Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Er det stor forskjell pa forskjellige prossessorer i en GHz-serie ang varmeutvikling?

Ja. Selv med samme modellnummer er det individuelle forskjeller. Forskjellene er ganske små grunnet sorteringen men jeg kan tenke meg at det varierer med inntil 20%. Altså at en prosessor med 65W TDP på papiret kan i praksis ha ned mot 52W TDP om man har virkelig flaks.

Hvorfor funker ikke undertittel i forumet her lenger?

Det ble slått av for lenge siden etter en vurdering av hva som ville gi den beste forumopplevelsen for brukerne. En del var som ventet misfornøyde i starten. Du er den første på lenge som sier at du savner det. Hadde det blitt gjeninnført hadde vi nok fått minst like mange negative tilbakemeldinger. Folk liker ikke forandringer :p

Hvor mye koster det å bruke wap på mobilen, med Netcom Super eller hva det nå heter. Var innom netcom sine sider, men ble ikke så klok på det.

Wap sendes og mottas vanligvis som gprs datatrafikk. Altså 20 kr/MB for Netcom super takl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor funker ikke undertittel i forumet her lenger?

Det ble slått av for lenge siden etter en vurdering av hva som ville gi den beste forumopplevelsen for brukerne. En del var som ventet misfornøyde i starten. Du er den første på lenge som sier at du savner det. Hadde det blitt gjeninnført hadde vi nok fått minst like mange negative tilbakemeldinger. Folk liker ikke forandringer :p

Den funket her for litt siden.. For maks en uke siden så hadde jeg muligheten til å sette undertittel.

Kanskje det bare var en midlertidig bug?

Lenke til kommentar

Undertittel nå nylig? Da må det være en uheldig feil som har kommet og gått nå nylig. La meg gjette: Dere bruker dynamisk-skinnet? Det har vært jobbet mest med i det siste og kan derfor ha fått noen sånne utilsiktede midlertidige egenskaper.

Hvordan er en glattcelle innredet? Jeg skjønner at den er nokså sparsomt møblert, men kan noen gi et mer nøyaktig svar?

Det ligger i navnet. Den er glatt. Dvs. betongvegger, betonggulv, støpt uten noen skarpe kanter som man kan drive med selvskading på. Gulvet er forhøyet med ca 30cm i 3/4 av rommet slik at man kan sitte med bena ned. Kanten er veldig avrundet der også. I den forhøyede delen er det også et rundt hull, "doen". Det er også laget sånn at man ikke skal kunne skade seg med det. Glattcella utstyres (vanligvis?) med en helt enkel madrass med plastforsegling (pisse/spy-beskyttelse) på. Politiet kan fjerne madrassen om man forsøker å herpe den. En stykk dør finnes vel også, samt en lyskilde (godt beskyttet mot slag etc.), og en sluk i gulvet så spylevann kan fjernes. Mulig det er et hull i veggen for drikkevann også. Kort sagt: Et tomt betongrom med alt man trenger for å sove ut rusen i med minimal fare for å skade seg selv og andre.

Med fare for rusten hukommelse fra da jeg var på omvisning på politistasjonen når jeg gikk på barneskolen.

Bilde fra dagbladet:

glattcelle.jpg

Ennå et bilde

glattcelle_politiarresten_i_grimstad_articleimage.jpg

Lenke til kommentar
Hvordan er en glattcelle innredet? Jeg skjønner at den er nokså sparsomt møblert, men kan noen gi et mer nøyaktig svar?
Den er møblert med en dass og en madrass.
Det ligger i navnet. Den er glatt. Dvs. betongvegger, betonggulv, støpt uten noen skarpe kanter som man kan drive med selvskading på. Gulvet er forhøyet med ca 30cm i 3/4 av rommet slik at man kan sitte med bena ned. Kanten er veldig avrundet der også. I den forhøyede delen er det også et rundt hull, "doen". Det er også laget sånn at man ikke skal kunne skade seg med det. Glattcella utstyres (vanligvis?) med en helt enkel madrass med plastforsegling (pisse/spy-beskyttelse) på. Politiet kan fjerne madrassen om man forsøker å herpe den. En stykk dør finnes vel også, samt en lyskilde (godt beskyttet mot slag etc.), og en sluk i gulvet så spylevann kan fjernes. Mulig det er et hull i veggen for drikkevann også. Kort sagt: Et tomt betongrom med alt man trenger for å sove ut rusen i med minimal fare for å skade seg selv og andre.

Takker for respons. Dette med doen var faktisk det jeg lurte aller mest på - om det er vanlig med bare et hull, eller om det faktisk er en mer tradisjonell doskål. Av bildene ser det kanskje ut som om begge deler er i bruk? Iallfall den siste cellen det var bilde av så jo ut til å ha en slags forhøyning til toalettløsning ...

Lenke til kommentar
Er den noen steder hvor man bruker yokto som prefiks?

Yocto = 10-24

Jeg kan tenke meg at det blir brukt som avstandsmål mellom kvarker og i strengteorien. Kanskje det også regnes på yoctosekunder etter big bang. Evt. tiltrekningskrefter mellom støvkorn og astroider som er langt fra hverandre eller energimål på svake radiobølger som fanges opp ekstremt langt borte. Watt er jo en ekstremt stor enhet i den sammenhengen.

Lenke til kommentar
De bruker induktiv overføring. Dersom du tenker deg en transformator, så er det en spole i laderen, og en spole i tannbørsten. Noen ved MIT har faktisk overført strøm "trådløst" noen meter med samme prinsippet.

Med hvor stort energitap da?

Energitapet er gigantisk , det er derfor man bygger gasskraftverket på mongstad.

Lenke til kommentar
De bruker induktiv overføring. Dersom du tenker deg en transformator, så er det en spole i laderen, og en spole i tannbørsten. Noen ved MIT har faktisk overført strøm "trådløst" noen meter med samme prinsippet.

Men på en spole er jo primær og sekunder koblet til samme jernkjerne, hvordan kan de gå uten jernkjernen da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...