Reeve Skrevet 20. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2007 hvorfor blir fargene annerledes med kameraer som tar mange bilder slik at filmen kan vises bra i slowmo? Noe du har sett på mythbusters? Jeg kan tenke meg at det er en så enkel forklaring på det at de bare forhåndsinstiller fargenene og hvitnivået etc. i tillegg til at eksponeringstiden er veldig liten. Mens videokameraer hele tiden stiller de overnevnte til situasjonen. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 20. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2007 Hvordan ser et menneske ut dersom det håper fra toppen av en skyskraper, og med magen og ansiktet først rett ned i bakken? Eksploderer hele mennesket, eller blir det bare trykt sammen? Ganske i takt faktisk, selvsagt blir det som møter først knust, men resten av kroppen er ganske hel. Kommer an på kroppsbygningen din. hm, måkai.. Vil ikke tenke på hvordan forsiden ser ut! --- Men hva i alle dager skjedde med megaskrivefeil i innlegget mitt? Haha. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Øyets fargetapper finnes egentlig kun i to typer, de som oppfatter rødt og grønt og de som oppfatter blått og gult. Det er derfor de som er fargeblinde har svekket to og to farger samtidig. Man er rød-grønn-fargeblind (vanligst) eller gul-blå-fargeblind (mye sjeldnere). Noen ytterst få er både rød-grønn- og gul-blå-fargeblinde. Så grunnen til at dataskjermer benytter RGB (rødt, grønt og blått) har altså ingen direkte sammenheng med øyets fargetapper. Hvis det skulle være en sånn direkte sammenheng måtte vi ha hatt RGBY-skjermer. Dette er igrunnen nytt for meg. Det er ikke at jeg betviler det du sier, men jeg kunne gjerne tenke meg ytterligere kilder til det du forteller; en rask kikk på nettet var ikke oppklarende. F.eks: Det finnes flere former for fargeblindhet. Noen fargeblinde er rødblinde (protanomali, protanopi), mens andre er grønnblinde (deuteranomali, deuteranopi). Mindre utbredt er blå/gulblinde (tritanomali, tritanopi) og fullstendig fargeblinde. kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Fargeblind Visste dere forresten at det kun er mennesker og visse aper som har fullt fargesyn? http://www.forskning.no/Artikler/2002/april/1017824713.79 Endret 20. desember 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 21. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2007 Jeg kom over en annonse på finn. Følgende stod: Fra Sterling fås invertere med enten modifisert sinus, eller ren sinus, 230V og fra 100 Watt til 5000 Watt (!) permanent effekt. Er det jeg som surrer utrolig nå, eller har mannen klart å lage et teknologisk vidunder? Litt usikker på hva du reagerer på. Er mulig å få 5000W ut av en inverter, putter da gjerne 12V eller lignende inn og får 230V ut. Kan blant annet brukes til å drive en kraftig varmeovn fra 12V-kilde på steder man ikke har tilgang til strømnettet. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 21. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2007 Så grunnen til at dataskjermer benytter RGB (rødt, grønt og blått) har altså ingen direkte sammenheng med øyets fargetapper. Hvis det skulle være en sånn direkte sammenheng måtte vi ha hatt RGBY-skjermer. Finnes det apparater som bruker CMYK. eller gjelder dette bare printere.? Hvorfor brukes ikke RGB. på printere ? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 21. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2007 Fordi RGB på trykk ikke vil gi hele fargeskalaen. Lykke til med å få gult ut av å blande rød, grønn eller blå. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 21. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2007 Jeg kom over en annonse på finn. Følgende stod: Fra Sterling fås invertere med enten modifisert sinus, eller ren sinus, 230V og fra 100 Watt til 5000 Watt (!) permanent effekt. Er det jeg som surrer utrolig nå, eller har mannen klart å lage et teknologisk vidunder? Litt usikker på hva du reagerer på. Er mulig å få 5000W ut av en inverter, putter da gjerne 12V eller lignende inn og får 230V ut. Kan blant annet brukes til å drive en kraftig varmeovn fra 12V-kilde på steder man ikke har tilgang til strømnettet. Det var akkurat det jeg var usikker på. Det står nemlig ikke sekundærspenning og 100 W 230 V inn, 5000 W 230 V ut er helt umulig. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 21. