Spr0cket Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 blir ganske hypotetisk dette her, men spørsmålet er altså om ting vil tørke fortere i varm eller kald luft? Den tørker vel fortest i varm luft, fordi når det er varmt vil vannmolekylene ha større varmeenergi, og de vil hoppe rundt og "dytte" i hverandre mer, noe som fører til større vann-fordampning, og dermed tørker det fortere. den våte gjenstanden holder som sagt en konstant temperatur og vi kan for anledningen si at temperaturen som gjenstanden (og dermed også vannet) holder er høyere enn både den varme og den kalde luften. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Er ketchup sunt?Hvor mange ganger trenger du svar på det samme?https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10113367 Skulle bare se om jeg fikk noen "nei"-svar her. Det ville jo vært artig. Hvis du ønsker et nei så skal du få et nei. Ketsjup er ikke sunt fordi det inneholder ganske mye eddikksyre. PH-verdien til Ketsjup er veldig lav. Det betyr at ketsjup virker etsende på tenner. Ketsjup er altså usunt for tennene. Er leetspeek et eget språk? Jeg har ikke undersøkt men det er neppe et offisielt språk. Gjør det vondt å gå på kull? Nei. Det skal være varmt men ikke vondt. Jeg skulle gjerne prøvd, men har ikke hatt muligheten ennå. Glødende kull holder som regel ~800°C. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 (endret) du som lurte på hvor mange tall det er i pi, poenget er at det fortsetter uten stans. her er en side som viser de 2 4 milloner første sifrene: pi, for it Endret 15. desember 2007 av Spr0cket Lenke til kommentar
Nissen Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Hvor mange tall er de i Pi? Noe sted det står alle tallene? Man har enda ikke kommet til en ende på tallrekka som utgjør Pi. Per idag har man kommet frem til en rekke på ca 1 241 100 000 000 desimaler som alle er med i Pi, men enden er enda ikke nådd. Forøvrig så er det en kineser som innehar guiness rekorden for å memorisere flest pi-desimaler. Han har memorisert svimlende 67 890 desimaler, og brukte i overkant av 24 timer for å lese disse opp... Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 (endret) Hva er poenget med å stenge en tråd, og lage en ny med 2.0 i tittelen? Har tråder egen sjel annet enn en ID i tabellen? Blir den syk etter et visst antall sider, og må stenges og erstattes av den grunnen? Hvorfor kommer det ikke 2.0-kategorier også? Disse fylles jo opp med tråder som fylles opp med innlegg. Forumet fylles opp med kategorier, så vi må ha forum 2.0 og så blir det så mange forum at vi må ha hardware2.0.no. Noen som ser poenget, og ikke minst som har svaret på spørsmålet mitt? Endret 15. desember 2007 av atomtissetasen Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Hvor mange tall er de i Pi? Noe sted det står alle tallene? Man har enda ikke kommet til en ende på tallrekka som utgjør Pi. Per idag har man kommet frem til en rekke på ca 1 241 100 000 000 desimaler som alle er med i Pi, men enden er enda ikke nådd. Det er uendelig mange sifre i pi, altså vil man aldri nå enden på rekken Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 (endret) Hvor mange tall er de i Pi? Noe sted det står alle tallene? Man har enda ikke kommet til en ende på tallrekka som utgjør Pi. Per idag har man kommet frem til en rekke på ca 1 241 100 000 000 desimaler som alle er med i Pi, men enden er enda ikke nådd. Forøvrig så er det en kineser som innehar guiness rekorden for å memorisere flest pi-desimaler. Han har memorisert svimlende 67 890 desimaler, og brukte i overkant av 24 timer for å lese disse opp... Pi er så vidt jeg/vi vet et irrasjonelt tall og tallrekken vil ikke repetere seg selv, dermed kan man finne et uendelig antall desimaler i pi. Red.: A-Jay var først Endret 15. desember 2007 av .Marcus Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Hvilken tidssone bruker dem på Nordpolen/sørpolen? Spesiellt nærmt den geografiske polen Er vel upraktisk å bruke forskjellige tidssoner for hver 10. km (hvis vi er nærmt polene da) På polpunktene gir det ingen mening å bruke tidssoner. Man merker neppe noen forskjell mellom polpunktet og de nærmeste milene så man kan gjerne kalle et stort område rundt polpunktet for selve polen i den sammenhengen. Altså at tidssoner ikke gir noen mening. Men av hensyn til kommunikasjon med resten av verden så er det kanskje lurt å bruke samme tidssone som de man prater med over satellittradio. Øl som har vært fryst, og så tint igjen har jo en tendens til å miste noe av smaken. Forblir alkoholinnholdet den samme? Ja, det skjer ikke noen kjemiske reaksjoner med alkoholen når ølen fryses og tines. Smaksstoffene kan derimot forringes ved at det skjer kjemiske reaksjoner med det eller det klumper seg og faller til bunnen. Lenke til kommentar
