Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommer an på hvilken temperatur det holder. ;)

Glødende kull.

Normalt sett vil det gå helt greit å gå over glødende kull da det har liten varmeoverføringsevne, og dermed ikke rekker varme opp undersiden av foten. Problemer kan oppstå hvis kullbiter setter seg fast under foten og får god tid på seg til å overføre varme.

Lenke til kommentar

Vel, jeg vil anta at det er grunnet mangel på sukker i [lenge siden], noe som vil si at det da var sunt å spise sukker - som frukt og grønnsaker. Etterhvert ble vi i stand til å få tak i masse sukker. Dette smakte jo selvfølgelig godt grunnet sukkermangelen som var tidligere.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Fordi du er vet hva brød smaker som, og søte ting "overrasker" deg slik at nytelsen blir høyere.

EDIT: For mye søtt kan også være "ekkelt" og dermed er det godt med noe som demper smaken.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjør det vondt å gå på kull?

Når man går på kull eller glør så gjør man det på natta, det er fordi man legger ett lag med aske som ikke er så varm over gølrene, men siden det er natt og mørkt så lyser det fortsatt rødt igjennom asken, så det det ut som man går på røde gjør, men man går bare på aske med gjør under.

Lenke til kommentar
Vet noen her hvorfor menn av utenlandsk opprinnelse har større legemer?

Har de det?

Tradisjonelt sies det at geografisk opprinnelse har litt å si for graden av manndom. I Afrika skal de visst være ganske så mandige, i det østlige Asia (Japan) ikke i fullt så stor grad. Om dette er noe særlig godt dokumentert, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
OK, dette er et ganske spesiellt spørsmål..

Kan man lage et galvanisk element utifra en ruke? tenkte på å sette en kobberspiker i den ene enden og en sinkspiker i den andre, og koble disse til et voltmeter.

Det funker med en sitron, så kanskje det funker med en ruke?

Haha, dette er et kjempebra spørsmål. Perfekt spørsmål for denne tråden - såpass bisart at folk flest aldri lurer på det, og samtidig ikke HELT idiotisk heller. Veldig bra! :)

For å svare på selve spørsmålet - nei, jeg tror ikke det er noen god idé. Poenget er at du skal få en elektronoverføring mellom kobber og sink, og dette skjer i sitronelementet via sitronsyren (den opptrer som elektrolytt). Rukeelementets suksess avhenger dermed av hvor gode elektrolyttegenskaper ruken har, og jeg kunne nok veddet både ett og to kilo honning på at de er dårligere enn for en sitron.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...