Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det bare meg som har det?

For når jeg leser og hører på høy musikk i bakgrunnen så fokuserer jeg bedre på hva jeg leser, men når jeg demper eller bare hører på lav lyd(man hører hva de sier, så lavt er det ikke) så fokuserer jeg mer på musikken. S

De kommer vel av att når musikken er lavere, konsentrerer du deg mer for å høre den. Mens når du har høy lyd går den liksom gjemmon hodet uten att du tenker. De virker vel logisk :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et snedig teknisk spørsmål. Hvorfor bråker CD-romen min noe inni helvete på den norske verisjonen av boken, men ikke på den engelske? Det ser ut til at den norske er mer slitt, skjønt jeg måtte bytte ut den andre engelsken siden den hadde problemer, men den engelske er helt fin. Hvorfor må den bråke så mye mer for å lese? Hva skjer egentlig?

Den norske CDen er sikkert ubalansert. Det kan være alt fra at den er ørlite tykkere på den ene siden til at trykket oppå plata har et ekssentrisk tyngdepunkt til at kanten er ujevn eller noe annet som får den til å ressonere.

 

Ved hvilken temperatur brenner diamanter?

Diamanter har veldig sterke bindinger så aktiveringsenergien er en del høyere enn for grafitt. Jeg vil tippe at man må opp i 1000°C for at den skal brenne nevneverdig raskt i luft.

 

Diamanter smelter ihvertfall ved 3547 °C, brenntemperatur vet jeg ikke.

Ved vanlig lufttrykk dekomponerer den til grafitt ved langt lavere temperaturer: ca 1500-2000°C. Diamant er egentlig svakt kjemisk ustabilt ved vanlig lufttrykk men dekomponerings-hastigheten er så treg ved romtemperatur på grunn av den høye aktiveringsenergien at det vil ta millioner av år før selv en ørliten diamant dekomponerer av seg selv.

 

Kan man altså støpe ting i diamant?

Nei, det går ikke med dagens teknologi og neppe med framtidens heller. Det er ikke oppdaget materialer som tåler de påkjenningene en sånn støpeprosess krever: temperaturer på bortimot 4000°C, et trykk på ca 400 000 atmosfærer og som samtidig tåler kontakt med karbon uten å danne kjemiske bindinger med det. Tidlige forsøk på å lage kunstige diamanter har klart å nå over 3000°C med ca 200 000 atmosfærers trykk, men da uten tilstedeværelse av andre stoffer enn karbon. Det ble gjort i en spesiell hydraulisk presse som presset på et stykke karbon formet på en spesiell måte med en massiv metallring rundt seg. I tillegg ble det kjørt høyspenning inn i karbonmassen via en plate over og under karbonet. Det var nok til å gi mikroskopiske diamantkorn, uten at de hadde vært i nærheten av flytende fase. I dag brukes langt mer sofistikerte teknikker med nedkjølte høytrykkskammer med katalyserende gasser og mikrobølger/UV-stråling.

Lenke til kommentar
Jeg vet at det er dum spørsmål, en prøver bare å forstå hva det er som skjer med strømmen? Du får jo strøm fra trafoen og den går i stikken hjemme også videre derifra i TVn f.eks, men går den utifra TVn videre tilbake til stikken også helt tilbake til trafoen og sirkulerer på den måten....er det riktig??

Det er enkelt å illustrere strøm med et batteri der elektronene vandrer fra den ene polen til den andre. Omtrent som vann taper statisk energi ved å ramle ned et fossefall. Vekselstrøm er derimot litt vanskeligere å se for seg men det er egentlig akkurat det samme som skjer, bare at polariteten skifter regelmessig. Kretsløpet er alltid komplett (en hel ring), men det man trenger ikke "helle elektroner inn i kabelen" fordi man ikke "tapper ut elektroner" noen andre steder. Elektronene overfører energi bare ved å "dytte" på andre elektroner og magnetfelter. (litt forenklet forklart)

 

 

Det kan umulig bryte noen regler, kokker bruker det jo for å lage is på tv.

