Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Seriøst, jeg lurer på dette, altså!

 

Sett at man kapper toppen av et lite grantre og snur dette opp ned og setter det i en bøtte med vann. Vil treet da suge vann fra toppskuddene og oppover mot rotenden?

 

Eller er det mer effektivt (hvis man først har et opp-ned-tre som trenger vann) å montere en vannbeholder rundt rotenden som nå er øverst? Vil treet da suge vann nedover mot toppen som "vanlig", men nå også med hjelp fra tyngdekraften?

Andre gang på en uke nå at denne diskusjonen kommer opp i hjemmet vårt i forbindelse med juletreet.

 

Edit:

 

Når ble EF til EU?

1. november 1993, da Maastricht-traktaten trådte i kraft (undertegnet 7. februar året før).

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sett at man kapper toppen av et lite grantre og snur dette opp ned og setter det i en bøtte med vann. Vil treet da suge vann fra toppskuddene og oppover mot rotenden?

 

Eller er det mer effektivt (hvis man først har et opp-ned-tre som trenger vann) å montere en vannbeholder rundt rotenden som nå er øverst? Vil treet da suge vann nedover mot toppen som "vanlig", men nå også med hjelp fra tyngdekraften?

 

Hmm... dette var noe å lure på. Men, det mest logiske ville være å sette en beholder på toppen.

Det er min mening.

Lenke til kommentar
hva er forskjellene på CD, DVD og HD formatene? er de ikke alle kompakte disker?

Eneste forskjellene er såvidt jeg vet hvor tett de lagrer dataene. Jo tettere man lagrer dataene, jo mer data får man inn på samme området. Når man lagrer dataene tettere må man også ha dyrere og mer presist utstyr for å lese og skrive.

Lenke til kommentar
hva er forskjellene på CD, DVD og HD formatene? er de ikke alle kompakte disker?

Eneste forskjellene er såvidt jeg vet hvor tett de lagrer dataene. Jo tettere man lagrer dataene, jo mer data får man inn på samme området. Når man lagrer dataene tettere må man også ha dyrere og mer presist utstyr for å lese og skrive.

Forskjellen ligger også i hvilken bølgelengde laseren som leser har. CD har infrarød laser, mens DVD har rød laser som har kortere bølgelengde enn infrarød lys og dermed kan skjelne enda mindre detaljer på platen (slik at man kan pakke dataene tettere sammen).

 

De nyeste formatene, HD og blu-ray må ha blå laser (som har enda kortere bølgelengde) for å kunne skjelne fine nok detaljer i plateoverflaten. Derav navnet blu-ray :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412
Hva betyr ordet locus(engelsk ord) Jeg fant ikke ordet i ordboka?:S

 

Vet at det ikke er noe snedig spørsmål, så kan godt slette innlegget så fort jeg får svar:S

 

Engelske ordet Locus betyr "Sted" i følge Tritrans

Lenke til kommentar
Hvorfor klarer vi ikke med dagens teknologi å utvikle en sprit som ikke smaker vondt eller ha en konsistens kroppen ikke reagerer på?

da måtte man hatt noe helt annet enn etanol, og da ville det ikke vært sprit lengre :) Jeg tror det at hvis ikke kroppen hadde reagert slik den hadde gjort, så hadde ikke etanolen hatt den berusende effekten heller.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg er Account Manager selv men bærer ikke tittelen uten akademisk tyngde, noe veldig mange gjør.

 

Account Managers har en kundeportefølje med kunder som man skal sørge for har det bra. Du sørger for at de får det de trenger og driver aktivt med mersalg oppimot kunden.

 

Key Account Managers har en kundeportefølje med de større/største kundene. Det er de kundene som er essensielle for bedriftens framdrift , derav nøkkelkunde og skal helst ikke miste. KAM'er har gjerne en del års efaring som AM eller noe høyere innenfor markedsføring/salg og er mer egnet for denne oppgaven

 

 

På fagspråket innenfor salg, finnes det to "yrker": hunters og farmers.

 

Hunters er de som aktivt prøver å få nye kunder, typ telefonselgeren eller møtebookere. Ofte med tittel salgskonsulent

 

Farmers pleier eksisterende kunder. De skaffer ikke nye men genererer mersalg. Oftest med tittelen Account Manager og Key Account Manager

 

 

Edit:

(K)AM'er prøver også å få nye kunder også men da har allerede noen andre "varmet" opp kunden, si booket møte o.l. Dette har blitt vanlig innenfor arbeidsoppgavene men strengt tatt, rollemessig, skal ikke disse skaffe nye kunder

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...