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2007 Jeg kom over en annonse på finn. Følgende stod: Fra Sterling fås invertere med enten modifisert sinus, eller ren sinus, 230V og fra 100 Watt til 5000 Watt (!) permanent effekt. Er det jeg som surrer utrolig nå, eller har mannen klart å lage et teknologisk vidunder? Litt usikker på hva du reagerer på. Er mulig å få 5000W ut av en inverter, putter da gjerne 12V eller lignende inn og får 230V ut. Kan blant annet brukes til å drive en kraftig varmeovn fra 12V-kilde på steder man ikke har tilgang til strømnettet. Det var akkurat det jeg var usikker på. Det står nemlig ikke sekundærspenning og 100 W 230 V inn, 5000 W 230 V ut er helt umulig. Jeg tror "fra 100 Watt til 5000 Watt" må bety at den minste inverteren har maks uteffekt på 100W, mens den største har maks uteffekt på 5000W. Enig i at annonsen ser litt sær ut. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 21. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2007 Har vært å borra idag hos tannlegen og tok ta endel bedøvelse. Hele kjeven/kjeften er bedøvet samt venstre side av ansiktet opp til nesten toppen av hode. Hvordan er det lokalbedøvelsen sprer seg? Går det via blodet? Lenke til kommentar
diplex Skrevet 21. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2007 Lokalbedøvelse skal først og fremst spre seg i vevet, og i vevet er det jo selvfølgelig noe blod. Du kan tenke deg at du setter den i et stykke med ytrefilet. Da vil ikke bedøvelsen vandre så langt. Hvis bedøveslen er satt i nærheten av en blodåre kan den bli fraktet litt videre rundt om. Men det er ikke farlig. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2007 Lokalbedøvelse skal først og fremst spre seg i vevet, og i vevet er det jo selvfølgelig noe blod. Du kan tenke deg at du setter den i et stykke med ytrefilet. Da vil ikke bedøvelsen vandre så langt. Hvis bedøveslen er satt i nærheten av en blodåre kan den bli fraktet litt videre rundt om. Men det er ikke farlig. Mens vi er inne på lokalbedøvelse, hva har gått galt når stedet som ble bedøvet forblir ganske bedøvet i hittil et halvt år? Er snakk om innsiden av storetåa Lenke til kommentar
stratosfære Skrevet 22. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2007 Når mennesker smiler, symboliserer det lykke, at en er glad, har det morsomt osv. Har smilet en opprinnelig funksjon? Også når vi ser sure ut, så symboliserer det det motsatte. Hvorfor? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2007 Svaret er så kjedelig at vi er svært sosiale dyr. Kroppsspråk er veldig viktig i sosial sammenheng, og derfor er egenskapen til å vise at man er glad eller lei seg grunnleggende i all kommunikasjon. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 22. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2007 Hvor varm må osten være før den smelter egentlig? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 22. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2007 Hvor varm må osten være før den smelter egentlig? Ved 26–32 grader svetter de fleste oster, noe høyere og de starter å smelte. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 22. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2007 Hvor varm må osten være før den smelter egentlig? Ved 26–32 grader svetter de fleste oster, noe høyere og de starter å smelte. Okei takker. Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 22. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2007 Hvor gammel ble Jesus? Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 22. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2007 Hvor gammel ble Jesus? Jeg er ikke helt sikker, men han gjennoppsto jo vistnok og dro opp til himmelen. Døde han da? skal man regne fra når han ble korsfestet eller når han dro til himmelen? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 22. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2007 Jesus ble født 2-7 år før sin egen fødsel (med tanke på vår tidsregning, før/etter Kristus) og døde 26-36 år etter. Dvs at han ble 28-43 år gammel. Kilde: Wiki. Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 22. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2007 I Bibelen står det vel at han var tretti år da han startet å vandre rundt med disiplene sine, og ble korsfestet tre år senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå