Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett at man kapper toppen av et lite grantre og snur dette opp ned og setter det i en bøtte med vann. Vil treet da suge vann fra toppskuddene og oppover mot rotenden?

 

Eller er det mer effektivt (hvis man først har et opp-ned-tre som trenger vann) å montere en vannbeholder rundt rotenden som nå er øverst? Vil treet da suge vann nedover mot toppen som "vanlig", men nå også med hjelp fra tyngdekraften?

Lenke til kommentar

I og med det er forskjellig antall viklinger på sekundærspole vil strømmen bli satt vidre ned.

 

Dessuten vil det ikke fungere dersom 9V kilden er en likestrøm.

 

Når det er sagt, mener jeg å huske det finnes en type "dings", en type transistor, som gjør at spenning ut uansett er den det er satt til, uavhengig av inn-spenning.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
La oss si du sitter i en buss, som åpenbart kommer til å krasje i en vegg om 23 sekunder. Å Knut som sitter på bussen er snartenkt, så han stiller seg midt i bussen å hopper i det bussen krasjer.

 

Er Knut smart?

Nei jeg vil ikke tro det. Når man stryker med i et krasj er det ofte fordi man utsettes for en ekstrem akselerasjon fra vanlig kjørehastighet ned til 0 km/t akkurat i det bussen kolliderer med noe.

 

Hvis Knut hopper, vil han fortsatt ha samme farten som bussen hadde før kræsjet mens han er i luften. Når bussen kræsjer i fjellveggen flyr Knut plutselig i full fart forover. Og enden på visa er at han kræsjer i frontruta, og får et tilsvarende støt som om han satt i stolen og kræsja i stolryggen foran seg (skadene kan bli noe forskjellig, men at det blir mye bedre tviler jeg sterkt på).

Lenke til kommentar

Læreren til en kompis har sagt til min kompis at en gang så mistet han en skiftenøkkel oppi et batteri (altså i batterisyren), og så bare forsvant den, altså den hadde etset vekk.

 

Han tror på dette, men jeg er sikker på at det ikke er sant. Jeg mener at det ikke finnes en eneste syre som er sterk nok til å etse vekk en så stor metallklump som en skiftenøkkel på noen sekunder, eller under et minutt, spesiellt ikke batterisyre.

 

Når vi snakker om syrer, hva er den sterkeste syren vi vet om?

 

EDIT: Dette var visst ikke et "vanlig" batteri, men et ubåtbatteri eller noe sånt, ikke at jeg tror det har noe å si, men han kompisen mente det var viktig. Han mener også det er viktig at de er svære.

 

Har det forresten noe å si om den faller nedi syren til et av flere batterier som er koblet slik at det kommer masse ampere ut av de? (vet ikke om dette er serie- eller paralellkobling :p)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
La oss si du sitter i en buss, som åpenbart kommer til å krasje i en vegg om 23 sekunder. Å Knut som sitter på bussen er snartenkt, så han stiller seg midt i bussen å hopper i det bussen krasjer. Er Knut smart?

Nei. Han vil sannsynligvis få store skader av taktikken sin. Hadde jeg vært han ville jeg lagt meg ned i setet med ryggen frem mot seteryggen forran og prøvd å holde stillingen til kræsjet skjedde. Helst med lua eller noe annet mykt mellom hodet og seteryggen. Setet ville fått støyten og antageligvis bøyd seg og dermed fungert som en fjær mellom meg og veggen som bussen krasjet i. Resten av bussen vil nok også deformeres og fungerer som støtdempende sone. Dersom man hadde stått i midtgangen hadde man gått med nesen først i veggen bussen kræsjer i, helt uten noen støtdempende sone mellom seg og veggen.

Lenke til kommentar

Bare hvis det er tungtvann-varianten med Tritium. Deuterium er ikke farlig, bare litt tyngre. Tritium er svakt radioaktivt.

Hydrogen = 1 proton i kjernen

Deuterium = 1 proton og 1 nøytron i kjernen

Tritium = 1 proton og 2 nøytroner i kjernen

 

Alle tre tingene oppfører seg kjemisk meget likt Hydrogen. Den eneste forskjellen er vekta og at Tritium-kjernen er radioaktiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...