Nissen Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Hvorfor har vi mennesker en evne til å nyte musikk, og hva kommer denne "evnen" av? Kan det gis en matematisk forklaring på hva musikk er for noe, og hvorfor kan lyder som er satt i harmoni frembringe følelser hos oss mennesker? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Da spør jeg, hvorfor skal man finne et så knøttlite desimal ut av pi? Hvilke nytteområder har det? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 (endret) Da spør jeg, hvorfor skal man finne et så knøttlite desimal ut av pi? Hvilke nytteområder har det? Det har ingen nyttige bruksområder. Det er en hobby for nerder. Endret 15. desember 2007 av A-Jay Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Det heter jo X86 for 32 bits OS, og 64 bit heter X64. Hvorfor heter ikke 32bit OS, X32? IA32 kalles ofte for x86-32 eller 32bit AMD64 kalles ofte for x86-64 eller EA64T eller 64bit IA64 kalles ofte for 64bit Det er litt rotete ja. Er det noe som er fysisk mulig, men ikke teoretisk? Det spørs hvilke teorier man utelater eller ikke har funnet eller som er feil. Ang. sunnheten av fiskefett så hører jeg det er gunstig å slurpe i seg fettet som finnes inne i hodet til ueren også. Skal visstnok være snadder, men jeg har aldri prøvd det selv. Synes det høres litt ekkelt ut. Torsketunger skal være ganske fete og er veldig godt. Anbefales (ikke spis de hele siden det kan være ekkelt å fylle munnen så mye) Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Hvorfor har vi mennesker en evne til å nyte musikk, og hva kommer denne "evnen" av? Kan det gis en matematisk forklaring på hva musikk er for noe, og hvorfor kan lyder som er satt i harmoni frembringe følelser hos oss mennesker? Tja, først og fremst så stimuleres hjernen av sanseinntrykk. Musikk trenger heller forsåvidt ikke å være i fullstendig harmoni og følge musikkteorien. Dissonans kan også vekke mange følelser, men dette er ikke like populært. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Hvordan ser pi ut på totallssystemet da? Hva med 12-, 16-, 20-tallssystemet? Lenke til kommentar
Insomniatic Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Hvordan ser pi ut på totallssystemet da? Hva med 12-, 16-, 20-tallssystemet? 3.14? Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Er det noe som er fysisk mulig, men ikke teoretisk? Det spørs hvilke teorier man utelater eller ikke har funnet eller som er feil. Ah, dette syns jeg var et bra spørsmål! Kan vel dra frem humlen som egentlig ikke skal kunne fly? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Hvordan ser pi ut på totallssystemet da? Hva med 12-, 16-, 20-tallssystemet? Kan ikke nevne noen tall her, men jeg vet at Pi er irrasjonalt i alle tallsystemer. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Det skjer noe lignende i dagliglivet også, men i langt mildere former. Alle kjemiske reaksjoner enten avgir varme (eksoterm) eller tar varme fra omgivelsene (endoterm). De eksoterme omgjør ørlite masse til energi og de endoterme omgjør ørlite energi til masse. Så i en eksoterm reaksjon, si en fyrstikk som brenner opp, vil summen av vekten av de involverte atomene være lavere etter reaksjonen enn den var før? Hva er det i såfall som har gått over fra masse til energi? (Har det "forsvunnet" noen kjærnepartikler/elektroner noe sted?) Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Kan vel dra frem humlen som egentlig ikke skal kunne fly? Og hvilken teori er det som sier at humler ikke skal kunne fly? FYI så er ALL ingeiørvitenskap feil, men det forskjellige teorier er nærme nok virkeligheten i de situasjoner de er ment anvendt. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Hva trenger man tånegler til? Jeg kan ikke huske noen spesefik gang jeg har hatt brukt for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå