Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hva består vakuum av?
Vakuum består av tomt rom :)
Er det alt? Det må da bestå av noe, så ingen partikler eller noe?

Så hvordan vet man da at vakuum i det hele tatt ekisterer?

Vakuum eksisterer antagelig ikke naturlig, men man har klart å framstille perfekt vakuum i laboratorier.

I verdensrommet er det ikke vakuum, men nestenvakuum. I et sånt nestenvakuum er det alltid litt støv og litt tynn gass. Dette er for lite til at man behøver å ta hensyn til det på vanlige romferder, men hvis noen i framtiden klarer å ferdes med hastigheter i nærheten av lyshastigheten, så vil verdensrommets støv og gass bli en alvorlig trussel for romskipets sikkerhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vakuum eksisterer antagelig ikke naturlig, men man har klart å framstille perfekt vakuum i laboratorier.

I verdensrommet er det ikke vakuum, men nestenvakuum. I et sånt nestenvakuum er det alltid litt støv og litt tynn gass. Dette er for lite til at man behøver å ta hensyn til det på vanlige romferder, men hvis noen i framtiden klarer å ferdes med hastigheter i nærheten av lyshastigheten, så vil verdensrommets støv og gass bli en alvorlig trussel for romskipets sikkerhet.

Er det noen plasser jeg kan lese om disse prosjektene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
På forskjellige programmer blir motiv på T-Skjorter og gensere sensurert, hvorfor det?

det eneste jeg har sett er at dette skjer i amerika, og sensurers fordi de like ikke å reklamere for noe de ikke får betalt for.

altså gratis reklame, amrikanerene er helt frebrilske på dette.

noen ganger sensurers det fordi det er et stygt motiv eller et "ulovlig" ord.

Lenke til kommentar

Rett før Big Bang spant visstnok hele Universets masse rundt og rundt samlet som et punkt. Det fantes ikke noe annet enn den ene klumpen med masse, så vi kan konstatere at den spant friksjonsfritt.

Ved Big Bang så delte denne klumpen seg til alle de forskjellige planetene, galaksene, osv som vi idag kjenner som kosmos.

Er det ikke en av fysikkens lover som sier at dersom noe løsner fra en roterende bevegelse, så vil partikkelen bevege seg i rett linje fra løsningspunktet, med en rotasjon lik rotasjonen til der det var før det løsna (det var en fin setning).

Poenget mitt er: Hvorfor har vi da planeter og galakser som roterer i forskjellige retninger? Dersom Big Bang var et roterende punkt i en friksjonsfri tilstand, så burde jo alle planetene spint samme vei?

Lenke til kommentar
Poenget mitt er: Hvorfor har vi da planeter og galakser som roterer i forskjellige retninger? Dersom Big Bang var et roterende punkt i en friksjonsfri tilstand, så burde jo alle planetene spint samme vei?

F.eks. at planeter og galakser har kollidert med hverandre slik at de har fått et spinn i motsatt vei, hvis du skjønner hva jeg mener.

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Hvilket spill har noen runnet kjappest basert på normal lengde av spillet?

Kabal?

Jeg rundet minesweeper på 2 sekunder en gang...

Hvorfor viser min radiostyrte vekkerklokke plutselig 45 minutter feil, sitter det en sjuk tulling et sted og sender misvisende tidsignaler.

Lenke til kommentar
Fadese. Lokalavis skrev følgende sitat om en soldat: "Skal duppe løken når han kommer hjem". Artikkelen i VG handlet om en avis som beklaget at det var trykket.

Hvis dette er så ille, er det ikke da tankefullt at 90 % av dem som har lest dette, leste det i VG? Er det ikke bare å gjøre saken enda verre, ved å også publisere de samme ordene i landets største avis? Nesten ingen hadde lest dette hadde det ikke vært for VG.

Altså det handlar om å tene pengar. VG fekk jo masse publisitet når dei publiserte det! Publisitet -> pengar, vg drit i om dei må henge ut ei lokalavis og ein stakkars soldat.

Men det var ikke helt det poenget jeg ville belyse. Litt vanskelig å forklare. Noen andre som ser hypotesen?

Lenke til kommentar
På forskjellige programmer blir motiv på T-Skjorter og gensere sensurert, hvorfor det?

det eneste jeg har sett er at dette skjer i amerika, og sensurers fordi de like ikke å reklamere for noe de ikke får betalt for.

altså gratis reklame, amrikanerene er helt frebrilske på dette.

noen ganger sensurers det fordi det er et stygt motiv eller et "ulovlig" ord.

Dette skjer i Norge også dessverre. Jeg har en bekjent som redigerer musikkvideoer, og de er nødt til å sensurere sine videoer på samme måte, fordi det er et krav dersom de skal distribueres til kommersielle kanaler som MTV.

Siden det er upraktisk å sjonglere forskjellige versjoner av en musikkvideo, istedenfor å holde seg til én, så er det ofte bare den sensurerte versjonen som blir levert.

Det burde vel også nevnes at det ikke bare er tv-kanalene som er vrange på dette, men også sponsorene deres, som krever at det kun er deres merkenavn som skal synes. Videoprodusentene leverer jo til flere forskjellige kanaler, så derfor gjelder "føre var" prinsippet som gjør at alt blir sensurert.

Edit: dette er forøvrig et stort irritasjonsmoment blant dem som produserer videoer, ikke bare fordi de går glipp av produktplasseringsmuligheter, men også fordi det koster mye med det ekstra arbeidet det er å sensurere.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Et perfekt vakum (0 Pa/torr) forblir nok teoretisk en god stund fremover. I det ytterste verdensrom (dvs de områdene som ligger lengst fra noe annet romlegeme) så kommer man dog veldig nære.

Og hvis man drar utenfor der igjen, så er man i absolutt ingenting, noe som forklarer størrelsen på verdensrommet og hvordan det kan være uendelig uten å være uendelig. Det åpner for uendelig ekspansjon med en liten modifikasjon. Alle stoffer må ha en minimums tetthet, og i det alt stoff som eksisterer er på denne minimumstettheten, så kan ikke verdensrommet ekspandere mer. Dermed er det heller ingen form for materie som kan bevitne eller besøke noe utenfor stoffenes område, og grensen er nådd. Dette blir jo ikke geografisk begrenset, da avstanden mellom minimumspartiklene ikke nødvendigvis trenger å være begrenset, noe som på den måte tilsier at verdensrommet kan ekspandere uendelig i et alltid nesten eksisterende vakuum.

Lenke til kommentar

F.eks. at planeter og galakser har kollidert med hverandre slik at de har fått et spinn i motsatt vei, hvis du skjønner hva jeg mener.

I tillegg så ble ikke galakser og planeter dannet ved big bang. I begynnelsen var det bare et støv av partikler som pga. gravitasjon etter lang tid samlet seg til større og større enheter. Disse enhetene dannet planetene som vi ser de i dag. Disse beveger seg forskjellig i forhold til hverandre og når to planeter møtes kan de begynne å gå i bane rundt hverandre osv. Slik dannes solsystem, og i siste instans, galakser.

Lenke til kommentar
Hvordan produseres sprøytespisser?

Jeg har lest det et sted, men finner ikke kilden. Såvidt jeg husker er det et glassrør som strekkes (i oppvarmet tilstand) så det blir langt og tynt, og så kutter man det lange og tynne glassrøret i passe lengder.

Endret av sindreij
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...