Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kan øyet til et menneske registrere flere farger enn det vi kan i dag?

Stavene og tappene er så vidt jeg vet ikke i stand til å registrere farger enn det vi kan i dag, men jeg er mer usikker når det kommer til linsen og resten av øyet. Skal ikke se bort i fra at disse kan fokusere andre bølgelengder enn dagens synlige lys.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at nettreklame nå til dags er lokalisert på nesten hver bidige side man forviller seg inn på. Litt mer uhumske steder jeg besøker skal ha meg til å date kvinner fra nærmiljøet - kun et museklikk unna - av og til flytter de (sexyraverchick23 må være en rotløs sjel), og av og til bor de på mildt sagt obskure plasser. En gang googlet jeg en av de mer perifere adressene jeg ble oppgitt, og fant ut at samtlige av de hotte kvinnene som våte ventet på meg, bodde ved en liten bekk i Buskerud.

Det er greit nok. Noen reklamer er mer personaliserte, og skjønner at jeg ikke er interessert i å bonke kjerringer fra gokk om de skulle stå aldri så lagom til - rent virtuelt sett, i hvert fall. Men det jeg ikke for mitt bare jeg kan skjønne er dette:

 

HVA er det av personlige opplysninger på min maskin skulle tilsi at, og hvorfor i mørkeste granskauen, får jeg reklame for "JODLE-RINGTONEN" når jeg besøker www.ultimate-guitar.com?!

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Leder is strøm? Altså, jeg vet at vann leder strøm (eller dvs. når det er forurenset, rent kjemisk, leder jo ikke H2O strøm), men leder is strøm, forurenset eller ikke?

Nei, jeg vil tro is ikke leder strøm, ettersom det bare er vann. Kriteriene for at vann skal lede strøm er vel at det inneholder salt eller klor(?).

Lenke til kommentar
HVA er det av personlige opplysninger på min maskin skulle tilsi at, og hvorfor i mørkeste granskauen, får jeg reklame for "JODLE-RINGTONEN" når jeg besøker www.ultimate-guitar.com?!

 

Det er vel fordi IP-adressa di forteller at du befinner deg i Norge (i nærheten av Buskerud?), og siden tilpasser reklamebannere etter det?

Lenke til kommentar
I går klippet jeg opp en (allerede defekt) skjermkabel (VGA), og på innsiden av isolasjonen fant jeg naturlig nok flere små ledninger (ledere?). Men det som forundret meg, var at det også lå fem hyssingsnorer inni der! Hvorfor det?

 

Man finner noe lignende i tynne kobberledninger. De er for å hindre at man kan tøye og strekke ledningen; kobber og gummi alene er veldig mykt ;)

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Nei, jeg vil tro is ikke leder strøm, ettersom det bare er vann. Kriteriene for at vann skal lede strøm er vel at det inneholder salt eller klor(?).

Hvordan vil du da forklare "hårføner-oppi-badekaret"-syndromet? :hmm:

Det vannet du får i badekaret hjemme er ikke destillert vann, men kloret vann som er langt fra rent. Dermed leder det strøm.

 

Jeg vil tro at is innehar mange av de samme egenskapene til vann når det kommer til ledningsevne. Men, jeg vil tro at det eksisterer enkelte gitterkonformasjoner av is som leder strøm. Om jeg ikke tar feil så leder "is XI" strøm da det er ferroelektrisk.

Lenke til kommentar
hvorfor er postnr i Oslo, på post nr. 1069-1071-1081

og ikke 1069-1070-1071-1072 osv?

Det vil jeg tippe er fordi de har distribuert postnummerne over de mulige tallkombinasjonene på en slik måte at de skal være vanskelige å blande og lette å huske.

Eller kanskje de rett og slett vil ha litt "luft" mellom postnumrene så de kan utvide med flere numre etter hvert? Jeg tror ikke Posten er så opptatt av at numrene er lett å huske.

Lenke til kommentar
Bare lurer på hvorfor det går utover øynene ved søvnmangel - folk kan se at man er trett. Det er jo ikke øynene man hviler ved søvn, men hjernen.

Når du er trøtt, vil kroppen så gjerne sove. Og hva gjør øynene når du sover? :innocent: Forøvrig er det hele kroppen som hviler ved søvn, ikke bare hjernen.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Kriteriene for at vann skal lede strøm er vel at det inneholder salt eller klor(?).

Kriteriet for at vann skal lede strøm er at det inneholder ioner. Klor (CL-) og natrium (Na+) er bare to eksempler på ioner. Vannet inneholder også egne ioner av OH- og H3O+ grunnet egenprotolyse. I tillegg finnes det selvsagt et vell av andre ioner som særlig såpe tilfører.

 

Vann kan altså lede strøm selv om det er superrent men det leder langt bedre når det er f.eks, salt, såpe, klor eller andre ting oppi det.

Lenke til kommentar
Hva er poenget med å hjernevanske små barn om at det finnes en julenisse som klatrer ned pipen på jul, påskehare osm legger egg og tannfe som gir det penger. Har det noen posetiv innvirking på barnets fantasi ellerno?

Slike ting ble vel opprinnelig funnet på for å gjøre barna "snille". Etter hvert har så mange voksne folk såpass gode minner av slike eventyrskapninger fra barndommen at de mer enn gjerne indoktrinerer barn med de samme tinga :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...