Til pepperkakevisa: Man tar en liter melk og visper inn noen desiliter nitrogen. Så får man rykende kald iskrem.

 

PS. Vent til isen begynner å smelte litt i overflaten før du prøver å spise den. Hvis man er uheldig og prøver seg på alt for kald is så kan man få alvorlige frostskader. Med øyevern forholdsregler osv så skal det bli en fornøyelig opplevelse. Smaken er helt ok.

 

Er spamming et yrke? Jeg har hørt om flere folk som har blitt satt i fengsel for internettterror. De sendte rundt 1000 e-mails om dagen med reklame, virus, søppel og dritt til tilfeldige folk og bedrifter.

Tja, noen offisiell yrkestittel, utdanning osv har det ikke, men det er i hvert fall en karrieremilighet akkurat som narolanger er en karrieremulighet uten at jeg vil kalle det for et yrke.

 

Hva slags karakterer fikk Simen1 på skolen? :p

Jeg har brukt hele skalaen opp gjennom skolegangen. Har ligget over gjennomsnittet noen år og under andre år.

Regner med dere har forståelse for at jeg ikke vil legge ut noe så personlig som vitnemål på internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det kan umulig bryte noen regler, kokker bruker det jo for å lage is på tv.

Til pepperkakevisa: Man tar en liter melk og visper inn noen desiliter nitrogen. Så får man rykende kald iskrem.

 

PS. Vent til isen begynner å smelte litt i overflaten før du prøver å spise den. Hvis man er uheldig og prøver seg på alt for kald is så kan man få alvorlige frostskader. Med øyevern forholdsregler osv så skal det bli en fornøyelig opplevelse. Smaken er helt ok.

 

Laget dette på skolen i dag, og det var etterpå vi sprengte en colaflaske :p

 

Isen lagde vi forøvrig slik:

 

3 egg

3 spiseskjeer melis

2 spiseskjeer vaniljesukker

Oboy

flytende nitrogen

 

Først vispet vi eggene, melisen og vaniljesukkeret til det var blandet seg godt, så blandet vi inn oboyen. Så fortsatte vi å vispe mens vi helte litt og litt nitrogen oppi til den fikk en konsistens som ligner soft-is.

 

Isen ligner vanlig is, men den vi lagde hadde veldig lite luft i seg (kanskje pga. håndvisping, og derfor lite visping, som fører til lite luft som blir blandet inn) Uansett, det minnet litt om sjokolade Soft-Shake som har smeltet litt og blitt frosset igjen, og uten å overdrive, det var den beste sjokoladeisen jeg noengang har smakt!

 

PS: Nitrogenet blir bare brukt til å kjøle ned, og ikke noe mer. Det virket som det var mange som trodde at nitrogenet hadde noe å si for smaken. (det kan vel bli bobler med helt flytende nitrogen da, men det vil vel påvirke smaken lite)

Lenke til kommentar

Mye kommer fra religion.

 

Sunday = Sun day

Monday = Moon day

Saturday = Saturn day

 

Resten er ikke fra planetene, men mener å ha hørt at de kommer fra forskjellige viktige personer eller guder som de er oppkalt etter.

 

Forresten. Finnes det samfunn som ikke bruke 7-dagers-uken?

 

Pent :cool: Innlegg etter hverandre blir merget sammen, en funksjon jeg har savnet lenge!

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Ca hvor mye plass tar en e-bok?

Tja, 300 sider * 40 linjer * 15 ord * 5 bokstaver + mellomrom = ~1 million tegn. Ett tegn = en byte med ASCII eller to byte med Unicode. Vanlig komprimering (gz, zip, arj osv) komprimerer tekst noe mer enn 90%.

 

Svar: ca 0,1 - 0,2 MB.

 

Redigert:

Jøssenavn, trodde ikke det tok SÅ lite plass. Da kan man jo ha titusenvis av bøker på PCen. Kanskje hele Wikipedia?

Ja, Wikipedia tilsvarer bare omtrent 1 million sider. (A4?) så da tar det vel bare noen få GB i ren tekst. Bildene tar sikkert 10 ganger så stor plass.

