Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er alle stjernene vi ser på himmelen i Melkeveien?

 

Nei. For eksempel galaksen M31 ("Andromeda") er synlig med det blotte øyet, og siden den galaksen også består av stjerner så er ikke alle stjernene vi ser på himmelen i Melkeveien. Derimot om du mener "alle enkeltstjernene som man ser som små lysende flekker på nattehimmelen" (altså om vi ikke medregner galaksene som er synlige for oss), så vil vel svaret være ja (jeg tipper det muligens er det du mente siden du utheva "stjernene").

Endret av hallgeirl
Lenke til kommentar
...

 

 

...

Thanksalot! Det var det jeg lurte på. :thumbup:

Finnes det forresten en side hvor man kan se hva som til enhver tid er å se på nattehimmelen? Jeg har et teleskop, men skulle gjerne hatt en anelse om hva jeg ser på og hvor jeg kan se det.

(Jeg kunne søkt selv, men jeg har egentlig ingen anelse hva jeg skal søke på).

Lenke til kommentar

Oppfatter mennesker farger likt? Mener at jeg kanskje ha spurt om dette før da, men allikevel.

Vil min måte å se grønn på være lik som Aspic's eller Moonshield sin måte? Altså den "grønnlige" fargen vil være "grønnlig" i dems hode, og ikke være som fargen jeg ser som rød? Eller er det mindre nyanser, at et sted imellom rød og oransj hvor fargen ikke lenger er oransj, men rød vil være forskyvd iforhold til andre?

Lenke til kommentar
Spør igjen. Hvilken tidssone opererer man med på polene? Der er hver 15. breddegrad såpasse nærmt hverandre at det ville vært upraktisk å bruke de som inndeling? Og samme tidssone på hele polen er jo også dumt.

I praksis er dette ikke noe problem, for det er ingen bosetting på noen av polene. Nordpolen ligger midt i et digert (islagt) hav, og Sydpolen ligger midt i en (iskald) ørken. Polfarere bruker samme tidssone som de kom fra når de er i området rundt polpunktet.

 

Ellers er det vanlig at tidssoner utvides og tilpasses der det er praktisk. Geografisk sett ligger Norge i tre tidssoner, men Vadsø er likevel tilordnet samme tidssone som Bergen.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på hvor mange jeg har skrevet jeg :) kan tenke meg det begynner å bli en del etterhvert. Selvsagt ville jeg ikke hatt noe telletråd der man kunne listet opp hvor mange ord man har skrevet.

 

Uansett, nytt spørsmål :)

 

Det heter jo X86 for 32 bits OS, og 64 bit heter X64. Hvorfor heter ikke 32bit OS, X32?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...