Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk, men jeg skjønte ikke helt den forklaringen. Det står bare om vanlige uorganiske salter og saltvann er ikke slimete. Jeg skjønner ikke helt hvilket fortykningsmiddel det er som gjør snørr slimete/geleaktig.

Ikke jeg heller, så jeg kasta en link etter deg og håpte på det beste. :)

Hva med dette?:

Mucin

Mucus is produced by submucosal cells as well as goblet cells in the respiratory system. It consists of mucin, a highly glycosylated peptide. Upon stimulation, MARPKs (myrastine-alanine rich protein kinases) signal the binding of mucin filled vesicles to the plasma membrane. The fusion of the vesicles causes the release of the mucin, which as it exchanges Ca2+ for Na+ expands up to 600 fold. The result is a viscoelastic product of interwoven molecules called mucus.

Noen med litt medisinsk skole på baken som skjønte det?

Lenke til kommentar
Bæsj består av en god del vann. Hva er resten?

Mat som kroppen ikke så vitsen av å ta til seg.

Avfall rett og slett.

Hva skiller sånn flytende (!) bæsj fra en god og fast kabel?

Mengde vann?

Så om en spiser mat som kropper ser vitsen å ta til seg vil man ha mindre bæsj?

Og er det bare vannet som sier at det er diare? Hvorfor får man diare av enkelte bakterier og virus? De kan jo ikke akkurat tappe kroppen for vann? Man får heller ikke diare om man drikker for mye...

Lenke til kommentar
Bæsj består av en god del vann. Hva er resten?

Mat som kroppen ikke så vitsen av å ta til seg.

Avfall rett og slett.

Hva skiller sånn flytende (!) bæsj fra en god og fast kabel?

Mengde vann?

Så om en spiser mat som kropper ser vitsen å ta til seg vil man ha mindre bæsj?

Og er det bare vannet som sier at det er diare? Hvorfor får man diare av enkelte bakterier og virus? De kan jo ikke akkurat tappe kroppen for vann? Man får heller ikke diare om man drikker for mye...

Når avføringen går igjennom tykktarmen, blir vannet trukket ut. Bakterier og virus kan få avføringen til å gå raskere igjennom tykktarmen og tykktarmen trekker derfor til seg mindre vann. Resultatet blir mer vann i avføringen og diare.

Lenke til kommentar
Hvor lang tid tar det før A-post er framme hvis jeg bestiller nå?

Fra posten.no:

Framsendingstid

Innen 1-2 dager i Norge, 2-4 dager i Europa og innen 10 dager til resten av verden

Men her snakker de virkedager. Ville anta du har det på tirsdag om det blir sendt i morgen, men ikke stol på dette.

@torswin: 6. er en søndag ;)

10 dager til resten av verden? dem bruke særiøst 14 daga på å sende en pakke fra oslo til finnmark :thumbdown:

Jeg fikk en liten eske fra USA forleden. Den brukte ca 18 timer fra Virginia til Oslo (UPS).

I Oslo tok posten over pakken, og brukte 40 timer hjem til meg (fra scanningstidspunkt). Jeg bor ca 10 mil fra Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...