Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Når jeg fyller bensin, hvor er det sannsynlig at den er produsert? Og er det slik at f.eks Hydro Texaco har et eget raffineri, og det har også Statoil etc, eller hvordan fungerer det?

 

 

Her i Norge har vi tre raffinerier og 60% av petroleumsproduktene fra de blir eksportert.

 

1. Mongstad. Drevet av Statoil (dette er det største og mest moderne)

2. Slagentangen i Vestfold. Drevet av Exxon Mobil (Esso)

 

3. Shell-raffineriet i Tananger. Dette tror jeg riktignok er nedlagt.

 

 

Jeg vil anta det avhenger litt av hvor du bor i landet, men det er størst sannsynlighet for at bensinen du fyller kommer fra Mongstad.

 

Norge importerer også bensin, ironisk nok. Blant annet fra England, Nederland og Danmark. I sistnevnte drifter vært eget StatoilHydro et raffineri.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørte noe om eliktrifisering av oljeplatformene som et miljøtiltak?? Men hvordan er det mer effektivt å frakte brenselet inn på land, brenne det der og produsere elektrisitet for så å frakte det ut igjen istedet for å utbedre annleggene på platformene?

 

Og jeg venter enda på nye "svar" i menneskeskapt global oppvarming istedet for de et år gamle argumentene.

Lenke til kommentar
Hørte noe om eliktrifisering av oljeplatformene som et miljøtiltak?? Men hvordan er det mer effektivt å frakte brenselet inn på land, brenne det der og produsere elektrisitet for så å frakte det ut igjen istedet for å utbedre annleggene på platformene?

 

Og jeg venter enda på nye "svar" i menneskeskapt global oppvarming istedet for de et år gamle argumentene.

 

 

Jeg vil anta man tenkte å bruke kraft som produseres av vann, og ikke olje. Er det ikke slik at naturgass som kommer i tillegg til olje driver generatorer ombord på oljeplattformer per i dag?

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Så de vil pumpe opp mindre gass og bruke energi som tar utgangspunkt i vann, eller pumpe opp samme mengde gass og olje for så å sende alt til land og selge til utlandet og kjøpe "grønn" energi?

En Joule er og blir en Joule, enten den kommer fra olje eller vann...

Kan det ha noe med at man har tilgagn på renere omformering av olje og gass på land enn i nordsjøen?

Lenke til kommentar

Oljeindustrien er kaldblodig og rå. Om selskapene vedtar å gjøre platformene mer miljøvennlige vil eventuelle kostnader dekkes ved større salg av olje/gass. Så det har lite for seg.

 

Når det er sagt er norske oljeplatformer de reneste i verden.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Hvilket språk gir best grunnlag for å lære alle andre språk i verden?

 

Jeg mener. Hvis du f. eks. har Latin som morsmål (:)), vil det da bli lettere å lære de andre Europeiske språkene da?

Vil det da også bli letter å lære arabisk, japansk eller mandarin? (Jeg tror ikke det.)

Vil du få bedre forutsetninger for å lære andre språk hvis du har Finsk som morsmål, som har elleve kasuser? (Hvis jeg ikke tar feil.)

Eller vil du lære alle andre språk i verden hvis du snakker Norsk, som har alle de forskjellige dialektene? (Hvis det i det hele tatt har noe med saken å gjøre.)

Lenke til kommentar
Hvilket språk gir best grunnlag for å lære alle andre språk i verden?

 

Jeg mener. Hvis du f. eks. har Latin som morsmål (:)), vil det da bli lettere å lære de andre Europeiske språkene da?

Vil det da også bli letter å lære arabisk, japansk eller mandarin? (Jeg tror ikke det.)

Vil du få bedre forutsetninger for å lære andre språk hvis du har Finsk som morsmål, som har elleve kasuser? (Hvis jeg ikke tar feil.)

Eller vil du lære alle andre språk i verden hvis du snakker Norsk, som har alle de forskjellige dialektene? (Hvis det i det hele tatt har noe med saken å gjøre.)

Jeg tror ikke det finnes noe ordentlig svar på det spørsmålet, da forskere som driver med den slags sannsynligvis ikke synes det er særlig nyttig og noe å bruke tid på. Greia med verdensspråkene er at de i grunnen er oppsiktsvekkende like, og lar seg lære rimelig greit med litt innsatsvilje. Forresten har alle språk massevis av dialekter.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Hvilket språk gir best grunnlag for å lære alle andre språk i verden?

 

Jeg mener. Hvis du f. eks. har Latin som morsmål (:)), vil det da bli lettere å lære de andre Europeiske språkene da?

Vil det da også bli letter å lære arabisk, japansk eller mandarin? (Jeg tror ikke det.)

Vil du få bedre forutsetninger for å lære andre språk hvis du har Finsk som morsmål, som har elleve kasuser? (Hvis jeg ikke tar feil.)

Eller vil du lære alle andre språk i verden hvis du snakker Norsk, som har alle de forskjellige dialektene? (Hvis det i det hele tatt har noe med saken å gjøre.)

Godt spørsmål.

 

Jeg tror faktisk Norsk er ett ganske bra utgangspunkt. Folk sier jo att de er normenne som snakker den beste engelsken(bortsett fra dem som har de som hovudspråk). Samtidig så mener jeg Norsk korrelerer ganske bra med japansk.

 

Blant de verste så tror jeg Engelsk og Kinesisk ligger. Kan ikke huske å ha hørt en Amerikaner som er god i ett annet språk og Kinesisk skiller seg så mye ut fra de andre språkene. Språk med egne alfabet vil også mest sannsynlig ha vanskilg får å lære andre språk.

Lenke til kommentar
Godt spørsmål.

 

Jeg tror faktisk Norsk er ett ganske bra utgangspunkt. Folk sier jo att de er normenne som snakker den beste engelsken(bortsett fra dem som har de som hovudspråk). Samtidig så mener jeg Norsk korrelerer ganske bra med japansk.

 

Blant de verste så tror jeg Engelsk og Kinesisk ligger. Kan ikke huske å ha hørt en Amerikaner som er god i ett annet språk og Kinesisk skiller seg så mye ut fra de andre språkene. Språk med egne alfabet vil også mest sannsynlig ha vanskilg får å lære andre språk.

Her gjelder andre faktorer enn som så. Norge er jo et land der folk lærer veldig godt engelsk, takket være velstand. Og når det gjelder engelskmenn så lærer de som regel ingen andre språk enn sitt eget, for hva er vitsen? Kinesere heller har ikke stort behov for å lære engelsk. De klarer seg innenriks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...