Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det er vanskelig å se om astronauten sneier borti flagget når han går forbi. Det kan være en forklaring. Ellers så kan faktisk vibrasjoner ha noe å si. Flaggstanga har en resonansfrekvens og tramping i et underlag med lite kompaktert sand kan godt treffe resonsnasfrekvensen. En tredje forklaring kan være at utskilt CO2 slippes ut av drakten via en ventil og den blåser bort mot flagget.

 

Ellers så ser jeg ikke noe uventet med opptaket. Flagget "flagrer" kun når det blir beveget på og like etterpå når stanga står og gynger. Bevegelsene virker noe merkelig langsomt ved første øyekast men så må man huske på at tyngdekraften bare er 1/6 på månen så ting som henger og pendler skal bevege seg merkelig langsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det blafrer ikke. De brukte en oppned L som flaggstang, så det ser ut som det er full storm der oppe.

 

Jeg har også sett og hørt det, men saken er at flagget blafrer og vrir seg når astronautene skrur stanga ned i månen ;)

Man har tatt den samma flaggstangen og settet den ned her på jorda også og den oppfører seg lik, dvs gynger frem og tilbake.

Man må også huske at det er ikke bare én gang man har vært på månen heller.

Lenke til kommentar
Hvor mye mer ville man ha veid på Jupiter i forhold til Jorda?

 

Jeg fant dette (se under Mass and density):

http://www.nasa.gov/lb/worldbook/jupiter_worldbook.html

 

Så vi vil veie 2.4 ganger på Jupiter i forhold til Jorda (jeg som veier omtrent 77kg på jorda vil da veie 77kg*2.4 = 184.8kg på Jupiter).

 

Redigert: fant en bedre kilde.

Endret av hallgeirl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Et par av matte- og kjemibøkene mine er merket med "International Edition" og "Not for sale in the United States". Hva er poenget med dette, og hva skiller den internasjonale utgaven fra U.S.-utgaven (går ut fra at det finnes en slik også)?

Vil tippe at din bok bruker SI-standariserte mål, mens USA-versjonen går enda på disse.

Lenke til kommentar
HVis vi har en forsterket halvliterflaske som man fyller halveis med varmt vann, og hiver tørris oppi, hvor høyt trykk vil det bli inni denne flasken når korken skrus på?

Så høyt at den sprenger nesten samme hvor mye du forsterker den :)

 

Egen erfaring:

 

Var på en øy utenfor Tønsberg, der var det stappfullt med folk og alle ropte og skrek og hadde det gøy. Så kommer vi, utstyrt med en 1,5l flaske og litt tørris. Det resulterte i et jæævla svært smell og total stillhet på hele øya :), DET var kult!

 

Lenke til kommentar
Hvorfor har vi den muskelen som lar deg bevege ørene? Ser ikke nytten.

Fordi en av stamfedrene våre hadde bruk for å kunne bevege ørene.

 

Vi har en rekke slike rudimentære trekk som er en arv fra menneskenes direkte forfedre:

• Blindtarmen er en rest etter en bladmage, en livsform vi stammer fra spiste altså kun plantekost og tygget drøv.

• Innerst ved neserota har vi en liten rest etter ei såkalt blinkhinne, reptiler og visse fugler har denne typen gjennomsiktige hinne foran øyet slik at de slipper å bruke øyelokkene for å fukte øynene, dermed kan de se hele tiden. Frosker bruker øyelokkende kun når de svelger mat, for å hindre at øynene spretter ut av hodet på dem ved det økte indre trykket.

• Vi har halebein, selv om vi mangler hale.

• Helt i starten så har menneskefostre anlegg til gjeller, dette trekket forsvinner igjen og anleggene til lunger oppstår i stedet.

Lenke til kommentar
HVis vi har en forsterket halvliterflaske som man fyller halveis med varmt vann, og hiver tørris oppi, hvor høyt trykk vil det bli inni denne flasken når korken skrus på?

Så høyt at den sprenger nesten samme hvor mye du forsterker den :)

 

Egen erfaring:

 

Var på en øy utenfor Tønsberg, der var det stappfullt med folk og alle ropte og skrek og hadde det gøy. Så kommer vi, utstyrt med en 1,5l flaske og litt tørris. Det resulterte i et jæævla svært smell og total stillhet på hele øya :), DET var kult!

 

 

Legg merke til at jeg skrev en forsterket flaske ;)

(en slags trykktank :))

 

Det høye trykket må vel ha noen effekt på tørrisen vel?

Lenke til kommentar
Når jeg fyller bensin, hvor er det sannsynlig at den er produsert? Og er det slik at f.eks Hydro Texaco har et eget raffineri, og det har også Statoil etc, eller hvordan fungerer det?

Mesteparten av bensinen som selges i Vest-Europa stammer fra Nordsjøen. Oljeselskapene kjøper og selger olje seg i mellom, handelsprisen (spotprisen) mellom oljeselskapene er nå på rundt 100 dollar per fat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...