Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke tar feil, ble saltvann til når vannet i havet vasket saltet ut av fjellet. Salt finnes i fjell, vet du.

 

Grunnen til at det ikke finnes saltvann i elvene, er fordi det saltet som vaskes ut av fjellet og steinene på vei nedover, er så lite at det ikke merkes. Samtidig er det bare vannet som fordamper fra havet og opp i skyene, ikke saltet. Det er for tungt. Derfor regner det friskt vann, og ikke saltvann :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Hvorfor er noe av vannet på jordan saltvann mens no ferskvann?

 

Hvordan ble saltvann til saltvann? Altså hvordan oppstå saltvann?

Dette er vel stengt tatt 10.-klasse pensum? :whistle:

Lenke til kommentar
Hørte et rykte om at man kan vrake bilen nå å få 10 000?

 

Når er det man kan gjøre det, og kan man ikke i praksis kjøpe en bil for 5000 og vrake den?

 

EDIT: Sjekket litt rundt på nettet, det stemte ikke. Fra 1. jan 2008 er vrakpanten 5000

Er du helt sikker på det?

Jeg mener nemlig at det kun er biler som er eldre enn 15 år og blir sett på som "miljøgriser" som man får 5000kr for, alle andre er kun verdt 1500kr hos huggeren.

 

Edit: Ser ut som jeg hadde delvis rett, og du rimelig feil.

Det er kun lagt frem forslag, det er ikke bestemt, og det må være "sterkt forurensende dieselkjøretøy".

 

Info om hvilke kjøretøy det gjelder.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vrakpant

 

Regjeringen foreslår å øke vrakpanten i perioden 1. januar 2008 til 31. desember 2008 fra dagens nivå på 1 500 kroner til 5 000 kroner for kjøretøyene som har de høyeste samlede utslippskostnadene for partikler og NOx. For utbetaling av forhøyet vrakpant forutsettes det at det er betalt årsavgift for kjøretøyet for 2007. En ekstraordinær forhøyet vrakpant er et målrettet tiltak for raskere å få ned utslippene av partikler og NOX fra kjøretøy.

 

Kjøretøyene som er omfattet av den økte vrakpanten er vist i tabellen under:

 

 

Biltype

 

Til og med

 

årsmodell

 

Personbiler

 

Diesel med TTV1) over 2 500 kg til og med 3500 kg

 

1990

Varebiler

 

Klasse 2 Diesel med RV2) over 1 250 kg til og med 1700 kg

 

1991

 

Klasse 3 Diesel med RV over 1700 kg

 

1991

 

Busser

 

Diesel med TTV til og med 2500 kg

 

1991

 

Diesel med TTV over 2 500 kg til og med 3500 kg

 

1991

 

Diesel med TTV over 3 500 kg under 7 500 kg

 

1995

 

Lastebiler

 

Diesel med TTV over 3 500 kg under 7 500 kg

 

1995

 

1) Tillatt totalvekt

2) Referansevekt = egenvekt + 100 kg

Kilde: Finansdepartementet.

 

"Når er det man kan gjøre det, og kan man ikke i praksis kjøpe en bil for 5000 og vrake den?"

De som selger kjøretøyet vil vel være klar over at prisen er økt de, også?

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Når man tar narkotika.. hvor er det stoffet leder til da? er det noen visse steder der stoffet går til? og er det forskjellig fra narkotika til narkotika?

 

På shrooms(sopp) så kan man lukke opp så inderling mange ubehaglig drømmer/ting som har skjedd, men husker ikke..o.l. Hva er det som gjør det? hvilken del av hjernen åpnes.

Lenke til kommentar
Når man tar narkotika.. hvor er det stoffet leder til da? er det noen visse steder der stoffet går til? og er det forskjellig fra narkotika til narkotika?

 

På shrooms(sopp) så kan man lukke opp så inderling mange ubehaglig drømmer/ting som har skjedd, men husker ikke..o.l. Hva er det som gjør det? hvilken del av hjernen åpnes.

 

Hvilken del ? Vil du lære mere om diverse rus midler: www.erowid.org -> plants and drugs. Les og lær. Psykedeliske stoffer er noe man tar når man er sikker på seg selv og vet at amn har det bra psykisk. btw. Alt kan skje ;)

Lenke til kommentar
Øyets fargetapper finnes egentlig kun i to typer, de som oppfatter rødt og grønt og de som oppfatter blått og gult. Det er derfor de som er fargeblinde har svekket to og to farger samtidig. Man er rød-grønn-fargeblind (vanligst) eller gul-blå-fargeblind (mye sjeldnere). Noen ytterst få er både rød-grønn- og gul-blå-fargeblinde.

 

Så grunnen til at dataskjermer benytter RGB (rødt, grønt og blått) har altså ingen direkte sammenheng med øyets fargetapper. Hvis det skulle være en sånn direkte sammenheng måtte vi ha hatt RGBY-skjermer.

Dette er igrunnen nytt for meg. Det er ikke at jeg betviler det du sier, men jeg kunne gjerne tenke meg ytterligere kilder til det du forteller; en rask kikk på nettet var ikke oppklarende.

Lenke til kommentar

Jeg kom over en annonse på finn. Følgende stod:

 

Fra Sterling fås invertere med enten modifisert sinus, eller ren sinus,

230V og fra 100 Watt til 5000 Watt (!) permanent effekt.

 

Er det jeg som surrer utrolig nå, eller har mannen klart å lage et teknologisk vidunder?

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Farve oppleves ved at øyets netthinne har tapper for rødt, grønt og blått lys (derav RGB-skjermer).

Jasså? Hvorfor er ikke skjermene RGBY da? For det finnes også tapper for gult lys i øyet.

Det er riktig at enkelte har tapper for Y (tetrakromatisk syn), men det er ikke alle, og uansett kan en se gult fra en RGB-skjerm.

 

Tetrakromatisk syn har vell aldri blitt skikkelig bevist. Og det er kun kvinner det er blitt funnet mulige tilfeller av tetrakromatisme. Det er antatt at rundt 2-3% av kvinner har tetraktromatisk syn. Det betyr at det er lettere og skille små forskjeller i fargenyanse for dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...