis du har Finsk som morsmål, som har elleve kasuser? (Hvis jeg ikke tar feil.)

Eller vil du lære alle andre språk i verden hvis du snakker Norsk, som har alle de forskjellige dialektene? (Hvis det i det hele tatt har noe med saken å gjøre.)

 

For å finne ut dette må du kunne noe språkhistorie. Man kan sette opp et slags familietre til språkene. "alle" vet bakerst i hodet at alle europeiske språk stammer fra latin, og derfor er dette det beste utgangspunktet man kan ha. Mange engelske, spanske, franske, italienske og norske ord er nesten identisk med de latinske, og de forskjellige moderne språkene driver også å tar ord fra hverandre. Hvis du vil lære europeiske språk så er latin best som morsmål. Russisk er også slektet til latin, men noe mer fjernt fra de moderne språkene.

 

Vil man derimot lære arabisk og lignende hadde hebraisk passet som morsmål. Jeg hadde et prosjekt om dette på ungdomskolen, men har glemt mye av det dessverre.

 

Jeg tror faktisk Norsk er ett ganske bra utgangspunkt. Folk sier jo att de er normenne som snakker den beste engelsken(bortsett fra dem som har de som hovudspråk). Samtidig så mener jeg Norsk korrelerer ganske bra med japansk.

 

Blant de verste så tror jeg Engelsk og Kinesisk ligger. Kan ikke huske å ha hørt en Amerikaner som er god i ett annet språk og Kinesisk skiller seg så mye ut fra de andre språkene. Språk med egne alfabet vil også mest sannsynlig ha vanskilg får å lære andre språk.

 

Nordmenn suger i engelsk, alt fra grammatikk til uttale. Man legger altfor lite fokus på hvordan nordmenn skal klare å komme seg gjennom en helt vanlig samtale i skolegangen, og fordyper elevene inn i fagspråk og teknisk engelsk før de kan noe som kan ligne på engelsk. Dette merker mange når de reiser til utlandet. Man får jernteppe og har vanskelig for å forklare seg, og det høres helt jævlig ut.

 

Her gjelder andre faktorer enn som så. Norge er jo et land der folk lærer veldig godt engelsk, takket være velstand. Og når det gjelder engelskmenn så lærer de som regel ingen andre språk enn sitt eget, for hva er vitsen? Kinesere heller har ikke stort behov for å lære engelsk. De klarer seg innenriks.

 

I england lærer man spansk.

Lenke til kommentar
Nordmenn suger i engelsk, alt fra grammatikk til uttale.

Uttalemessig vil jeg påstå østlendinger og sørlendinger sliter langt mer enn de fra Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge.

Enig med deg der. Tror de var på "typisk norsk" jeg hørte att engelskmennene synst vi snakker best engelsk av de som ikke har det som hovudspråk. så jeg ville ikke si att vi suger i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...