Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan øyet til et menneske registrere flere farger enn det vi kan i dag?

Stavene og tappene er så vidt jeg vet ikke i stand til å registrere farger enn det vi kan i dag, men jeg er mer usikker når det kommer til linsen og resten av øyet. Skal ikke se bort i fra at disse kan fokusere andre bølgelengder enn dagens synlige lys.

Mulig det er sent på kvelden for meg, men jeg er usikker på spørsmålet og forvirret av svaret, så det er mulig jeg misforstår litt.

 

Uansett: det finnes kjemiske grep en kan ta for å se litt inn i det infrarøde, uten bruk av elektronikk.

 

Øyet, mer spesifikt netthinnen, kan se ultrafiolett (UV). Dette spekteret blir filtrert i linsen, så om linsen erstattes med en linse uten UV-filter, så kan du se UV. Dette var tilfellet med eldre typer kunstige linser som ble operert inn for å kurere grå stær (katarakt), men siden UV er skadelig for netthinnen, har moderne kunstige linser UV-filter.

Lenke til kommentar
Finnes det en teoretisk maksstørelse for stjerner?

Ja, er stjernen stor nok (mer korrekt: har stor nok masse), vil stjernens eget tyngdefelt få den til å falle sammen om seg selv og implodere til et svart hull.

 

Ja, men hva om stjernen ikke er på vei til å slukne? Det er jo pga. solen fortsatt fusjonerer, at den ikke kollapser, og er så stor som den er. Det er jo det som gjelder for alle stjerner. Fusjonen i sentrum presser utover med samme trykk som tyngdekraften presser innover.

 

Eller mener du at man kommer til et punkt der den rett og slett er for massiv til at fusjonsprosessene kan motstå tyngdekreftene? Egentlig skulle jeg jo tro det, for jo større stjerner er, jo kortere varer de.

Lenke til kommentar
Når du zoomer inn på et lys eller noe med et kamera, hvorfor blir lyset 6-kantet??

Inni kameraet er er det en slags mekanisk "pupill" som begrenser mengden lys som slipper inn dersom det er mye lys. Den kalles blenderåpning. Når kameraet rettes mot en sterk lyskilde vil blenderåpningen reduseres. Mekanikken klarer ikke å lage et perfekt rundt hull så hullet blir litt kantete. F.eks 6-kantet. Det er denne formen som lager 6-kantede lysflekker av lyskilder som er litt ute av fokus. Her er et par bilder av objektiver til speilrefleks der man tydelig kan se blender-mekanikken og det kantede hullet:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
aperture-camera-closed.jpg

LensAperture.jpg

 

Finnes det anti-lakserende middel? Og finnes det en kronisk sykdom som trenger denne?

Immodium er nevnt. Det går også an å velge et bestemt kosthold for å få fastere avføring. Veldig mye fiber gjør det fastere.

 

(Ellers så vil det fungere å redusere normalt lakserende matvarer også: Oljer, banan, smør med mer)

Lenke til kommentar
Hvorfor forbinder folk generelt "emo`s" med selv kutting?

Bump (a)

Fordi det ofte er en del av imaget som følger med den typen klesstil og væremåte. "Gothere" og "emoer" har en større selvskadefrekvens enn resten av befolkningen. I musikksjangeren er vel også selvskading, depresjon og selvmord et ganske hyppig tema.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at George Foreman er den (kjente) bokseren i historien med størst slagkraft. Men, han har dessverre ikke noe å stille opp med i forhold til Ivan Drago (karakter fra Rocky IV) som hadde en slagkraft på 1850 psi (pounds per square inch, blir dermed ~840kg/tomme). Dermed er det usannsynlig at den godeste Tyson hadde en slagkraft som var 1,19 ganger så hard som den til Ivan Drago.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at George Foreman er den (kjente) bokseren i historien med størst slagkraft. Men, han har dessverre ikke noe å stille opp med i forhold til Ivan Drago (karakter fra Rocky IV) som hadde en slagkraft på 1850 psi (pounds per square inch, blir dermed ~840kg/tomme). Dermed er det usannsynlig at den godeste Tyson hadde en slagkraft som var 1,19 ganger så hard som den til Ivan Drago.

Jeg lurte litt på benevningene men ser ikke noen som snakker om at Tyson-tallet er per tomme. 1 tonn fordelt på hele boksehansken (ca 25 kvadrattommer på øyemål) blir i så fall rundt 40 kg/kvadrattomme.

 

Jeg synes ikke tallet 1 tonn (10 kN) høres for mye ut.

Lenke til kommentar
Kan øyet til et menneske registrere flere farger enn det vi kan i dag?

Stavene og tappene er så vidt jeg vet ikke i stand til å registrere farger enn det vi kan i dag, men jeg er mer usikker når det kommer til linsen og resten av øyet. Skal ikke se bort i fra at disse kan fokusere andre bølgelengder enn dagens synlige lys.

Mulig det er sent på kvelden for meg, men jeg er usikker på spørsmålet og forvirret av svaret, så det er mulig jeg misforstår litt.

 

Uansett: det finnes kjemiske grep en kan ta for å se litt inn i det infrarøde, uten bruk av elektronikk.

 

Øyet, mer spesifikt netthinnen, kan se ultrafiolett (UV). Dette spekteret blir filtrert i linsen, så om linsen erstattes med en linse uten UV-filter, så kan du se UV. Dette var tilfellet med eldre typer kunstige linser som ble operert inn for å kurere grå stær (katarakt), men siden UV er skadelig for netthinnen, har moderne kunstige linser UV-filter.

Hvordan vil hjernen tolke denne fargen? Vil den være i stand til det? Man kan jo bare prøve å se for seg en ny farge... Temmelig umulig.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...