Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvor mye trykk er en 0,5l colaflaske ment for å holde på?

 

I dag sprengte vi en ved hjelp av flytende nitrogen (helte en del nedi, og skrudde på korken)

 

Det var med skolen, noe vi gjorde med restene med LN2en som var igjen etter litt leking og eksperimentering i fysikken. Uansett, etter noen minutter hadde det ikke skjedd noe, så vi gikk derfra.

 

Etter noen minutter hørte hele skolen et kraftig smell og jeg gikk bak for å sjekke. Hele flasken var jo vekke! De største bitene utenom en del av bunnen var jo ikke større enn et par cm2!

 

Altså det var ikke bare en rift i flasken. Hele hadde blitt revet i små biter, til og med de tykkeste stedene på flasken (oppe med korken og bunnen) og de fikk meg til å lure.

 

Den må jo ha hatt et helt sinnsykt trykk får den ikke klarte det mer og eksploderte, så hvor mye trykk skal egentlig en slik flaske tåle?

 

PS: Lol, ble litt lang tekst for et så lite spm :)

Flytende nitrogen sa du? :D

 

Kanskje det var temperaturen som gjorde at bitene ble så små? Plast blir gjerne sprøere ved lav temperatur, samtidig som seigheten går ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Videodownloader og Firefox kan vel gjøre det.

 

Hvordan går det med "menneskeskapt global oppvarming"-debatten? Jeg har personlig meldt meg ut av hele greia og er revende likegyldig, men kan ikke huske å ha hørt noe nytt på veldig lang tid, bortsett fra at flere er blitt skråsikre på sin sak. Så er det kommet nyere detaljer (siste halve året eller noe) eller er det fortsatt den artige grafen som skyter i været ved år 1850?

 

Jeg tror fortsatt det er menneskeskapt. Men jeg er åpen for andre syn også.

 

Kakestykkes alternative tenkning i klimadebatten: Selv om global oppvarming ikke skulle være menneskeskapt, kan det likevel tenkes at vi kan reversere utviklingen med menneskelig påvirkning?

Det jeg er ute etter er, hvorfor? Hvorfor tror akkurat du at det er menneskeskapt? Har du sett noe i nyere tid? eller bare samme propagandaen "dette må være menneskeskapt, bare se!"?

Lenke til kommentar

Har Senatet og Representantenes Hus forskjellige arbeidsoppgaver? De er jo begge en del av den lovgivende forsamling i USA, altså deres svar på Stortinget.

 

Videodownloader og Firefox kan vel gjøre det.

 

Hvordan går det med "menneskeskapt global oppvarming"-debatten? Jeg har personlig meldt meg ut av hele greia og er revende likegyldig, men kan ikke huske å ha hørt noe nytt på veldig lang tid, bortsett fra at flere er blitt skråsikre på sin sak. Så er det kommet nyere detaljer (siste halve året eller noe) eller er det fortsatt den artige grafen som skyter i været ved år 1850?

 

Jeg tror fortsatt det er menneskeskapt. Men jeg er åpen for andre syn også.

 

Kakestykkes alternative tenkning i klimadebatten: Selv om global oppvarming ikke skulle være menneskeskapt, kan det likevel tenkes at vi kan reversere utviklingen med menneskelig påvirkning?

Det jeg er ute etter er, hvorfor? Hvorfor tror akkurat du at det er menneskeskapt? Har du sett noe i nyere tid? eller bare samme propagandaen "dette må være menneskeskapt, bare se!"?

 

Nei, men jeg antar det er menneskeskapt siden flertallet av ekspertene sier det. Siden jeg ikke er noen ekspert selv, synes jeg det er mer fornuftig å anta at flertallet av ekspertene har rett enn at minoriteten har rett. Dessuten er det alltid bra å være føre-var.

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis en ekspert går ut og sier at den global oppvarmingen er helt naturlig, og at vi bare kan slippe ut så mye CO2 vi bare vil? Vel, den eksperten får skylden om han skulle ta feil. Og det er nok ikke rent lite heller. Og hvem vil vel det?

 

Nå vil jeg ikke gjøre dette til en diskusjon, da. Legger bare frem et lite poeng.

Lenke til kommentar

Hei

 

Er det bare meg som har det?

For når jeg leser og hører på høy musikk i bakgrunnen så fokuserer jeg bedre på hva jeg leser, men når jeg demper eller bare hører på lav lyd(man hører hva de sier, så lavt er det ikke) så fokuserer jeg mer på musikken. S

 

også en annen ting

Vanlige plugger Tv, radio, mikrobølge osv som har to pinner plugges i vanlige 2 pols stikkontakter.....Ut av denne stikkkontakten får vi 1-fase vekselstrøm, men hva er disse 2 hulene i stikken får da.

Er den ene fase mens den andre Neutral leder eller åssen henger dette sammen?

Gidder noen å gi meg en forklaring??

 

Jeg vet at det er dum spørsmål, en prøver bare å forstå hva det er som skjer med strømmen?