 

As of December 2007, Wikipedia had approximately 9 ¼ million articles in 253 languages, comprising a combined total of over 1.41 billion words for all Wikipedias. The English Wikipedia edition passed the 2,000,000 article mark on September 9, 2007, and as of January 1, 2008 it had over 2,154,000 articles consisting of over 937,000,000 words.

1 milliard ord * 5 tegn + mellomrom * 2 byte = ~ 12 GB ukomprimert og rundt 1 GB komprimert.

 

Forresten. Finnes det samfunn som ikke bruke 7-dagers-uken?

Jeg vet ikke helt om det er brukt noe særlig men det finnes en variant av 7-dagersuken som varer like lenge men har delt inn uka i 6 dager a 28 timer. Jeg har faktisk gått med planer om å prøve det en uke eller to nå i vinter.

Lenke til kommentar
De norske ukedagene (mandag, tirsdag, onsdag osv.) har blitt oppkalt etter navn innen norrøn mytologi (?). Hva har andre land oppkalt sine ukedager etter?

De norske ukedagene (mandag, tirsdag, onsdag osv.) har blitt oppkalt etter navn innen norrøn mytologi (?). Hva har andre land oppkalt sine ukedager etter?

På latin er dagene oppkalt etter romerske guder, og de romanske språkene bruker stort sett varianter av disse.

 

På engelsk er enkelte av dagene oppkalt etter germanske guder (Tyr, Woden [Odin], Thor, Frige). "Sunday" og

"monday" er oppkalt etter henholdsvis solen og månen, "saturday" er oppkalt etter Saturn, den romerske guden.

 

Nordiske språk skiller seg litt ut når det gjelder lørdag. På nynorsk heter dagen "laurdag" og "laur" stammer fra "laug", som betyr bad eller vask. Lørdag er rett og slett dagen man vasker seg.

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Days_of_the_week

Lenke til kommentar
Ved hvilken temperatur brenner diamanter?

800 °C, det vil atså si at en vanlig husbrann er nok til at de "evige" diamantene går opp i røyk. Å lete etter diamantsmykker på en branntomt er altså stort sett nytteløst, bortsett fra hvis smykkene lå i et brannsikkert skap.

 

Smeltetemperaturen på 3550 °C forutsetter derfor at dimanten ligger i helt oksygenfrie omgivelser, f.eks smelter de hvis de senkes i flytende jern.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Material_properties_of_diamond

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor det kan se ut som dekkene på biler snurrer feil vei når de kjører litt fort?

 

Mennesker ser med X bilder pr. sekund, og grunnen til at hjulene snurrer "feil vei" forklares enkelt med at øyet og hjulet ser og snurrer asynkront.

 

Det samme er hvis vi registrerer et nytt bilde for hver omdreining - da står hjulet "stille" :)

Lenke til kommentar
As of December 2007, Wikipedia had approximately 9 ¼ million articles in 253 languages, comprising a combined total of over 1.41 billion words for all Wikipedias. The English Wikipedia edition passed the 2,000,000 article mark on September 9, 2007, and as of January 1, 2008 it had over 2,154,000 articles consisting of over 937,000,000 words.

1 milliard ord * 5 tegn + mellomrom * 2 byte = ~ 12 GB ukomprimert og rundt 1 GB komprimert.

her kan man laste ned en xml-dump av wikipedia. Den er på rundt 3GB komprimert. Mer informasjon her

 

Jeg lurer på hvorfor det kan se ut som dekkene på biler snurrer feil vei når de kjører litt fort?

 

Mennesker ser med X bilder pr. sekund, og grunnen til at hjulene snurrer "feil vei" forklares enkelt med at øyet og hjulet ser og snurrer asynkront.

 

Det samme er hvis vi registrerer et nytt bilde for hver omdreining - da står hjulet "stille" :)

Effekten blir enda sterkere hvis vi ser bilen fra gatelys i mørket, da gatelysene lyser med 50Hz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...