Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor det kan se ut som dekkene på biler snurrer feil vei når de kjører litt fort?

 

Mennesker ser med X bilder pr. sekund, og grunnen til at hjulene snurrer "feil vei" forklares enkelt med at øyet og hjulet ser og snurrer asynkront.

 

Det samme er hvis vi registrerer et nytt bilde for hver omdreining - da står hjulet "stille" :)

Effekten blir enda sterkere hvis vi ser bilen fra gatelys i mørket, da gatelysene lyser med 50Hz.

 

Det første stemmer sikkert, men jeg vil påstå at glødetrådene i gatelyset ikke slutter å emittere lys selv om det blir noe svakere mellom hver gang strømmen skifter retning.

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Effekten blir enda sterkere hvis vi ser bilen fra gatelys i mørket, da gatelysene lyser med 50 Hz.

Det korrekt at vekselstrøm har 50 Hz, men for hver periode går strømmen både fram og tilbake, og begge gangene lyser lyskildene, så lyskildene gir altså 100 lysblink per sekund ved 50 Hz-strøm. Glødepærer rekker ikke å slukne før en ny puls, så de lyser kontinuerlig, mens f.eks lysrør blinker langt tydeligere. Hjernen vår rekker imidlertid ikke å registrere såpass hurtige blink, så vi oppfatter at selv lysrørlyset er kontinuerlig.

 

Fluer er såpass kjappe i synssenteret sitt, så de oppfatter at lyset blinker.

Lenke til kommentar
Forresten. Finnes det samfunn som ikke bruke 7-dagers-uken?

 

Jeg svarer ikke helt på det du spør om, men det er relatert til det:

 

I etiopia har de tolv første månedene i året 30 dager, noe som gir 360 dager. De har så en trettende måned hvor man teller 5 dager. I skuddår teller denne måneden 6 dager.

Lenke til kommentar
Hvor mange prosent av norges land-areal er tatt i detaljert foto på Google Earth?

Se ved Malmøya og Ulvøya i Oslofjorden for eksempel.

Man ser huset mitt godt og trampolinen i hagen

Jo takk. Det var akkurat det jeg spurte om. "Ser man huset til Latterkongen og trampolinen hans godt i Google Earth?"...

Men det er et eksempel på detaljert bilde.

Lenke til kommentar
Smeltetemperaturen på 3550 °C forutsetter derfor at dimanten ligger i helt oksygenfrie omgivelser, f.eks smelter de hvis de senkes i flytende jern.

Det tilsvarer omtrent det å smelte en sukkerbit ved å legge den i vann.

Diamant løses i flytende jern på samme måte som sukker løses i flytende H2O.

 

Dersom heile jordoverflata var hav, og havet besto av bensin - kor lang tid ville det ta før heile overflata var overtent dersom nokon tente på? [/teit spørsmål]

I følge hollywood-filmer (ta det altså med en stor klype salt) så antennes et spor av bensin med rundt 2 meter per sekund. Antenningshastigheten varierer veldig med temperatur og vind, men når jeg først bruker Hollywood som kilde så må vi fortsette å tenke på tallene som svært unøyaktige.

 

Jordas omkrets er ca 40 000 km. For at brannen skal spre seg fra ett sted på jorda til helt på andre siden så må det gå en halv omkrets rundt jorda. 20 000 000 meter delt på 2 meter per sekund gir oss 10 millioner sekunder. Altså ~116 døgn. Eller for å si det med sin rettferdige nøyaktighet: omtrent 50-200 døgn.

Lenke til kommentar
Hvor mange megapixler (hvis det måles i det) er det i et filmkamera?
La oss si et vanlig hollywood-filmkamera? Tenkte vell mest på den typen som ble brukt i filmen "I Am Legend" men er vell umulig å si hvilket kamera det er utifra det?

I en høybudsjetts 2007-film fra Hollywood har de nok brukt rimelig heftige kameraer. Jeg vil gjette på en oppløsning på quad HD (3860x2160) eller "bare" full HD (1920x1080). Redigeringen foregår nok på høyere oppløsning enn det. Til slutt reduseres oppløsningen slik at det skal passe til kinofremvisere, BD, HD-DVD og DVD.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Hvor mange megapixler (hvis det måles i det) er det i et filmkamera?
La oss si et vanlig hollywood-filmkamera? Tenkte vell mest på den typen som ble brukt i filmen "I Am Legend" men er vell umulig å si hvilket kamera det er utifra det?

I en høybudsjetts 2007-film fra Hollywood har de nok brukt rimelig heftige kameraer. Jeg vil gjette på en oppløsning på quad HD (3860x2160) eller "bare" full HD (1920x1080). Redigeringen foregår nok på høyere oppløsning enn det. Til slutt reduseres oppløsningen slik at det skal passe til kinofremvisere, BD, HD-DVD og DVD.

 

blir de ikke filmet i 2.4:1 også skalert ned til 16x9? med svarte streker oppe og nede.

1920x1080 og 1240x720 er jo 16x9

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Hvor mye skal til for å sprenge trommehinnene med lyd?

 

rundt 110db over lengere tid kan skade hørselen, ca 170db kan man skade trommehinnen.

Lenke til kommentar

Bortsett fra at øynene ikke fungerer som et kamera....

 

Man ser ikke i FPS! Ja, effekten blir sterkere når det er mørkt og gatelys er eneste lyskilden. Men det er fordi vi da mottar 50 lysglimt per sekund, og hver gang reflekteres litt av felgen til øynene dine, og dette oppfattes som ett bilde.

 

Øynene fungerer som sagt ikke ved at det mottar et og et bilde, men heller en konstant strøm av informasjon som hjernen prosesserer og setter sammen informasjonen fra begge øynene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...