Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor lukter den beryktede ølprompen (fjerten dagen etter alkoholinntak) så uutholdelig mye verre enn vanlig promp?

 

Hvorfor skal den gjøre det? Lukten på fjerten kommer an på driten din, enkelte lukter ikke noe som helst, mens hvis du ikke har dratt på do på et par dager så lukter den kumøkk.

 

Har du aldri lagt merke til at dagen derpå-prompen luktar litt verre/surare enn ellers? Eg er ingen biolog, men på ståande fot vil eg tippe at det er nokre av stoffa i ølet som framkallar denne forjævlige lukta. Ikkje se vekk i frå at kebaben du inntok på hjørnet klokka 03.42 har ein finger med i spelet også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor fikk Varg Vikernes 21 år mens en som mishandlet 2-5 jenter fikk 3 år?

Fordi drap er værre enn mishandling?

 

Ja, men mishandling aleine burde gi 21 år etter min mening. Det er altfor snille straffer her i landet.

Enig. Drap er gale men andre drapsmen får nesten ikke halvparten av det VV fikk. De fleste som bli mishandlet blir jo skada får livet. Mange tar jo selvmord og det kan jo telle som drap.

Lenke til kommentar
Hvorfor fikk Varg Vikernes 21 år mens en som mishandlet 2-5 jenter fikk 3 år?

Fordi drap er værre enn mishandling?

 

Ja, men mishandling aleine burde gi 21 år etter min mening. Det er altfor snille straffer her i landet.

Enig. Drap er gale men andre drapsmen får nesten ikke halvparten av det VV fikk. De fleste som bli mishandlet blir jo skada får livet. Mange tar jo selvmord og det kan jo telle som drap.

 

"Alt du sier kan bli brukt i mot deg ... " å, glemte nesten at han var død :wee:

Endret av Vintermåne
Lenke til kommentar
Hvorfor er el-biler helt avgiftsfrie mens den mye mer miljøvennlige tråsykkelen er det 24% moms på?

Elbiler er bare fritatt for engangsavgift (importavgift), men ikke merverdiavgift. Tidligere var elbiler også årsavgiftfrie, men etter at at den såkalte trafikkforsikringen ble overført til årsavgiften, så må det også betales ca 350 kr per år for elbiler, enten de brukes eller ikke. Trøsykler er ikke registreringspliktige kjøretøy og slipper derfor årsavgift.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Får man penger for å verve seg til militæret i USA?

En er lønnet for å være i militæret. I tillegg får en sykeforsikkring, noe som er svært dyrt å ha fullforsikret i USA. I tillegg er det GI Bill som gir fordeler når det gjelder utdanning.

 

Sjekk http://www.gibill.va.gov/

 

 

Ja det skulle bare mangle. Tenk å få sprengt av foten sin så kommer man til militærsykehuset. Har du sykeforsikring? Neivel, neste!

Lenke til kommentar
Mye kommer fra religion.

 

Sunday = Sun day

Monday = Moon day

Saturday = Saturn day

 

Resten er ikke fra planetene, men mener å ha hørt at de kommer fra forskjellige viktige personer eller guder som de er oppkalt etter.

 

Forresten. Finnes det samfunn som ikke bruke 7-dagers-uken?

 

Pent :cool: Innlegg etter hverandre blir merget sammen, en funksjon jeg har savnet lenge!

Sunday kommer fra Sunne. Den germanske solgudinnen.

Monday kommer fra Mani. Den germanske månegudinnen

Saturday kommer ikke fra saturn, men Saturnus. Den romerske guden for landbruk

Tuesday kommer fra Tyr (norrønsk mytologi)

Wednesday kommer fra Woden (Odin, The wanderer), også norrønt

Thursday kommer naturligvis fra Tor med Hammeren

Friday er fra Freyja, som er germansk igjen.

Lenke til kommentar
Er det farlig å spise skallet på poteter? Ser mange om gjør det.

Grønnaktig potetskall inneholder en nervegift, poteter som er grønnaktige utenpå bør derfor alltid skrelles. Er de grønne innenfor skallet bør de kastes. Potetskallet blir grønnaktig når det utsettes for lys, poteter skal derfor alltid oppbevares mørkt, f.eks i papirposer. Å kjøpe poteter fra en åpen potetbinge i butikken eller poteter pakket i gjennomskinnelige plastposer er derfor ikke å anbefale.

 

Potetskallet blir forøvrig tykkere ved langtidsoppbevaring. Det er derfor ikke uvanlig å spise skallet på nypoteter, mens poteter som har vært oppbevart i potetkjeller i noen måneder alltid bør skrelles.

Lenke til kommentar

Hehe, kan jo nevne at onkelen min praktiserer en leveregel som går ut på aldri å skrelle potetene før jul. :p

 

Visste forresten ikke at det er en risiko forbundet med poteter fra åpen binge i butikk. Det er da veldig vanlig med poteter i løs vekt?

 

Edit: Ble feil med skrelle/ikke spise skall.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Det er vist høy konsentrasjon av vitaminer i skallet eller rett under skallet. Disse forsvinner ofte om man skreller poteten. Etter det jeg har hørt så skal det dermed være ekstra sunt å spise skallet. Poteter kokt mer skall beholder vist mange av de sunne stoffene mye bedre enn poteter kokt uten skall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...