Du får jo strøm fra trafoen og den går i stikken hjemme også videre derifra i TVn f.eks, men går den utifra TVn videre tilbake til stikken også helt tilbake til trafoen og sirkulerer på den måten....er det riktig??

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Hva skjer hvis en ekspert går ut og sier at den global oppvarmingen er helt naturlig, og at vi bare kan slippe ut så mye CO2 vi bare vil? Vel, den eksperten får skylden om han skulle ta feil. Og det er nok ikke rent lite heller. Og hvem vil vel det?

 

Nå vil jeg ikke gjøre dette til en diskusjon, da. Legger bare frem et lite poeng.

 

Han får ikke skylden, nei. Forskernes oppgave er å finne sannheten. Vitenskap og moral er to forskjellige ting. Beslutningen om hva vi skal gå ut fra er samfunnets oppgave, ikke vitenskapens.

Lenke til kommentar
Hvor mye trykk er en 0,5l colaflaske ment for å holde på?

 

I dag sprengte vi en ved hjelp av flytende nitrogen (helte en del nedi, og skrudde på korken)

 

Det var med skolen, noe vi gjorde med restene med LN2en som var igjen etter litt leking og eksperimentering i fysikken. Uansett, etter noen minutter hadde det ikke skjedd noe, så vi gikk derfra.

 

Etter noen minutter hørte hele skolen et kraftig smell og jeg gikk bak for å sjekke. Hele flasken var jo vekke! De største bitene utenom en del av bunnen var jo ikke større enn et par cm2!

 

Altså det var ikke bare en rift i flasken. Hele hadde blitt revet i små biter, til og med de tykkeste stedene på flasken (oppe med korken og bunnen) og de fikk meg til å lure.

 

Den må jo ha hatt et helt sinnsykt trykk får den ikke klarte det mer og eksploderte, så hvor mye trykk skal egentlig en slik flaske tåle?

 

PS: Lol, ble litt lang tekst for et så lite spm :)

Flytende nitrogen sa du? :D

 

Kanskje det var temperaturen som gjorde at bitene ble så små? Plast blir gjerne sprøere ved lav temperatur, samtidig som seigheten går ned.

 

Joda, men så var det maks en liten desiliter, og det så bare helt i bunnen. Toppen kan ikke ha blitt kaldere enn rundt 0 til -5 grader.

 

Uansett, ja, Flytende Nitrogen ;) Er bestemt på å skaffe meg en 8-10 liters termos og kjøpe selv :p (Sikker på at det er lovlig, men kan være vanskelig å skaffe)

Lenke til kommentar
Han får ikke skylden, nei. Forskernes oppgave er å finne sannheten. Vitenskap og moral er to forskjellige ting. Beslutningen om hva vi skal gå ut fra er samfunnets oppgave, ikke vitenskapens.

Selvfølgelig bør det være sånn. Tenk deg om du er vitenskapsmann og har rimelig stor tro på at vi ikke kan gjøre noe med GO. Ville du gått ut med det, når du vet at du kan ta feil, og derfor være mest ansvarlig for at menneskeheten ikke gjorde noe for å redde planeten vår? Vel, da er du ganske dumdristig - ikke minst himla selvsikker.

 

Og da har jeg sagt mitt. Dette hører ikke hjemme her.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar
Hei

 

Er det bare meg som har det?

For når jeg leser og hører på høy musikk i bakgrunnen så fokuserer jeg bedre på hva jeg leser, men når jeg demper eller bare hører på lav lyd(man hører hva de sier, så lavt er det ikke) så fokuserer jeg mer på musikken. S

 

også en annen ting

Vanlige plugger Tv, radio, mikrobølge osv som har to pinner plugges i vanlige 2 pols stikkontakter.....Ut av denne stikkkontakten får vi 1-fase vekselstrøm, men hva er disse 2 hulene i stikken får da.

Er den ene fase mens den andre Neutral leder eller åssen henger dette sammen?

Gidder noen å gi meg en forklaring??

 

Jeg vet at det er dum spørsmål, en prøver bare å forstå hva det er som skjer med strømmen?

Du får jo strøm fra trafoen og den går i stikken hjemme også videre derifra i TVn f.eks, men går den utifra TVn videre tilbake til stikken også helt tilbake til trafoen og sirkulerer på den måten....er det riktig??

230V AC (vekselspennning), som alle apparatene du plugger i stikkontakten hjemme bruker, kan du få enten ved 1 fase med 400V AC og N-leder (omtrent det samme som jord) eller 2 faser på 230V AC. Det siste er det som er i de fleste husene i Norge.

Lenke til kommentar
Han får ikke skylden, nei. Forskernes oppgave er å finne sannheten. Vitenskap og moral er to forskjellige ting. Beslutningen om hva vi skal gå ut fra er samfunnets oppgave, ikke vitenskapens.

Selvfølgelig bør det være sånn. Tenk deg om du er vitenskapsmann og har rimelig stor tro på at vi ikke kan gjøre noe med GO. Ville du gått ut med det, når du vet at du kan ta feil, og derfor være mest ansvarlig for at menneskeheten ikke gjorde noe for å redde planeten vår? Vel, da er du ganske dumdristig - ikke minst himla selvsikker.

