Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Magnetfelter går fint gjennom luft og plast også. Det er det som skjer med trådløs lading av elektriske tannbørster. Men jeg tror det MIT-prosjektet bruker en ganske annerledes teknikk enn det vanlige transformatorer gjør. Transformatorprinsippet vil få en vanvittig dårlig effektivitet ved økning av avstanden mellom spolene uten jernkjerne/blikklameller som leder magnetfeltet.

Hvis vi ser for oss trådløs lading av en elektrisk tannbørste med 10 cm avstand fra laderen så tipper jeg tapene blir i størrelseorden 99,9%. Flere meter med luft gjennom blir nok så ineffektivt at det ikke lengre gir mening å snakke om energioverføring.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir man kvalm når man drikker seg drita, og ikke holder seg til en drikke?

jeg tror at det er fordi at det ikke er å bra å drikke seg shitings, men veldig gøy, og kroppen vil ha ut faenskapen som ødelegger sansene. man blir kvalm og spyr. jeg tror dette.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så er såkalte fuselstoffer en stor faktor når det gjelder å bli dårlig av alkoholholdig drikke.

Fuselstoffer er kjemikalier og andre alkoholer som oppstår ved gjæringsprosessen.

Jeg vil tro at jo flere forskjellige slike man får i seg, jo dårligere blir man.

Teorien min er at hvis man f.eks. drikker veldig ren vodka eller annen sprit, så blir man mindre dårlig.

Lenke til kommentar

Det der var ein dårlig teori. Eg hadde meg ein kveld i danmark med ei heilflaske Gin (40%?), trur aldri eg har hatt det verre dagen etterpå.

Teorien min går ut på at det er mange faktorar som speler inn om man er dårleg dagen derpå eller ikkje. Desse faktorane er kva mat ein har fått i seg før kvelden, kor mykje mat, sjølve dagsformen, kor mykje vatn ein konsumerar på kvelden m.m.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

En annen ting som kan ha en effekt etter det jeg har lest er sprit-typen. All sprit inneholder X millimol metanol per liter etanol. Jo mer metanol i etanolen jo mer hodepine og dårlig form dagen etter. Det er visstnok derfor Whisky bl.a. er verre enn de mer "renere" typene sprit

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
En annen ting som kan ha en effekt etter det jeg har lest er sprit-typen. All sprit inneholder X millimol metanol per liter etanol. Jo mer metanol i etanolen jo mer hodepine og dårlig form dagen etter. Det er visstnok derfor Whisky bl.a. er verre enn de mer "renere" typene sprit

Det kan jeg ikke tro, fordi etanolen ødelegger produksjon av alkoholdehydrogenase, et stoff som er essensielt for å ta opp metanol. Dette er grunnen til at sprit kan brukes som motgift for videre metanolforgiftning.

Men jeg vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Vil et kjøleskap\fryseksap bruke mer energi om en setter store beholdere med vann inni?

Kjøleskapet regulerer nok effekt ved hjelp av en eller flere temperatursensorer, og vil rimeligvis ikke bry seg om hva som forårsaker eventuell for høy temperatur.

Hvorfor den skulle bruke mer energi om det er store beholdere med vann inni vet jeg ikke, for å kjøle ned vannet er jo selvsagt, men når det har kommet ned til en stabil temperatur burde den eneste grunnen for å bruke energi være for å gjenopprette temperaturen etter det har blitt varmet opp igjen av omgivelsene rundt kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Vil et kjøleskap\fryseksap bruke mer energi om en setter store beholdere med vann inni?

Bare inntil vannet har blitt kjølig. (hvis det ikke er kjølig fra før)

Det er egentlig en god idé å ha vann i kjøleskapet fordi det holder temperaturen mer stabil. Hvis du f.eks skal sette inn 5 kg romtempererte matvarer så vil det normalt varme opp resten av matvarene i kjøleskapet noe inntil kjøleskapet får jobbet ned temperaturen. Har man 5 kg vann der fra før så vil det holde resten av matvarene på en jevnere kjølig temperatur.

Trikset brukes vel mest i forbindelse med frysebokser om man skal putte ned veldig mye der på kort tid. F.eks om man har vært på elgjakt og skal putte sin andel kjøtt i fryseren uten at alt annet tiner. Hvis man da har lagt ned 1kg vann hver dag i noen uker på forhånd så vil de isblokkene holde temperaturen nede på resten av maten og gjøre innfrysingen av elgkjøttet raskere. For å sette det litt på spissen kan du tenke deg hva som skjer om du legger 30kg elggkjøtt på 10°C oppå en pinneis og sammenligne det med å legge kjøttet på 30 kg isbiter med en pinneis under isbitene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...