Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er alle snøkrystaller forskjellige?

Ikke nødvendigvis. Det er ingen naturlov som sier at de må være forskjellige, men det er snakk om svært mange atomer som kan havne på svært mange ulike måter og derfor statistisk svært usannsynlig at man klarer å finne to som er like selv om man leter lenge og grundig. Eller sagt på en mindre nøyaktig men mer folkelig måte: ingen snøkrystaller er like.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leide Harry Potter 1 på lydbok nettop, norsk og engelsk. Hvorfor har den norske 8 CD-er men den engelske bare 7?

Sikkert rett og slett fordi på norsk bruker man flere/lengre ord for å beskrive ting enn på engelsk.

Mitt inntrykk er at norsk er et mer kompakt språk enn engelsk, ser ofte at norskbruksanvisning er kortere enn den tilsvarende engelske, tidvis såpass mye kortere at jeg også leser igjennom den engelske nettopp for å sjekke at alt er tatt med.

 

Forklaringen....er.......kanskj...e....at....de...nors...ke....

...skue...spiLLERNE....bruuu...ker....MER....

...kunst....

...

...pauser

...for...boooo...nus.................dram...a....tisk....effekt.

 

 

Som et ekstra grusomt eksempel kan du sjekke den norske science fiction TV-serien "blindpassasjer", aldeles ødelagt av massivt overskuespill og hemningsløs skuespillerdialekt.

 

Kan ikke si jeg var særlig skuffet over hvordan de leste Dødstalismanene. For det meste fin oversetting og god lesing. Men jeg har hørt at engelsk skal være bedre så jeg begynner på nytt etter å ha lest alt på norsk.

Lenke til kommentar
Er alle snøkrystaller forskjellige?

Ikke nødvendigvis. Det er ingen naturlov som sier at de må være forskjellige, men det er snakk om svært mange atomer som kan havne på svært mange ulike måter og derfor statistisk svært usannsynlig at man klarer å finne to som er like selv om man leter lenge og grundig. Eller sagt på en mindre nøyaktig men mer folkelig måte: ingen snøkrystaller er like.

 

Men hvorfor er de alle symmetriske og flotte dersom ingen har designet dem? Hvis de bare er en samling tilfeldige små snøbiter er det jo rart om alle blir så "perfekte".

Lenke til kommentar

Har et snedig teknisk spørsmål. Hvorfor bråker CD-romen min noe inni helvete på den norske verisjonen av boken, men ikke på den engelske? Det ser ut til at den norske er mer slitt, skjønt jeg måtte bytte ut den andre engelsken siden den hadde problemer, men den engelske er helt fin. Hvorfor må den bråke så mye mer for å lese? Hva skjer egentlig? 

den_norske.mp3

Lenke til kommentar
Er alle snøkrystaller forskjellige?

Ikke nødvendigvis. Det er ingen naturlov som sier at de må være forskjellige, men det er snakk om svært mange atomer som kan havne på svært mange ulike måter og derfor statistisk svært usannsynlig at man klarer å finne to som er like selv om man leter lenge og grundig. Eller sagt på en mindre nøyaktig men mer folkelig måte: ingen snøkrystaller er like.

Men hvorfor er de alle symmetriske og flotte dersom ingen har designet dem? Hvis de bare er en samling tilfeldige små snøbiter er det jo rart om alle blir så "perfekte".

Det ligger i ordet "krystaller". Atomer kan klumpe seg sammen kaotisk eller de kan legge seg ved siden av hverandre i ordnede mønstre. Krystaller oppstår som oftest når stoffene oppstår langsomt i gunstig trykk og temperatur. Snøkrystaller oppstår langsomt i skyene. Grunnstoffet karbon (køl/kull) kan både opptre som trekull, som grafitt (kjernen i blyanter) eller som diamanter. Diamanter er altså karbonets parallell til vannets iskrystaller. Diamanter varer forøvrig ikke evig, ligger de i et hus som brenner så tar også kullet i diamantene fyr og de brenner opp.

Lenke til kommentar
Har et snedig teknisk spørsmål. Hvorfor bråker CD-romen min noe inni helvete på den norske verisjonen av boken, men ikke på den engelske? Det ser ut til at den norske er mer slitt, skjønt jeg måtte bytte ut den andre engelsken siden den hadde problemer, men den engelske er helt fin. Hvorfor må den bråke så mye mer for å lese? Hva skjer egentlig?

 

Norsk er et tyngre språk så derfor veier CD'ene betydelig mye mer.

Med medfølgende større sentrifugalkraft som gjør at de norske CD'ene blir drar mer utover og bli litt lengre i diameter og tar mer borti kanten av CD-rom lommen.

Derfor at den norske versjonen kommer på 8 plater. Da det hadde blitt for mye vekt på kun 7.

 

Egentlig vil jeg tro det kommer av at platene er ulike.

De norske er trykket på en annen type fra en annen fabrikk enn de engelske.

Hvor gjerne rundheten og tykkelsen varierer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er det noen som vet om en nettbutikk der de selger gode Ringenes Herre effekter ?

 

( Litt mer en action figurer og sånt )

 

Outland har mye av den slags ting. Effekter? De selger ihvertfall diverse etterligninger av våpen og små figurer. Om du er ute etter våpen-etterligninger osv så er det Outland på paleeet i Oslo som har størst utvalg mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

Videodownloader og Firefox kan vel gjøre det.

 

Hvordan går det med "menneskeskapt global oppvarming"-debatten? Jeg har personlig meldt meg ut av hele greia og er revende likegyldig, men kan ikke huske å ha hørt noe nytt på veldig lang tid, bortsett fra at flere er blitt skråsikre på sin sak. Så er det kommet nyere detaljer (siste halve året eller noe) eller er det fortsatt den artige grafen som skyter i været ved år 1850?

Lenke til kommentar
Videodownloader og Firefox kan vel gjøre det.

 

Hvordan går det med "menneskeskapt global oppvarming"-debatten? Jeg har personlig meldt meg ut av hele greia og er revende likegyldig, men kan ikke huske å ha hørt noe nytt på veldig lang tid, bortsett fra at flere er blitt skråsikre på sin sak. Så er det kommet nyere detaljer (siste halve året eller noe) eller er det fortsatt den artige grafen som skyter i været ved år 1850?

 

Jeg tror fortsatt det er menneskeskapt. Men jeg er åpen for andre syn også.

 

Kakestykkes alternative tenkning i klimadebatten: Selv om global oppvarming ikke skulle være menneskeskapt, kan det likevel tenkes at vi kan reversere utviklingen med menneskelig påvirkning?

Endret av Kakestykke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...