 

Hvis jeg var "rimelig sikker" på at GO ikke var menneskeskapt, ville jeg gått ut med nettopp det, og selvfølgelig lagt ved begrunnelse. Ingen kunne blamet meg for det. Jeg ville likevel ikke forsvart å fortsette dagens utslipp, jfr føre-var prinsippet.

 

Jeg ser det som svært usannsynlig at flertallet av forskerne skjuler beviser for at GO ikke skyldes menneskelig aktivitet fordi de er redde for at de kan ta feil. Slik fungerer ikke det vitenskapelige samfunn. Hvis noen holder informasjon tilbake, vil det alltid være konkurrerende forskere som avslører dem. Vitenskapen er nemlig sannhetssøkende.

Lenke til kommentar
Hvor mye trykk er en 0,5l colaflaske ment for å holde på?

 

I dag sprengte vi en ved hjelp av flytende nitrogen (helte en del nedi, og skrudde på korken)

 

Det var med skolen, noe vi gjorde med restene med LN2en som var igjen etter litt leking og eksperimentering i fysikken. Uansett, etter noen minutter hadde det ikke skjedd noe, så vi gikk derfra.

 

Etter noen minutter hørte hele skolen et kraftig smell og jeg gikk bak for å sjekke. Hele flasken var jo vekke! De største bitene utenom en del av bunnen var jo ikke større enn et par cm2!

 

Altså det var ikke bare en rift i flasken. Hele hadde blitt revet i små biter, til og med de tykkeste stedene på flasken (oppe med korken og bunnen) og de fikk meg til å lure.

 

Den må jo ha hatt et helt sinnsykt trykk får den ikke klarte det mer og eksploderte, så hvor mye trykk skal egentlig en slik flaske tåle?

 

PS: Lol, ble litt lang tekst for et så lite spm :)

Flytende nitrogen sa du? :D

 

Kanskje det var temperaturen som gjorde at bitene ble så små? Plast blir gjerne sprøere ved lav temperatur, samtidig som seigheten går ned.

 

Joda, men så var det maks en liten desiliter, og det så bare helt i bunnen. Toppen kan ikke ha blitt kaldere enn rundt 0 til -5 grader.

 

Uansett, ja, Flytende Nitrogen ;) Er bestemt på å skaffe meg en 8-10 liters termos og kjøpe selv :p (Sikker på at det er lovlig, men kan være vanskelig å skaffe)

 

Vi i klassen har spurt fysikken læreren hvor man kan få taki i dette, men han ville ikke si noe :S. Men han sa at det kosta rundt 3-4000 kr bare for en oppebaverings tank på rundt 15liter (kan hende det her er litt feil tall, men jeg tar det fra husken i feriemodus)

Lenke til kommentar

Det er helt riktig, men leter man på riktig sted, så finner man :)

 

Tank er et must, og jeg har funnet et utenlandsk firma som selger disse, i alt fra ca. 4 tiler til rundt 200 liter. (i gallons, og jeg skal kjøpe en med 2 gallons, altså ca. 8.5 liter)

 

Denne kostet i overkant av 200 dollar. Dvs. litt over 1000 kroner, og ca. 1500-1700 etter frakt og toll. Dette var en helt ny en, man finner billigere på eBay.

 

Jeg er ikke sikkerpå om det er noen spesielle reguleringer eller avgifter på en slik tank, men jeg tviler sterkt, ettersom det i prinsippet bare er en stor termos, og har ikke mulighet til å lagre noe under trykk.

 

Prisen på flytende nitrogen har jeg hørt ligger på rundt 50 kroner og oppover per liter, men det kan være feil.

 

EDIT: Kan jo spørre om det her, hvor mye koster flytende nitrogen? :) (eller bryter dette med retningslinjene? Er jo ikke akkurat snedig spørsmål...)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Men hvorfor er de alle symmetriske og flotte dersom ingen har designet dem? Hvis de bare er en samling tilfeldige små snøbiter er det jo rart om alle blir så "perfekte".

Vannmolekyler består av et oksygenatom og hydrogenatomer. Disse tre danner en vinkel med ca 104° mellom seg. I tillegg er det noe som heter hydrogenbindinger som lager en svak binding (tiltrekning) mellom vannmolekylene. Ved normalt trykk og temperaturer under 0°C vil disse organisere seg systematisk i forhold til hverandre. Fra liten til stor skala. NB. Noen store bilder:

 

120px-Water_molecule_3D.svg.png

icecryst.gif

icelattice2.jpg

col392_1.jpg

ice-crystal2.jpg

image017.jpg

 

Ulike "klasser" av former på iskrystaller:

bigclass.gif

469px-SnowflakesWilsonBentley.jpg

morphologydiagram.jpg

 

 

Krystalldannelsen er nøye studert av både meterologer, kjemikere og andre opp gjennom tidene. Blant annet nedkjølingshastighet, trykk og urenheter spiller en stor rolle i krystalldannelsen og krystallveksten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...