Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det der var ein dårlig teori. Eg hadde meg ein kveld i danmark med ei heilflaske Gin (40%?), trur aldri eg har hatt det verre dagen etterpå.

Teorien min går ut på at det er mange faktorar som speler inn om man er dårleg dagen derpå eller ikkje. Desse faktorane er kva mat ein har fått i seg før kvelden, kor mykje mat, sjølve dagsformen, kor mykje vatn ein konsumerar på kvelden m.m.

Jeg får også skallebank av gin. Gin har mye annet enn alkohol i seg. Mens vodka er mere ren sprit. Dessuten kommer det an på kvaliteten på brenningen.

Mat, vann og dagsform, røyking, etc. kommer selvfølgelig i tillegg. Men egentlig var svaret mest myntet på hvorfor man blir dårligere av å drikke mye forskjellig kontra bare en ting. Selv om man omtrent garantert blir dævsjuk hvis den ene tingen man drikker hele kvelden er grumsete grappa.

Edit: legger ved saksing fra danske Ingeniøren

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
de fleste drikkevarer [inneholder] også andre giftstoffer end ethanol. Ifølge læge Finn Zierau fra alkoholenhederne i Hovedstadens Sygehusfællesskab skyldes de værste tømmermænd faktisk ikke ethanolen, men der imod de såkaldte fuselolier, som er aromastoffer og andre alkoholer, der opstår ved gæringsprocessen. Det er disse stoffer, som giver de alkoholiske drikke deres smag og dermed oplevelsen ved at drikke dem.

- For stor indtagelsen af fuselstoffer får kroppen til at reagere med almindelige forgiftnings symptomer som hovedpine, kvalme og opkastninger, siger Finn Zierau.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Jeg blir sjelden katastrofedårlig av å drikke brun sprit, selv om det er en typisk bakrus-drikke. Det varierer nok fra person til person hva man tåler best, kanskje er min metabolisme og min livsstil av en type som gjør at jeg tåler akkurat det bedre enn andre. Uansett kan den verste bakrusen alltid mildnes eller forebygges med så mye vann man orker å drikke før man køyer, problemet er at man gjerne glemmer det når man trenger det som mest. Gatorade og lignende er verdt sin vekt i antimaterie dagen derpå.

Lenke til kommentar
Edit: legger ved saksing fra danske Ingeniøren

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
de fleste drikkevarer [inneholder] også andre giftstoffer end ethanol. Ifølge læge Finn Zierau fra alkoholenhederne i Hovedstadens Sygehusfællesskab skyldes de værste tømmermænd faktisk ikke ethanolen, men der imod de såkaldte fuselolier, som er aromastoffer og andre alkoholer, der opstår ved gæringsprocessen. Det er disse stoffer, som giver de alkoholiske drikke deres smag og dermed oplevelsen ved at drikke dem.

- For stor indtagelsen af fuselstoffer får kroppen til at reagere med almindelige forgiftnings symptomer som hovedpine, kvalme og opkastninger, siger Finn Zierau.

Ergo får man mindre hodepine av å drikke utvannet 96%? Forutsatt at den er godt destillert og brent da denne kun vil inneholde vann og etanol. :hmm:

Lenke til kommentar

Vanskelig spørsmål du. Akkurat det der er ikke noe snedig jeg hadde lurt på ihvertfall :)

Mens andre prøver å finne svaret ditt, kanskje noen kan svare meg i mellomtiden:

Hvis hjernen ikke har noen smertereseptorer, hvorfor/hvordan får man vondt i hodet?

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...